onsdag 14. september 2022 11:52

ITD: Drop de kommende kørselsafgifter for lastbiler

Den kommende kørselsafgift for lastbiler er endt med at blive en formålsløs afgift, som ikke fører til flere grønne lastbiler på vejene. Derfor opfordrer ITD nu til, at arbejdet med kørselsafgifterne sættes i bero. I stedet bør en kommende regering lave en helt ny samlet plan for omstilling af lastbilerne. Det skriver ITD’s bestyrelsesformand, John A. Skovrup, i et debatindlæg på transportmediet Mobilitywatch i dag.

Kørselsafgifterne for lastbiler, som er planlagt til at træde i kraft i 2025, er endt med at blive en skatteskrue.

 

For i stedet for at gå direkte tilbage til grøn omstilling af lastbilerne, så ryger de 3 - 4 mia. kroner, som vognmænd skal betale for at køre på vejene frem mod 2030, tilbage i statskassen.

 

Dermed bliver kørselsafgifterne ikke den motor for grøn omstilling af lastbilerne, som ITD havde håbet.

 

- I ITD havde vi gerne set, at pengene i stedet blev sendt tilbage til vognmændene i form af støtte til den grønne omstilling. Det ser ovenikøbet ud til, at størstedelen af indtægterne fra kørselsafgiften kommer til at gå til administration, hvilket er fuldstændig galimatias, siger John A. Skovrup, bestyrelsesformand i ITD på Mobilitywatch.

 

Derfor opfordrer ITD nu til, at arbejdet med kørselsafgiften sættes i bero, og at et nyt flertal efter et valg laver en helt ny plan for den grønne omstilling af den tunge transport.

 

- Den nuværende regering og dens støttepartier ville ikke lytte. Nu satser vi på, at en ny regering vil. Vi vil gerne i dialog om løsninger, der kan føre til reel grøn omstilling af den tunge transport, uden at vognmandsbranchen skal betale for populistiske grønne blufnumre, der ikke fører noget med sig, siger John A. Skovrup.

 

I stedet bør der laves en der laves en sammenhængende plan for den grønne omstilling af den tunge vejtransport, der ser på hele skiftet til el-drift, den teknologiske udvikling af grønne lastbiler og erhvervets mulighed for at investere i grøn omstilling.

 

Læs hele debatindlægget på Mobilitywatch her

SENESTE ITD NYT
fredag 19. december 2025

Risikobaseret tilsyn fra 2026: Færdselsstyrelsen ændrer praksis

Færdselsstyrelsen indfører fra den 1. januar 2026 en ny tilgang til tilsyn med transportvirksomheder med fælleskabstilladelse. Fremover bliver tilsyn målrettet virksomheder, hvor der vurderes at være øget risiko for regelbrud.

Risikobaseret tilsyn fra 2026: Færdselsstyrelsen ændrer praksis >
fredag 19. december 2025

Læs her, hvordan du kan få kompensation for dit emballageaffald

Som virksomhed kan du få kompensation for håndtering af emballageaffald, og Miljøstyrelsen har nu præciseret rammerne for ansøgning og dokumentation.

Læs her, hvordan du kan få kompensation for dit emballageaffald >
fredag 19. december 2025

Tyskland hæver mindstelønnen pr. 1. januar 2026

Den tyske mindsteløn stiger til 13,90 euro i timen. Ændringen gælder også for chauffører og andre medarbejdere, der er udstationeret til Tyskland.

Tyskland hæver mindstelønnen pr. 1. januar 2026 >