onsdag 10. august 2022 13:10

Det er tid til et opgør med det statsstøttede PostNord

Kommissionen har i dag sagt god for endnu en kapitalindsprøjtning fra staten til PostNord på samlet 224 mio. kr. Men kommissionens afgørelse ændrer ikke på, at den massive statsstøtte til PostNord skævvrider markedet og medvirker til at PostNord kan udkonkurrere private vognmænd. Det bør stoppes mener ITD, som opfordrer til et politisk opgør med den nuværende postbefordring.

Europakommissionen har i dag oplyst, at to kapitaltilførsler foretaget af den danske stat til PostNord i 2020 og 2021 på samlet 224 mio. kr., er lovlig statsstøtte.

 

Dermed kan PostNord få udbetalt de statslige midler, som blev bevilget af et flertal i Folketinget i 2019, så selskabet kan varetage postbefordringen til og med 2022.

 

Men den massive pengestrøm fra den danske stat til PostNord skal stoppes, uanset om denne afgørelse er tippet til statens fordel, mener ITD.

 

-Helt grundlæggende er der slet ikke behov for, at staten skal holde PostNord kunstigt live med en strøm af skatteyderbetalte millioner. Det er spild af skatteydernes penge, for staten bør slet ikke drive vognmandsforretning, når der er private vognmænd og distributører derude, som kan løse opgaven, siger Henriette Kjær, politisk chef i ITD, Brancheorganisation for den danske vejgodstransport.

 

Kommissionens undersøgelse af kapitaltilførslerne til PostNord blev igangsat, efter ITD i 2020 klagede over pengestrømmen til selskabet.

 

- Vi har gentagende gange klaget over statens støtte til PostNord og har også tidligere fået medhold, som førte til at PostNord skulle tilbagebetale over en halv milliard kroner til staten, siger Henriette Kjær.

 

- I dette tilfælde førte ITD’s klage til, at Kommissionen indledte en undersøgelse af den danske stats støtte til PostNord. Og selvom den danske stat slap igennem nåleøjet denne gang, mener vi stadig, at det bør gøre indtryk på det politiske niveau, at Kommissionen gang på gang ser advarselstegn i statens støtte til PostNord, siger Henriette Kjær, som også understreger, at ITD nu vil kigge nærmere på afgørelsen i sagen.

 

Den nuværende midlertidige postaftale løber til og med 2022, og ITD opfordrer til, at man herefter tager et opgør med den nuværende model for postbefordringen i Danmark.

 

-De seneste år er der lavet den ene midlertidige aftale efter den anden, der i sidste øjeblik har holdt PostNord kørende. Men det skal slutte nu, siger Henriette Kjær og fortsætter.

 

- Vi vil arbejde for, at der næste gang tages grundlæggende politisk stilling til PostNords rolle på markedet. Tiden er simpelthen løbet fra, at staten skal drive vognmandsforretning, og det er en stor del af danskerne enig i. Derfor vil vi fortsætte det politiske arbejde for et opgør med det statsstøttede PostNord, så vi kan få private vognmænd til at varetage de opgaver, der naturligt hører hjemme der, udtaler Henriette Kjær.

SENESTE ITD NYT
mandag 20. januar 2025

Hvem skal have FDE Fondens Initiativpris 2025?

FDE Fondens Initiativpris gives til en eller flere, som har gjort sig særligt bemærket og som er en stor inspiration i den danske godstransport- og logistikbranche. Prisen kan gives til virksomheder, organisationer, uddannelses- og forskningsinstitutioner eller enkeltpersoner og består af et legat på 50.000 kroner, et diplom og en statuette.

Hvem skal have FDE Fondens Initiativpris 2025? >
torsdag 16. januar 2025

Storbritannien stiller krav om særlig importerklæring (ENS)

Fra den 31. januar 2025 skal der for alle varer, der importeres fra EU til Storbritannien, indsendes en særlig Safety and Security declaration, også kaldet en Entry Summary Declaration (ENS). Transportører, der transporterer varer ind over den britiske grænse, er juridisk ansvarlige for, at erklæringerne er indsendte. De kan dog aftale, at en tredjepart skal indsende erklæringer på deres vegne.

Storbritannien stiller krav om særlig importerklæring (ENS) >
tirsdag 14. januar 2025

Storbritannien indfører krav om elektronisk rejsetilladelse (ETA)

ITD minder om, at det fra 2025 bliver et krav at have en elektronisk rejsetilladelse (ETA) for at rejse til Storbritannien. Kravet er allerede gældende for nogle nationaliteter, men vil fra den 2. april 2025 omfatte stort set alle rejsende. Som chauffør skal du derfor fremover ansøge om en ETA, inden du transporterer gods til Storbritannien.

Storbritannien indfører krav om elektronisk rejsetilladelse (ETA) >