torsdag 30. juni 2022 20:47

Klogt at Færdselsstyrelsen giver mulighed for ekstra godskørselstilladelser

Færdselsstyrelsen ændrede i februar praksis, så vognmænd højest kunne få udstedt én godskørselstilladelse pr. køretøj. ITD og en samlet branche har været meget kritisk overfor dette, da det har skabt store udfordringer for virksomhederne. Styrelsen lyttede til kritikken, og fra den 1. juli 2022 bliver det muligt at få udstedt et antal ekstra tilladelser, udover antallet af køretøjer, som virksomheden har til rådighed.

Som følge af Vejpakken justerede Færdselsstyrelsen tidligere på året sin praksis for udstedelse af godskørselstilladelser, så det ikke længere var muligt at have flere godskørselstilladelser end køretøjer.  

 

Det førte til en bred kritik fra transportbranchen, ligesom der også været et stort politisk fokus på sagsbehandlingen i Færdselsstyrelsen.

 

Men Færdselsstyrelsen har nu lyttet til branchen og evalueret sin praksis, så det fra 1. juli bliver muligt at få udstedt et begrænset antal ekstra tilladelser – også kaldet ”buffer tilladelser”.

 

Den ændrede praksis modtages positivt af ITD, for det har stor betydning, at vognmændene kan have godskørselstilladelser parat, når de f.eks. anskaffer sig et nyt køretøj.

 

-Det er en glædelig nyhed, at Færdselsstyrelsen har lyttet til branchen i denne sag og fundet en administrativ løsning, så vognmænd igen får mulighed for at få udstedt ekstra godskørselstilladelser. Det giver mulighed for, at vognmændene kan tilpasse deres forretning og antallet af tilladelser og køretøjer løbende, uden at skulle vente på en godskørselstilladelse, siger administrerende direktør i ITD, Jesper Høgh Bach.

 

Og netop fleksibiliteten er vigtig for vognmændene i en tid, hvor kapaciteten i branchen er udnyttet til det yderste.

 

-Den midlertidige praksis, som der nu er gjort op med, betød at en ny lastbil, som der i forvejen er meget lang leveringstid på, kunne risikere at holde på gårdspladsen i månedsvis, mens man ventede på en godskørselstilladelse. Og det kan betyde et stort økonomisk tab, som det ikke altid det er muligt at planlægge sig ud af problemet, da aktivitetsniveauer og andet kan ændre sig over året, siger Jesper Høgh Bach.

 

Den nye praksis giver dog ikke helt de samme muligheder for at få flere godskørselstilladelser, som den oprindelige ordning, der ifølge Færdselsstyrelsen er uforenelig med EU-reglerne.

 

-Vi så gerne at man havde beholdt den oprindelige praksis, som vi ikke ser juridiske problemer i. Men det er positivt, at Færdselsstyrelsen har gjort, hvad de kunne, for at finde en bedre balance mellem hensyn til EU-reglerne og så hensynet til vognmandsbranchen, som nu vejer tungere med den nye praksis, siger Jesper Høgh Bach.

 

Læs Færdselsstyrelsens egen nyhed om den ændrede praksis her.

SENESTE ITD NYT
mandag 20. januar 2025

Hvem skal have FDE Fondens Initiativpris 2025?

FDE Fondens Initiativpris gives til en eller flere, som har gjort sig særligt bemærket og som er en stor inspiration i den danske godstransport- og logistikbranche. Prisen kan gives til virksomheder, organisationer, uddannelses- og forskningsinstitutioner eller enkeltpersoner og består af et legat på 50.000 kroner, et diplom og en statuette.

Hvem skal have FDE Fondens Initiativpris 2025? >
torsdag 16. januar 2025

Storbritannien stiller krav om særlig importerklæring (ENS)

Fra den 31. januar 2025 skal der for alle varer, der importeres fra EU til Storbritannien, indsendes en særlig Safety and Security declaration, også kaldet en Entry Summary Declaration (ENS). Transportører, der transporterer varer ind over den britiske grænse, er juridisk ansvarlige for, at erklæringerne er indsendte. De kan dog aftale, at en tredjepart skal indsende erklæringer på deres vegne.

Storbritannien stiller krav om særlig importerklæring (ENS) >
tirsdag 14. januar 2025

Storbritannien indfører krav om elektronisk rejsetilladelse (ETA)

ITD minder om, at det fra 2025 bliver et krav at have en elektronisk rejsetilladelse (ETA) for at rejse til Storbritannien. Kravet er allerede gældende for nogle nationaliteter, men vil fra den 2. april 2025 omfatte stort set alle rejsende. Som chauffør skal du derfor fremover ansøge om en ETA, inden du transporterer gods til Storbritannien.

Storbritannien indfører krav om elektronisk rejsetilladelse (ETA) >