onsdag 14. september 2022 11:52

ITD: Drop de kommende kørselsafgifter for lastbiler

Den kommende kørselsafgift for lastbiler er endt med at blive en formålsløs afgift, som ikke fører til flere grønne lastbiler på vejene. Derfor opfordrer ITD nu til, at arbejdet med kørselsafgifterne sættes i bero. I stedet bør en kommende regering lave en helt ny samlet plan for omstilling af lastbilerne. Det skriver ITD’s bestyrelsesformand, John A. Skovrup, i et debatindlæg på transportmediet Mobilitywatch i dag.

Kørselsafgifterne for lastbiler, som er planlagt til at træde i kraft i 2025, er endt med at blive en skatteskrue.

 

For i stedet for at gå direkte tilbage til grøn omstilling af lastbilerne, så ryger de 3 - 4 mia. kroner, som vognmænd skal betale for at køre på vejene frem mod 2030, tilbage i statskassen.

 

Dermed bliver kørselsafgifterne ikke den motor for grøn omstilling af lastbilerne, som ITD havde håbet.

 

- I ITD havde vi gerne set, at pengene i stedet blev sendt tilbage til vognmændene i form af støtte til den grønne omstilling. Det ser ovenikøbet ud til, at størstedelen af indtægterne fra kørselsafgiften kommer til at gå til administration, hvilket er fuldstændig galimatias, siger John A. Skovrup, bestyrelsesformand i ITD på Mobilitywatch.

 

Derfor opfordrer ITD nu til, at arbejdet med kørselsafgiften sættes i bero, og at et nyt flertal efter et valg laver en helt ny plan for den grønne omstilling af den tunge transport.

 

- Den nuværende regering og dens støttepartier ville ikke lytte. Nu satser vi på, at en ny regering vil. Vi vil gerne i dialog om løsninger, der kan føre til reel grøn omstilling af den tunge transport, uden at vognmandsbranchen skal betale for populistiske grønne blufnumre, der ikke fører noget med sig, siger John A. Skovrup.

 

I stedet bør der laves en der laves en sammenhængende plan for den grønne omstilling af den tunge vejtransport, der ser på hele skiftet til el-drift, den teknologiske udvikling af grønne lastbiler og erhvervets mulighed for at investere i grøn omstilling.

 

Læs hele debatindlægget på Mobilitywatch her

SENESTE ITD NYT
lørdag 21. december 2024

Vejledningsperiode for skift til intelligent takograf version 2

Fristen for at skifte takograf for lastbiler i international transport fra en analog eller digital takograf udløber 31. december 2024. EU-Kommissionen har dog meldt ud, at alle EU-medlemsstater har tilkendegivet at have en vejledende kontrol de to første måneder.

Vejledningsperiode for skift til intelligent takograf version 2 >
fredag 20. december 2024

ADR 2025 - udvalgte nyheder

ITD har udarbejdet en oversigt over udvalgte nyheder i ADR 2025, herunder krav om, at ADR-transportdokumenter nu skal forefindes i førerkabinen. ITD's sikkerhedsrådgivere hjælper meget gerne med spørgsmål, også til den nye ADR 2025.

ADR 2025 - udvalgte nyheder >
torsdag 19. december 2024

Affaldstilsyn - Guides til virksomheder, myndigheder og anlæg

I 2025 bliver tilsynet med virksomheders håndtering af affald styrket og strømlinet. Miljøstyrelsen har offentliggjort tre guides, der skal klæde forskellige aktører godt på til affaldstilsyn.

Affaldstilsyn - Guides til virksomheder, myndigheder og anlæg >