tirsdag 08. marts 2022 12:05

Klogt og ordentligt at Vejdirektoratet trækker udbud af vintertjeneste tilbage

Vejdirektoratet har besluttet at annullere sit udbud af vintertjeneste for perioden 2022-2026. Det sker efter pres fra ITD, som også har rejst sagen i både pressen samt over for politikerne. Baggrunden er, at Vejdirektoratet i udbuddet ikke tog højde for, at virksomhederne skal leve op til arbejdstidsreglerne for mobile arbejdstagere. ITD vil nu gå i dialog med Vejdirektoratet for at sikre, at et nyt udbud bliver sat ordentligt sammen, så vognmænd og chauffører ikke bliver presset til at bryde reglerne.

Vejdirektoratet har oplyst, at de nu annullerer det igangværende udbud om snerydning og saltning af de danske veje. Det sker efter ITD har påpeget, at Vejdirektoratet i det nu annullerede udbud ikke tog højde for en række nye arbejdstidsregler, som bl.a. medfører, at rådighedstid tæller med i udregningen af arbejdstid.

 

Det har særligt store konsekvenser ved vintertjeneste, hvor virksomhederne skal have en vagttelefon hos deres chauffører i alle døgnets 24 timer i hele perioden, der løber fra den 1. oktober til den 30. april. Det vil altså fremover kræve et stort antal chauffører at skulle leve op til reglerne, og det ændrer fuldstændig økonomien i udbuddet, som bør skrues helt anderledes sammen, end Vejdirektoratet havde lagt op til.

 

Derfor er ITD tilfredse med, at Vejdirektoratet har besluttet at annullere udbuddet.

 

- I ITD er vi glade for, at Vejdirektoratet har lyttet til kritikken og annulleret sit udbud om vintertjeneste. Udbuddet hang slet ikke sammen, og det understøttede overhovedet ikke arbejdet for at sikre ordnede forhold i vejtransportbranchen. Tværtimod ville det presse vognmænd og chauffører til at bryde reglerne. Nu handler det om at få sat udbuddet ordentlig sammen og samtidig sikre, at der kommer helt styr på, hvad det er for nogle regler, som transportvirksomhederne skal overholde. Derfor vil vi nu også gå i dialog med Vejdirektoratet og Transportministeriet, så vi kan finde de rigtige løsninger, så der også i fremtiden kan få ryddet sne og saltet de danske veje, siger Carina Christensen, administrerende direktør i ITD, Brancheorganisation for den danske vejgodstransport.

 

ITD’s opfordring er et resultat af de mange nye krav og regler, som danske transportvirksomheder er blevet pålagt de seneste år, herunder særligt arbejdstidsreglerne for mobile arbejdstagere, hvor regeringen senest har præsenteret et lovforslag om at indføre en nidkær myndighedskontrol af arbejdstidsreglerne for chauffører. Derudover slår en dom fra Østre Landsret fra 2019 fast, at rådighedstid tæller med i udregningen af chaufførernes arbejdstid.

 

Vejdirektoratet har i forbindelse med sin annullering af udbuddet annonceret, at de forventer at genudbyde opgaven i 2. kvartal 2022.

SENESTE ITD NYT
lørdag 21. december 2024

Vejledningsperiode for skift til intelligent takograf version 2

Fristen for at skifte takograf for lastbiler i international transport fra en analog eller digital takograf udløber 31. december 2024. EU-Kommissionen har dog meldt ud, at alle EU-medlemsstater har tilkendegivet at have en vejledende kontrol de to første måneder.

Vejledningsperiode for skift til intelligent takograf version 2 >
fredag 20. december 2024

ADR 2025 - udvalgte nyheder

ITD har udarbejdet en oversigt over udvalgte nyheder i ADR 2025, herunder krav om, at ADR-transportdokumenter nu skal forefindes i førerkabinen. ITD's sikkerhedsrådgivere hjælper meget gerne med spørgsmål, også til den nye ADR 2025.

ADR 2025 - udvalgte nyheder >
torsdag 19. december 2024

Affaldstilsyn - Guides til virksomheder, myndigheder og anlæg

I 2025 bliver tilsynet med virksomheders håndtering af affald styrket og strømlinet. Miljøstyrelsen har offentliggjort tre guides, der skal klæde forskellige aktører godt på til affaldstilsyn.

Affaldstilsyn - Guides til virksomheder, myndigheder og anlæg >