mandag 24. oktober 2022 15:21

ITD advarer mod at skrotte motorvejsprojekter for at finansiere energiplan

Det vil koste samfundet dyrt og ramme udkantsområder hårdt, hvis man skrinlægger motorvejsprojekter og bruger midlerne til at udrulle fjernvarme, som Radikale Venstre foreslår i ny energiplan. ITD advarer derfor mod at hælde planlagte motorveje af brættet.

Det vil koste erhvervslivet tabt konkurrenceevne og forværre trængsel, hvis motorvejsprojekter i Infrastrukturplan 2035 udskydes eller skrinlægges for at finansiere udbygning af fjernvarme.

 

Samtidig vil det ramme yderområder, som i årevis har kæmpet for bedre vejforbindelser, der kan skabe lokal vækst og arbejdspladser. 

 

Derfor advarer ITD mod Radikale Venstres forslag om et motorvejsstop, og om at tage milliarder fra infrastrukturplan 2035 og bruge dem på udrulning af fjernvarme.

 

-Politikerne skal være meget varsomme, hvis man åbner infrastrukturplan 2035 for at finansiere andre projekter. De motorvejsprojekter, der er med i aftalen, vil fremtidssikre transportsystemet, f.eks. med vigtige udvidelser til central infrastruktur som havne og forbindelserne mellem landsdelene. Og så er det helt afgørende, at der fortsat afsættes midler til flere rastepladser, som også er en del af infrastrukturplanen, siger Henriette Kjær, politisk chef i ITD, Brancheorganisation for den danske vejgodstransport. 

 

Samtidig minder ITD om, at tusindvis af danskere stadig sidder i kø hver dag, når de skal passe deres arbejde, ligesom det bliver dyrt for landets virksomheder, hvis man ikke gør noget ved den stigende trængsel.

 

- Motorvejene er en livsnerve for erhvervslivet i Danmark, og trængsel koster hvert år samfundet mange milliarder kroner, ligesom det tager kostbar tid for pendlere, som hver dag skal sidde i kø for at komme til og fra arbejde. Det skal man huske, hvis man vil til at åbne infrastrukturplanen, siger Henriette Kjær, som også minder om, at godt halvdelen af de kørte kilometer i Danmark tilbagelægges på landets motorveje.

 

- Vi skal naturligvis tage bestik af den nuværende energikrise, men det har en meget høj pris, hvis man hælder vigtige motorvejsprojekter af brættet, som man lokalt har kæmpet for gennem mange år, afslutter Henriette Kjær.

 

Godt halvdelen af alle kørte kilometer i Danmark tilbagelægges på statsvejnettet, som også afvikler 70% af erhvervstransporten med lastbiler. Vejgodstransporten leverer et samlet bidrag til Danmarks bruttonationalprodukt (BNP) på ca. 60 milliarder kr. (2016.)

SENESTE ITD NYT
onsdag 05. november 2025

Slovakiet – kørselsforbud den 17. november ophører

Den 17. november er ikke længere en fridag i Slovakiet. Derfor ophører kørselsforbuddet.

Slovakiet – kørselsforbud den 17. november ophører >
tirsdag 04. november 2025

Bedre rammer for særtransport i sigte: Udvidelse af korridoren til Esbjerg Havn

Forligskredsen bag Infrastrukturplan 2035 har besluttet at afsætte 120 millioner kroner til udvidelse og ombygning af særtransportkorridoren til Esbjerg Havn. Det er en beslutning, der vækker glæde i ITD og markerer et vigtigt skridt mod bedre vilkår for særtransportører.

Bedre rammer for særtransport i sigte: Udvidelse af korridoren til Esbjerg Havn >
onsdag 29. oktober 2025

Støt underskriftsindsamlingen mod tvungne krav om nul-emissionslastbiler

Vi støtter en europæisk underskriftsindsamling mod EU-Kommissionens planlagte tvangskrav om nul-emissionskøretøjer og anbefaler vores medlemmer at gøre det samme.

Støt underskriftsindsamlingen mod tvungne krav om nul-emissionslastbiler >