onsdag 14. september 2022 11:52

ITD: Drop de kommende kørselsafgifter for lastbiler

Den kommende kørselsafgift for lastbiler er endt med at blive en formålsløs afgift, som ikke fører til flere grønne lastbiler på vejene. Derfor opfordrer ITD nu til, at arbejdet med kørselsafgifterne sættes i bero. I stedet bør en kommende regering lave en helt ny samlet plan for omstilling af lastbilerne. Det skriver ITD’s bestyrelsesformand, John A. Skovrup, i et debatindlæg på transportmediet Mobilitywatch i dag.

Kørselsafgifterne for lastbiler, som er planlagt til at træde i kraft i 2025, er endt med at blive en skatteskrue.

 

For i stedet for at gå direkte tilbage til grøn omstilling af lastbilerne, så ryger de 3 - 4 mia. kroner, som vognmænd skal betale for at køre på vejene frem mod 2030, tilbage i statskassen.

 

Dermed bliver kørselsafgifterne ikke den motor for grøn omstilling af lastbilerne, som ITD havde håbet.

 

- I ITD havde vi gerne set, at pengene i stedet blev sendt tilbage til vognmændene i form af støtte til den grønne omstilling. Det ser ovenikøbet ud til, at størstedelen af indtægterne fra kørselsafgiften kommer til at gå til administration, hvilket er fuldstændig galimatias, siger John A. Skovrup, bestyrelsesformand i ITD på Mobilitywatch.

 

Derfor opfordrer ITD nu til, at arbejdet med kørselsafgiften sættes i bero, og at et nyt flertal efter et valg laver en helt ny plan for den grønne omstilling af den tunge transport.

 

- Den nuværende regering og dens støttepartier ville ikke lytte. Nu satser vi på, at en ny regering vil. Vi vil gerne i dialog om løsninger, der kan føre til reel grøn omstilling af den tunge transport, uden at vognmandsbranchen skal betale for populistiske grønne blufnumre, der ikke fører noget med sig, siger John A. Skovrup.

 

I stedet bør der laves en der laves en sammenhængende plan for den grønne omstilling af den tunge vejtransport, der ser på hele skiftet til el-drift, den teknologiske udvikling af grønne lastbiler og erhvervets mulighed for at investere i grøn omstilling.

 

Læs hele debatindlægget på Mobilitywatch her

SENESTE ITD NYT
mandag 19. maj 2025

Cybersikkerhed i transportbranchen

Den netop vedtagne NIS2-lov, der træder i kraft den 1. juli 2025, stiller skærpede krav til cybersikkerhed til virksomheder og myndigheder, der spiller en kritisk rolle i samfundet. Enkelte transportvirksomheder vurderes at være direkte omfattet, mens andre frivilligt kan lade sig inspirere.

Cybersikkerhed i transportbranchen >
mandag 12. maj 2025

Vejafgift: Nye regler skal bremse udenlandsk snyd

Udenlandske køretøjer, der er registreret med ubetalte vejafgiftsbøder, skal kunne tilbageholdes ved Storebælt, indtil chaufføren kan fremvise dokumentation for betaling. Sådan lyder nye regler, som transportministeren netop har sendt i høring.

Vejafgift: Nye regler skal bremse udenlandsk snyd >
mandag 12. maj 2025

Fristen for energisyn nærmer sig

Tanker du i gennemsnit mere end 281.000 liter diesel om året, og tanker du din diesel i Danmark? Så er du omfattet af det lovpligtige energi- og klimasyn. Energisynet skal være gennemført senest den 1. august 2025 og klimasynet senest den 1. august 2026.

Fristen for energisyn nærmer sig >