fredag 25. marts 2022 10:46

Godt med drøftelser af chaufførmanglen, men der er brug for politisk handling

Transportminister Trine Bramsen erkender manglen på chauffører og oplyser i et svar til Folketinget, at hun vil indkalde branchen til nye drøftelser af den alvorlige chaufførmangel i Danmark. ITD roser ministeren for at sætte fokus på området, men opfordrer samtidig ministeren til hurtigst muligt at fremlægge en plan for at skaffe flere lastchauffører til branchen.

Transportministeren melder nu klart ud, at der skal arbejdes videre med manglen på arbejdskraft i transportbranchen. Meldingen kommer i et folketingssvar som opfølgning på en høring om problemet i februar, hvor ITD og andre repræsentanter fra transportbranchen var indbudt til en rundbordssamtale om problemerne med mangel på arbejdskraft i transportbranchen. 

 

Data fra Danmarks Statistik viser, at mere end halvdelen af de danske transportvirksomheder mangler arbejdskraft, og senest har en analyse fra Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering vist, at lastbilchauffører er blandt de allersværeste stillinger at få besat.

 

Det er derfor positivt, at transportministeren nu sætter mere fokus på problemerne og indkalder til flere drøftelser, men situationen kalder på konkrete initiativer, der kan iværksættes hurtigt, lyder opfordringen fra ITD.

 

- Transportbranchen står i en svær situation, hvor virksomhederne kæmper for at skaffe de nødvendige chauffører. Det er en udfordring, der bliver større dag for dag, og flere steder er situationen nu så tilspidset, at mange virksomheder kæmper en daglig kamp for overhovedet at kunne holde forretningen kørende. Vi vil gerne rose transportministeren for at have fokus på problemstillingen, men der skal snart sættes konkrete initiativer i søen, hvis ikke forsyningssikkerheden skal sættes unødigt under pres, siger politisk chefkonsulent i ITD, Jens Hvid Bang.

 

Der er mange brancher, der er ramt af manglen på arbejdskraft, men transportbranchen er ekstra hårdt ramt af en rekordhøj mangel på lastbilchauffører. For det er i hele Europa, at der mangler chauffører og samtidig kæmper branchen med de stigende dieselpriser.

 

- Vi bliver ramt på mange fronter lige nu. Udover den aktuelle mangel på lastbilchauffører, så er mange chauffører tæt på pensionsalderen, og vi ser ind i en usikker fremtid, hvor en stor del af chaufførerne i de kommende år vil kunne trække sig tilbage fra arbejdsmarkedet. Det skaber en voldsom efterspørgsel efter arbejdskraft, og vi vurderer, at der mangler 10.000 lastbilchauffører i Danmark. Det er et meget stort tal, og derfor er der brug for politiske initiativer, der kan skabe mere arbejdskraft. Samtidig skal vi kigge på, hvordan vi kan gøre det attraktivt at blive lidt længere i branchen og tiltrække nye folk, der vil køre lastbil, siger Jens Hvid Bang og tilføjer,

 

- Manglen på arbejdskraft, stigende dieselpriser og en stor usikkerhed i markedet er en sprængfarlig cocktail. Vi skal have løst problemerne og iværksat en række initiativer og løsninger, så vi kan få skabt tryghed om forsyningerne og sikre, at vi også i fremtiden har varer på hylderne. Vi satser derfor på, at transportministeren vil arbejde hurtigt og følge drøftelserne op med en konkret plan, der kan iværksættes hurtigt, siger Jens Hvid Bang.

 

ITD har selv peget på en lang række forslag, der skal give bedre muligheder for at fastholde chauffører og tiltrække nye til branchen. Det drejer sig bl.a. om.

 

  • En seniorpakke for fastholdelse af ældre lastbilchauffører.
  • En handlingsplan for flere kvinder i transportbranchen.
  • Fjernelse af alle modregningsregler for pension og efterløn straks.
  • Fjernelse af kravet om obligatorisk efteruddannelse for erfarne chauffører.
  • Målrettet indsats for kommunernes jobcentre med fokus på transportbranchen.
  • Forbedringer af transportuddannelserne.
  • Indsats mod det store frafald af særligt kvinder på transport-erhvervsuddannelserne og de AMU-uddannelser, der uddanner chauffører
  • Bedre arbejdsforhold for chauffører og flere rastepladser.
  • Muligheder for større og mere effektive lastbiler, der kan køre mere gods på færre lastbiler.

 

SENESTE ITD NYT
torsdag 03. juli 2025

NIS2-lov om cybersikkerhed er trådt i kraft

NIS2-loven trådte i kraft den 1. juli 2025 og stiller skærpede krav til cybersikkerhed for virksomheder og myndigheder, der spiller en kritisk rolle i samfundet. Enkelte transportvirksomheder vurderes at være direkte omfattet, mens andre frivilligt kan lade sig inspirere.

NIS2-lov om cybersikkerhed er trådt i kraft >
tirsdag 01. juli 2025

Nye regler fra i dag: Mere fleksibilitet med arbejdslygter og ensartede dækmønsterkrav

To regelændringer gør det per 1. juli 2025 nemmere at arbejde sikkert i mørke og skaber mere ensartede krav til dæk på tunge køretøjer.

Nye regler fra i dag: Mere fleksibilitet med arbejdslygter og ensartede dækmønsterkrav >
tirsdag 01. juli 2025

Opdatering af mindstelønssatser ved udstationering

Mindstelønssatsen for cabotagekørsel opdateres en gang årligt - altid med virkning fra den 1. juli. Ligeledes indføres der en strafhjemmel så virksomheder, der ikke indsender de påkrævede dokumenter i forbindelse med en midstelønkontrol, kan sanktioneres.

Opdatering af mindstelønssatser ved udstationering >