onsdag 30. marts 2022 11:09

Energikrisen får regelændringer for større lastbiler til at haste

Vognmændene står klar til at investere i mere effektive lastbiler med længere trailere og større lasteevne, der kan spare brændstof og CO2. Men det kræver regelændringer, hvis lastbilerne skal ud at køre. Derfor opfordrer ITD nu transportministeren til at følge op på ministeriets egne analyser og sætte en forsøgsordning i gang på det danske vejnet.

Med aftalen om grøn omstilling af vejtransporten besluttede et flertal af Folketingets partier at analysere reglerne for vægt og længde for lastbiler i Danmark.

 

Man kan nemlig spare både CO2 og brændstof, hvis man giver mulighed for, at lastbilerne må veje mere, og hvis de får lov til at køre med såkaldte dobbelttrailere, som er ekstra lange vogntog.

 

Det blev bekræftet af de to analyser, som Transportministeriet offentliggjorde ved årsskiftet. Derfor opfordrer ITD nu Trine Bramsen til at følge op på analyserne, som blev bestilt helt tilbage i 2020.

 

-Vi vil gerne komme med en opfordring til, at transportministeren tager fat på analyserne af vægt- og dimensionsreglerne. For der ligger en række af tiltag, der er lige til at sætte i gang, så virksomhederne kan effektivisere transporten og spare CO2 og brændstof, og det har vi brug for lige nu, siger Lasse Kristoffersen, politisk chefkonsulent i ITD.

 

Den igangværende energikrise har gjort det endnu mere nødvendigt at finde nye måder at reducere energiforbruget på også i transportsektoren, og vognmændene står klar til at investere i større og mere effektive køretøjer. Men det kræver, at der bliver fulgt op på ministeriets analyser, understreger ITD.

 

-Undersøgelserne af reglerne for vægt og længde på lastbiler blev bestilt ud fra et ønske om at spare CO2 af hensyn til klimaet. Men nu har vi fået en helt ny situation, hvor vi også er tvunget til også spare brændstof på grund af energikrisen. Derfor har vores forslag om at øge vægt- og dimensionsgrænserne for lastbiler fået endnu større relevans. Der bør simpelthen ikke være nogen tøven i forhold til at få ført forslagene ud i livet hurtigst muligt, siger Lasse Kristoffersen, blandt andet med henvisning til et konkret forsøg med at tillade kørsel med dobbelttrailere på udvalgte veje i Danmark.

 

En af analyserne foreslog en forsøgstrækning på omkring 900 kilometer, hvor det tillades at køre med dobbelttrailere på op til 34 meter med en totalvægt på 70 ton. Derudover pegede analyserne på at øgede vægtgrænser også vil reducere Co2 aftrykket fra diesellastbiler.

 

 

Se mere her: Ny analyse viser store klimagevinster ved længere og tungere lastbiler

 

 

 

SENESTE ITD NYT
torsdag 11. juli 2024

Nyt administrativt krav for transportvirksomheder

Fra den 1. juli har Skatteministeriet ændret reglerne for, hvem der skal registreres som bruger på køretøjet. Det kan skabe uhensigtsmæssigt administrativt arbejde for transportvirksomhederne.

Nyt administrativt krav for transportvirksomheder >
onsdag 03. juli 2024

Få nu fjernet 11 kilo-reglen for varebilstransport

International Transport Danmark ønsker fair og lige vilkår på transportområdet. Brancheorganisationen opfordrer derfor Christiansborg-politikerne til enten at få ændret eller helt fjernet reglen, der placerer transport med varebiler i en gråzone, hvor chaufførerne konkurrerer med fragt- og vognmænd på ulige vilkår.

Få nu fjernet 11 kilo-reglen for varebilstransport >
tirsdag 02. juli 2024

Ændringer til vejskat er sendt i høring

Fra den 1. januar 2025 træder der en ny kilometerbaseret vejafgift i kraft. Denne var egentlig vedtaget ved lov, men som ITD tidligere har meldt ud, vil der komme et nyt lovforslag med ændringer og præciseringer til det vedtagne. Ændringerne kommer som følge af en politisk aftale om at forhøje dieselafgiften med 50 øre pr. liter, samtidig med at kilometersatsen for vejafgift midlertidigt reduceres.

Ændringer til vejskat er sendt i høring >