fredag 11. november 2022 14:47

ITD til den kommende regering: Lad de private overtage brev- og pakkemarkedet

EU-domstolen har blåstemplet den statslige milliardstøtte til PostNord, som udspringer af en fælles aftale mellem Danmark og Sverige fra 2017. Men dommen ændrer ikke ved, at det hører fortiden til at poste skatteydernes penge i en statslig vognmandsforretning, når private vognmænd lige så godt kan udføre opgaven. ITD opfordrer til et grundlæggende politisk opgør med det statslige PostNord, når den politiske aftale om postbefordringen udløber i 2022.

EU-domstolen har sagt god for en milliardindsprøjtning til PostNord, som blev foretaget af den danske og svenske stat, bl.a. til at finansiere afskedigelse af tjenestemænd i Post Danmark.

 

Dommen kommer efter, at EU-domstolen har behandlet en række klager fra ITD, bl.a. over den massive statslige støtte, som blev besluttet med en fælles aftale mellem Danmark og Sverige fra 2017 om styrkelse af PostNord.

 

Men blåstemplingen fra EU’s side af den massive statsstøtte, ændrer ikke på, at hele konstruktionen med et statsligt post- og pakke selskab bør ophøre.

 

Det mener ITD, Brancheorganisation for den danske vejgodstransport.

 

-Vi mener helt grundlæggende, at det hører fortiden til, at staten poster milliarder i deres egen vognmandsforretning, når der er masser af private transportvirksomheder, der kan udføre opgaven. Derfor er det også vores klare opfordring til en kommende regering, at den lægger en plan for fremtidens post- og pakkemarked, der får private til at klare opgaven, siger Stefan K. Schou, adm. direktør i ITD, Brancheorganisation for den danske vejgodstransport.

 

ITD har siden aftalen mellem Danmark og Sverige om styrkelsen af PostNord, klaget over en lang række forhold i statsstøtten. Det førte bl.a. til at, PostNord i 2021 skulle tilbagebetale næsten en halv milliard kroner til staten, da støtten gav selskabet en urimelig økonomisk fordel i forhold til de private konkurrenter.

 

Men beslutningen om, hvorvidt man overhovedet vil have en statslig aktør på post- og pakkemarkedet i Danmark, kan alene træffes af det politiske niveau.

 

-Vi håber og tror, at politikerne har fået øjnene op for at post- og pakkemarkedet anno 2022 sagtens kan håndteres af private aktører, som allerede tilbyder danskerne pakke- og brevprodukter, som de er fuldt tilfredse med. Derfor er relevansen af en statslige spiller på post- og pakkemarkedet også for længst udspillet - og det er et stort antal danskere i øvrigt også enig i, siger Stefan K. Schou med henvisning til en undersøgelse foretaget i 2021.

 

Den nuværende politiske aftale om Post Danmarks postbefordring, som er indgået af den socialdemokratiske regering, SF, RV og EL, udløber d. 31. december 2022. Det bliver derfor en af de første opgaver for en kommende regering at tage stilling til fremtiden for PostNord.

SENESTE ITD NYT
mandag 20. januar 2025

Hvem skal have FDE Fondens Initiativpris 2025?

FDE Fondens Initiativpris gives til en eller flere, som har gjort sig særligt bemærket og som er en stor inspiration i den danske godstransport- og logistikbranche. Prisen kan gives til virksomheder, organisationer, uddannelses- og forskningsinstitutioner eller enkeltpersoner og består af et legat på 50.000 kroner, et diplom og en statuette.

Hvem skal have FDE Fondens Initiativpris 2025? >
torsdag 16. januar 2025

Storbritannien stiller krav om særlig importerklæring (ENS)

Fra den 31. januar 2025 skal der for alle varer, der importeres fra EU til Storbritannien, indsendes en særlig Safety and Security declaration, også kaldet en Entry Summary Declaration (ENS). Transportører, der transporterer varer ind over den britiske grænse, er juridisk ansvarlige for, at erklæringerne er indsendte. De kan dog aftale, at en tredjepart skal indsende erklæringer på deres vegne.

Storbritannien stiller krav om særlig importerklæring (ENS) >
tirsdag 14. januar 2025

Storbritannien indfører krav om elektronisk rejsetilladelse (ETA)

ITD minder om, at det fra 2025 bliver et krav at have en elektronisk rejsetilladelse (ETA) for at rejse til Storbritannien. Kravet er allerede gældende for nogle nationaliteter, men vil fra den 2. april 2025 omfatte stort set alle rejsende. Som chauffør skal du derfor fremover ansøge om en ETA, inden du transporterer gods til Storbritannien.

Storbritannien indfører krav om elektronisk rejsetilladelse (ETA) >