fredag 25. marts 2022 10:46

Godt med drøftelser af chaufførmanglen, men der er brug for politisk handling

Transportminister Trine Bramsen erkender manglen på chauffører og oplyser i et svar til Folketinget, at hun vil indkalde branchen til nye drøftelser af den alvorlige chaufførmangel i Danmark. ITD roser ministeren for at sætte fokus på området, men opfordrer samtidig ministeren til hurtigst muligt at fremlægge en plan for at skaffe flere lastchauffører til branchen.

Transportministeren melder nu klart ud, at der skal arbejdes videre med manglen på arbejdskraft i transportbranchen. Meldingen kommer i et folketingssvar som opfølgning på en høring om problemet i februar, hvor ITD og andre repræsentanter fra transportbranchen var indbudt til en rundbordssamtale om problemerne med mangel på arbejdskraft i transportbranchen. 

 

Data fra Danmarks Statistik viser, at mere end halvdelen af de danske transportvirksomheder mangler arbejdskraft, og senest har en analyse fra Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering vist, at lastbilchauffører er blandt de allersværeste stillinger at få besat.

 

Det er derfor positivt, at transportministeren nu sætter mere fokus på problemerne og indkalder til flere drøftelser, men situationen kalder på konkrete initiativer, der kan iværksættes hurtigt, lyder opfordringen fra ITD.

 

- Transportbranchen står i en svær situation, hvor virksomhederne kæmper for at skaffe de nødvendige chauffører. Det er en udfordring, der bliver større dag for dag, og flere steder er situationen nu så tilspidset, at mange virksomheder kæmper en daglig kamp for overhovedet at kunne holde forretningen kørende. Vi vil gerne rose transportministeren for at have fokus på problemstillingen, men der skal snart sættes konkrete initiativer i søen, hvis ikke forsyningssikkerheden skal sættes unødigt under pres, siger politisk chefkonsulent i ITD, Jens Hvid Bang.

 

Der er mange brancher, der er ramt af manglen på arbejdskraft, men transportbranchen er ekstra hårdt ramt af en rekordhøj mangel på lastbilchauffører. For det er i hele Europa, at der mangler chauffører og samtidig kæmper branchen med de stigende dieselpriser.

 

- Vi bliver ramt på mange fronter lige nu. Udover den aktuelle mangel på lastbilchauffører, så er mange chauffører tæt på pensionsalderen, og vi ser ind i en usikker fremtid, hvor en stor del af chaufførerne i de kommende år vil kunne trække sig tilbage fra arbejdsmarkedet. Det skaber en voldsom efterspørgsel efter arbejdskraft, og vi vurderer, at der mangler 10.000 lastbilchauffører i Danmark. Det er et meget stort tal, og derfor er der brug for politiske initiativer, der kan skabe mere arbejdskraft. Samtidig skal vi kigge på, hvordan vi kan gøre det attraktivt at blive lidt længere i branchen og tiltrække nye folk, der vil køre lastbil, siger Jens Hvid Bang og tilføjer,

 

- Manglen på arbejdskraft, stigende dieselpriser og en stor usikkerhed i markedet er en sprængfarlig cocktail. Vi skal have løst problemerne og iværksat en række initiativer og løsninger, så vi kan få skabt tryghed om forsyningerne og sikre, at vi også i fremtiden har varer på hylderne. Vi satser derfor på, at transportministeren vil arbejde hurtigt og følge drøftelserne op med en konkret plan, der kan iværksættes hurtigt, siger Jens Hvid Bang.

 

ITD har selv peget på en lang række forslag, der skal give bedre muligheder for at fastholde chauffører og tiltrække nye til branchen. Det drejer sig bl.a. om.

 

  • En seniorpakke for fastholdelse af ældre lastbilchauffører.
  • En handlingsplan for flere kvinder i transportbranchen.
  • Fjernelse af alle modregningsregler for pension og efterløn straks.
  • Fjernelse af kravet om obligatorisk efteruddannelse for erfarne chauffører.
  • Målrettet indsats for kommunernes jobcentre med fokus på transportbranchen.
  • Forbedringer af transportuddannelserne.
  • Indsats mod det store frafald af særligt kvinder på transport-erhvervsuddannelserne og de AMU-uddannelser, der uddanner chauffører
  • Bedre arbejdsforhold for chauffører og flere rastepladser.
  • Muligheder for større og mere effektive lastbiler, der kan køre mere gods på færre lastbiler.

 

SENESTE ITD NYT
fredag 03. oktober 2025

Vejafgiftsbøder udstedes ikke til flere lande

De danske myndigheder udsteder ikke vejafgiftsbøder til køretøjer fra Ungarn og Spanien, afslører nye oplysninger. International Transport Danmark kalder det endnu et eksempel på, hvordan den kilometerbaserede vejafgift er hastet igennem, mens Danmarksdemokraterne kalder det en åbenlys konkurrenceforvridning.

Vejafgiftsbøder udstedes ikke til flere lande >
fredag 03. oktober 2025

ITD's bestyrelse på tour i oktober og november

Du kan stadig nå at melde dig til ITD's bestyrelse på tour i oktober-november i Hobro, Fredericia eller Ringsted, med fokus på vores fælles fremtid og de vigtigste dagsordener for branchen. Nyeste status på vejafgifter samt et indblik i, hvordan ITD arbejder for at gøre det lettere at være vognmand i hverdagen, er hovedemnerne. Derudover vil vi præsentere de mange fordele ved dit medlemskab og de tiltag, vi har sat i gang. Vi vil lytte til dine tanker og idéer om ITD's nuværende tilstand og fremtidige retning.

ITD's bestyrelse på tour i oktober og november >
torsdag 02. oktober 2025

Flere affaldsmodtagere skal indberette til Affaldsdatasystemet

Flere aktører med pligt til at indberette, ny indberetningsfrist og ændrede affaldsfraktionskoder. Det er blandt konsekvenserne af en ny bekendtgørelse om Affaldsdatasystemet, som forventes at træde i kraft den 1. januar 2026.

Flere affaldsmodtagere skal indberette til Affaldsdatasystemet >