mandag 26. september 2022 08:56

Farcen om dette års vintertjeneste bør føre til bedre samarbejde med branchen

Kontrakterne om udførelsen af vintertjenesten på de statslige veje er langt om længe landet. Men forløbet op til aftalerne om vinterens snerydning, hvor Vejdirektoratet tre gange måtte sende opgaven i udbud, bør give stof til eftertanke. ITD opfordrer til et meget tættere samarbejde om de kommende års udbud af vintertjenesten.

Ikke bare en. Heller ikke to, men hele tre gange måtte Vejdirektoratet sende opgaven om dette års vintertjeneste ud til de danske vognmænd, før de kunne indgå kontrakterne om at få ryddet og saltet vejene til vinter.

 

Det var altså først i tredje forsøg, at udbuddet hang sammen, så vognmændene rent faktisk kunne byde på den samfundskritiske opgave.

 

Men det hele kunne være undgået, hvis Vejdirektoratet havde lyttet til ITD og branchen, som helt fra start havde advaret om væsentlige mangler i udbudsmaterialet.

 

-Vi synes forløbet omkring dette års udbud af vintertjeneste har været en farce. Og det har medført en masse bøvl for vognmændene, som har måttet bruge kostbar tid på gang på gang at skulle forholde sig til meget kompliceret udbudsmateriale, fordi det det ikke har været forberedt ordentligt, siger Henriette Kjær, politisk chef i ITD, Brancheorganisation for den danske vejgodstransport.

 

Årsagen til, at de to første udbud måtte trækkes tilbage var bl.a., at der var sat alt for få penge af til opgaven, og at der ikke var taget højde for regeringens egne regler om myndighedskontrol af arbejdstid, som kræver flere chauffører og køretøjer til at klare opgaven.

 

Ifølge Vejdirektoratet endte det derfor med, at der måtte ca. dobbelt så mange penge på bordet i det endelige udbud, end man havde budgetteret med i det første omgang.

 

-At man spiller ud med en pris i det første udbud, der ligger langt, langt under, hvad der overhovedet er realistisk for vognmændene, er ikke i orden. For det er helt afgørende, at vejene ryddes og saltes, når vinteren bider, ellers går samfundet jo i stå, og det bør staten tage alvorligt, siger Henriette Kjær.

 

Forløbet bør derfor give anledning til, at Vejdirektoratet fremover er meget mere lydhør over for branchen, når de udbyder vintertjenesten. Og det betyder bl.a. at priserne på opgaven skal afspejle virkeligheden.

 

- Vi opfordrer i ITD til et langt tættere samarbejde med branchen, når vintertjenesten skal i udbud næste gang. Og det betyder ikke mindst, at der fra start skal findes de nødvendige midler ligesom, at vilkårene skal afspejle vognmændenes muligheder for at kunne udføre vintertjenesten. For opgaven ser bestemt ikke ud til at blive lettere de kommende år, siger Henriette Kjær med henvisning til den igangværende energikrise, som gør fremtiden meget usikker for branchen lige nu.

 

Ifølge Vejdirektoratet ender prisen på dette års snerydning på ca. 100 mio. kr.

SENESTE ITD NYT
fredag 22. november 2024

Statsligt IT-system sejler: Vi risikerer at hive tæppet væk under danske vognmænd

Det danske motorregister er fyldt med fejl. Diesellastbiler registreres som el-lastbiler, og to aksler bliver til pludselig til 21 i det system, der er udgangspunktet for beregningen af, hvad danske vognmænd skal betale i vejafgift fra årsskiftet. ITD frygter, at fejlene vil medføre store bødestraffe og mere administrativt besvær for vognmændene.

Statsligt IT-system sejler: Vi risikerer at hive tæppet væk under danske vognmænd >
fredag 22. november 2024

Snemelding fra Frankrig

Store mængder sne vælter i øjeblikket ned flere steder i Frankrig og kan give trafikale udfordringer.

Snemelding fra Frankrig >
torsdag 21. november 2024

Håndtering af moms på vejafgift ved fakturering af kunder

Fra 1. januar 2025 træder den nye vejafgift i kraft i Danmark. Det har givet nogle spørgsmål til, hvordan det momsmæssigt skal behandles, hvis vognmanden opkræver et tillæg hos kunden.

Håndtering af moms på vejafgift ved fakturering af kunder >