tirsdag 08. marts 2022 12:05

Klogt og ordentligt at Vejdirektoratet trækker udbud af vintertjeneste tilbage

Vejdirektoratet har besluttet at annullere sit udbud af vintertjeneste for perioden 2022-2026. Det sker efter pres fra ITD, som også har rejst sagen i både pressen samt over for politikerne. Baggrunden er, at Vejdirektoratet i udbuddet ikke tog højde for, at virksomhederne skal leve op til arbejdstidsreglerne for mobile arbejdstagere. ITD vil nu gå i dialog med Vejdirektoratet for at sikre, at et nyt udbud bliver sat ordentligt sammen, så vognmænd og chauffører ikke bliver presset til at bryde reglerne.

Vejdirektoratet har oplyst, at de nu annullerer det igangværende udbud om snerydning og saltning af de danske veje. Det sker efter ITD har påpeget, at Vejdirektoratet i det nu annullerede udbud ikke tog højde for en række nye arbejdstidsregler, som bl.a. medfører, at rådighedstid tæller med i udregningen af arbejdstid.

 

Det har særligt store konsekvenser ved vintertjeneste, hvor virksomhederne skal have en vagttelefon hos deres chauffører i alle døgnets 24 timer i hele perioden, der løber fra den 1. oktober til den 30. april. Det vil altså fremover kræve et stort antal chauffører at skulle leve op til reglerne, og det ændrer fuldstændig økonomien i udbuddet, som bør skrues helt anderledes sammen, end Vejdirektoratet havde lagt op til.

 

Derfor er ITD tilfredse med, at Vejdirektoratet har besluttet at annullere udbuddet.

 

- I ITD er vi glade for, at Vejdirektoratet har lyttet til kritikken og annulleret sit udbud om vintertjeneste. Udbuddet hang slet ikke sammen, og det understøttede overhovedet ikke arbejdet for at sikre ordnede forhold i vejtransportbranchen. Tværtimod ville det presse vognmænd og chauffører til at bryde reglerne. Nu handler det om at få sat udbuddet ordentlig sammen og samtidig sikre, at der kommer helt styr på, hvad det er for nogle regler, som transportvirksomhederne skal overholde. Derfor vil vi nu også gå i dialog med Vejdirektoratet og Transportministeriet, så vi kan finde de rigtige løsninger, så der også i fremtiden kan få ryddet sne og saltet de danske veje, siger Carina Christensen, administrerende direktør i ITD, Brancheorganisation for den danske vejgodstransport.

 

ITD’s opfordring er et resultat af de mange nye krav og regler, som danske transportvirksomheder er blevet pålagt de seneste år, herunder særligt arbejdstidsreglerne for mobile arbejdstagere, hvor regeringen senest har præsenteret et lovforslag om at indføre en nidkær myndighedskontrol af arbejdstidsreglerne for chauffører. Derudover slår en dom fra Østre Landsret fra 2019 fast, at rådighedstid tæller med i udregningen af chaufførernes arbejdstid.

 

Vejdirektoratet har i forbindelse med sin annullering af udbuddet annonceret, at de forventer at genudbyde opgaven i 2. kvartal 2022.

SENESTE ITD NYT
tirsdag 20. maj 2025

ADR Nyhedsbrev maj 2025

ADR Nyhedsbrev nummer 1 2025 indeholder følgende emner: Opdaterede materialer ADR 2025 – Transportdokumenter med mere i førerkabinen – Elektroniske transportdokumenter – Afgivet høring til foreslået ny bekendtgørelse – Udvalgte ændringer i ADR 2025.

ADR Nyhedsbrev maj 2025 >
tirsdag 20. maj 2025

Kørselsforbud i juni 2025

Flere europæiske lande har dage med kørselsforbud i juni 2025. Du kan finde oversigten på ITD’s hjemmeside.

Kørselsforbud i juni 2025 >
mandag 19. maj 2025

Cybersikkerhed i transportbranchen

Den netop vedtagne NIS2-lov, der træder i kraft den 1. juli 2025, stiller skærpede krav til cybersikkerhed til virksomheder og myndigheder, der spiller en kritisk rolle i samfundet. Enkelte transportvirksomheder vurderes at være direkte omfattet, mens andre frivilligt kan lade sig inspirere.

Cybersikkerhed i transportbranchen >