tirsdag 12. april 2022 13:20

Farcen om vintertjeneste fortsætter – Vejdirektoratet sender nyt ufærdigt udbud ud

En samlet transportbranche pegede tidligere på måneden på store knaster i Vejdirektoratets forslag til et nyt udbud om vintertjeneste. Men frem for få afklaret spørgsmålene i sagen, har Vejdirektoratet nu sendt udbuddet ud. En klar fejl mener ITD, som påpeger, at det kan føre til, at vognmænd ikke kan byde ind på vintertjenesten.

Vejdirektoratet trak i marts måned sit udbud af vintertjeneste tilbage efter kritik fra en samlet branche som blandt andet påpegede, at udbuddet ikke tog højde for nye regler om håndhævelse af arbejdstidsregler.

 

Til trods for, at disse udeståender endnu ikke er blevet afklaret, har Vejdirektoratet d. 11. april pludselig sendt et nyt udbud om vintertjeneste ud. Og det er ikke i orden, mener ITD.

 

-Vi konstaterer her lige før påske, at Vejdirektoratet sender et nyt udbud af vintertjenesten ud med kæmpe usikkerhed og uden de nødvendige afklaringer. Det giver os jo et klart indtryk af, at Vejdirektoratet forsøger at snige udbuddet ud i ly af påsken for at undgå opmærksomhed. Og det er ikke i orden, siger chefkonsulent i ITD Jens Hvid Bang.

 

Den helt store knast, der ikke er faldet på plads, er spørgsmålet om, hvilke arbejdstidsregler, der gælder, når vognmænd udfører såkaldt blandet kørsel, som er en blanding af vintertjeneste og normal godskørsel.

 

Men det spørgsmål har transportminister Trine Bramsen allerede tilkendegivet, at hun vil komme med svar på senest i maj måned. Derfor virker det kontraproduktivt, at Vejdirektoratet ikke afventer ministerens afklaring, men i stedet bare sender udbuddet ud nu.

 

-Det virker jo helt grundlæggende til, at Vejdirektoratet ikke taler sammen med transportministeren i denne sag. Og det har resulteret i, at det her meget usikre udbud bliver sendt ud. Det skaber endnu mere usikkerhed hos vognmændene, og den usikkerhed kan resultere i, at det bliver vanskeligt at finde virksomheder, der vil byde ind på opgaven, siger Jens Hvid Bang, som igen må opfordre til at udbuddet trækkes tilbage.

 

-Det har udviklet sig til lidt af en farce, og det risikerer at ramme Vejdirektoratet på troværdigheden. Vi må derfor igen opfordre Vejdirektoratet til at trække dette makværk af et udbud tilbage, afslutter han.

 

ITD følger sagen tæt og vil efter påske komme med yderligere udmeldinger i sagen.

 

SENESTE ITD NYT
mandag 20. januar 2025

Hvem skal have FDE Fondens Initiativpris 2025?

FDE Fondens Initiativpris gives til en eller flere, som har gjort sig særligt bemærket og som er en stor inspiration i den danske godstransport- og logistikbranche. Prisen kan gives til virksomheder, organisationer, uddannelses- og forskningsinstitutioner eller enkeltpersoner og består af et legat på 50.000 kroner, et diplom og en statuette.

Hvem skal have FDE Fondens Initiativpris 2025? >
torsdag 16. januar 2025

Storbritannien stiller krav om særlig importerklæring (ENS)

Fra den 31. januar 2025 skal der for alle varer, der importeres fra EU til Storbritannien, indsendes en særlig Safety and Security declaration, også kaldet en Entry Summary Declaration (ENS). Transportører, der transporterer varer ind over den britiske grænse, er juridisk ansvarlige for, at erklæringerne er indsendte. De kan dog aftale, at en tredjepart skal indsende erklæringer på deres vegne.

Storbritannien stiller krav om særlig importerklæring (ENS) >
tirsdag 14. januar 2025

Storbritannien indfører krav om elektronisk rejsetilladelse (ETA)

ITD minder om, at det fra 2025 bliver et krav at have en elektronisk rejsetilladelse (ETA) for at rejse til Storbritannien. Kravet er allerede gældende for nogle nationaliteter, men vil fra den 2. april 2025 omfatte stort set alle rejsende. Som chauffør skal du derfor fremover ansøge om en ETA, inden du transporterer gods til Storbritannien.

Storbritannien indfører krav om elektronisk rejsetilladelse (ETA) >