torsdag 16. juni 2022 09:27

Nu skal politikerne vise, at den kommende CO2 differentierede vejafgift ikke bare er en skatteskrue

Politikerne forhandler i øjeblikket om udformningen af en kommende kilometerbaseret vejafgift på de danske veje. Men hvis den kommende roadpricing for lastbiler skal have den ønskede CO2 effekt, så skal provenuet føres tilbage til grøn omstilling af transportbranchen, og varebiler skal indtænkes i ordningen. Det mener ITD, der følger de politiske forhandlinger tæt.

En ny kilometerbaseret vejafgift forhandles i disse dage, og dermed lægges rammerne for det første eksempel på roadpricing i Danmark, som efter planen skal træde i kraft for lastbiler i 2025.

 

Som følge af aftalen om grøn omstilling af vejtransporten fra 2020 skal de kilometerbaserede vejafgifter differentieres efter lastbilernes CO2-udledning, og dermed få flere grønne lastbiler på vejene og spare CO2.

 

Det er et godt og rigtigt princip, men hvis afgifterne skal have den effekt, og ikke bare fungere som pisk for et presset transporterhverv, er det afgørende, at afgifterne suppleres af støtteordninger til omstilling af erhvervet.

 

-I Tyskland investerer man i disse år op imod 49 mia. kroner i infrastruktur og støtteordninger til klimavenlige lastbiler, og Sverige har også meget attraktive støtteordninger. Det forringer konkurrencen for danske vognmænd og medfører i øvrigt, at virksomheder lægger de grønne investereringer i udlandet frem for i Danmark. Derfor skal den kommende kilometerbaserede kørselsafgift bruges klogt, og indtægterne bør geninvesteres i den grønne omstilling af lastbilerne med støtteordninger til de danske vognmænd, siger adm. direktør i ITD, Jesper Høgh Bach og tilføjer.

 

-Ellers begår politikerne en fejl, som ikke fører til grøn omstilling, men i stedet bare vil gøre transporten dyrere og få priserne til at stige for helt almindelige danskere.

 

Samtidig peger ITD på vigtigheden af, at alle køretøjer, der kører godskørsel bliver omfattet af de nye kørselsafgifter.

 

Ellers vil afgifterne give incitament til at flytte godstransporten til mindre køretøjer for at spare afgiften. Og det vil samlet føre til øget CO2 udledning, da det er mere CO2 effektivt at transportere godset med store køretøjer.

 

-I takt med den kraftigt stigende e-handel, hvor varebiler kører varer og gods ud, er behovet for at inddrage varebiler i den kilometerbaserede afgift blevet større. Vi har jo alle set, hvordan varebiler myldrer frem på de danske veje med pakker og varer til danske forbrugere, og varebiler udleder samlet mere Co2 end lastbiler, siger Jesper Høgh Bach og tilføjer.

 

- Hvis varebiler ”slipper for afgifterne”, så giver det sig selv, at aktører på markedet vil se på, om det kan betale sig at investere i et par varevogne frem for en el-lastbil, for at slippe for vejafgiften. En el-lastbil er jo utroligt dyr at investere i, og ladeinfrastrukturen er endnu ikke på plads, siger Jesper Høgh Bach og minder om, at det også var en del af den politiske aftale fra 2020, at det skulle undersøges om varebiler skulle omfattes af afgiften.

 

Udover kilometerbaseret afgifter er det også forventningen, at regeringen til efteråret vil fremlægge et forslag til, hvordan den generelle CO2-afgift skal gælde for vejtransport - ligesom der i EU forhandles om flere afgifter på vejtransportbranchen.

 

Det bør politikkerne forholde sig til i de nuværende forhandlinger.

 

-Man skal for alt i verden undgå dobbelt eller trippel beskatning af CO2 på transport. Vi skal i stedet have sparket gang i den grønne omstilling og et vigtigt værktøj her, er nogle intelligente støtteordninger, og at der bliver sat nogle klare mål for antallet af grønne lastbiler, afslutter Jesper Høgh Bach.

 

Fakta: Tal fra IRU, Den internationale vejtransport organisation, viser, at det udleder næsten syv gange så meget CO2 at transportere 200 paller varer med varebiler, end hvis de samme paller blev transporteret med energieffektive lastbilvogntog. Det skyldes, at der skal bruges et langt mindre antal lastbiler end varebiler til at transportere de 200 paller.

 

SENESTE ITD NYT
fredag 22. november 2024

Statsligt IT-system sejler: Vi risikerer at hive tæppet væk under danske vognmænd

Det danske motorregister er fyldt med fejl. Diesellastbiler registreres som el-lastbiler, og to aksler bliver til pludselig til 21 i det system, der er udgangspunktet for beregningen af, hvad danske vognmænd skal betale i vejafgift fra årsskiftet. ITD frygter, at fejlene vil medføre store bødestraffe og mere administrativt besvær for vognmændene.

Statsligt IT-system sejler: Vi risikerer at hive tæppet væk under danske vognmænd >
fredag 22. november 2024

Snemelding fra Frankrig

Store mængder sne vælter i øjeblikket ned flere steder i Frankrig og kan give trafikale udfordringer.

Snemelding fra Frankrig >
torsdag 21. november 2024

Håndtering af moms på vejafgift ved fakturering af kunder

Fra 1. januar 2025 træder den nye vejafgift i kraft i Danmark. Det har givet nogle spørgsmål til, hvordan det momsmæssigt skal behandles, hvis vognmanden opkræver et tillæg hos kunden.

Håndtering af moms på vejafgift ved fakturering af kunder >