ITD: Drop de kommende kørselsafgifter for lastbiler
Kørselsafgifterne for lastbiler, som er planlagt til at træde i kraft i 2025, er endt med at blive en skatteskrue.
For i stedet for at gå direkte tilbage til grøn omstilling af lastbilerne, så ryger de 3 - 4 mia. kroner, som vognmænd skal betale for at køre på vejene frem mod 2030, tilbage i statskassen.
Dermed bliver kørselsafgifterne ikke den motor for grøn omstilling af lastbilerne, som ITD havde håbet.
- I ITD havde vi gerne set, at pengene i stedet blev sendt tilbage til vognmændene i form af støtte til den grønne omstilling. Det ser ovenikøbet ud til, at størstedelen af indtægterne fra kørselsafgiften kommer til at gå til administration, hvilket er fuldstændig galimatias, siger John A. Skovrup, bestyrelsesformand i ITD på Mobilitywatch.
Derfor opfordrer ITD nu til, at arbejdet med kørselsafgiften sættes i bero, og at et nyt flertal efter et valg laver en helt ny plan for den grønne omstilling af den tunge transport.
- Den nuværende regering og dens støttepartier ville ikke lytte. Nu satser vi på, at en ny regering vil. Vi vil gerne i dialog om løsninger, der kan føre til reel grøn omstilling af den tunge transport, uden at vognmandsbranchen skal betale for populistiske grønne blufnumre, der ikke fører noget med sig, siger John A. Skovrup.
I stedet bør der laves en der laves en sammenhængende plan for den grønne omstilling af den tunge vejtransport, der ser på hele skiftet til el-drift, den teknologiske udvikling af grønne lastbiler og erhvervets mulighed for at investere i grøn omstilling.