tirsdag 15. marts 2022 16:06

Ny politisk aftale om brint og PtX mangler støttemuligheder til vognmændene

Regeringen har i dag præsenteret en bred politisk aftale om et udbud på 1,25 mia. kr. til produktion af brint baseret på vedvarende energi. Men hvis aftalens positive ambitioner om at udbrede grøn brint i lastbiler skal lykkes, kræver det også initiativer, der kan skabe efterspørgsel hos slutbrugerne. Og det mangler i den politiske aftale.

Regeringen og et bredt politisk flertal blev i dag enige om at igangsætte et udbud på 1,25 mia. kr., der skal støtte produktion af grøn brint i Danmark og gøre det billigere at bruge i fx lastbiler, fly og skibe.

 

ITD ser positivt på, at man med aftalen kan se frem til et større udbud af grøn brint, som kan bruges brændstof til særligt tung lastbiltransport, hvor batteriteknologi ikke slår til.

 

Men aftalen mangler fokus på også at støtte indkøb af brintlastbiler, som endnu ikke kører på de danske veje. Ellers får man ikke udbredt grøn brint som drivmiddel i den tunge vejtransport.

 

- Der er behov for at sammentænke udbud og efterspørgsel meget tættere, end regeringen gør med aftalen, som alene fokuserer på at skabe et større udbud af grøn brint. Det kan man gøre ved at støtte indkøb brintlastbiler, som man gør i bl.a. Tyskland, Frankrig, Portugal og Spanien. Når kollegaen i andre europæiske lande kan få støtte til køb af en brintlastbil, så bør de også kunne få det i Danmark, udtaler Caroline Brüel, Politisk chefkonsulent i ITD.

 

Med aftalen er der altså fortsat lang vej igen for lastbilernes muligheder for at anvende brint, og det er ikke kun et problem for brintmarkedets udvikling, men også for vognmændenes udsigter til at kunne omstille deres køretøjer til fx brint.

 

For brintlastbiler er fortsat så dyre, at det ikke er realistisk for langt de fleste vognmænd at investere i dem.

 

- Uden tilskud til brintlastbiler og en klar plan for etablering af en dansk og europæisk tankningsinfrastruktur har anvendelsen desværre stadig lange udsigter i Danmark, siger Caroline Brüel.

 

ITD ser dog positivt på, at regeringen med et bredt flertal sætter fokus på at øge produktionen og eksporten af grøn brint til bl.a. Tyskland. For der er behov for nye løsninger på energibehovet, også i transportsektoren.

 

- Brændstofforbrugere i Danmark og EU bliver lige nu taget som gidsel efter Ruslands invasion af Ukraine. Det har kun understreget behovet for en ambitiøs dansk og europæisk egenproduktion af brint som alternativt drivmiddel, udtaler Caroline Brüel, som også påpeger, at det danske brintmarked må tale sammen med det europæiske, og særligt i forhold til opsætning af tankningsinfrastruktur.

 

- Grøn brint må gøres tilgængeligt på tværs af EU i et tæt netværk af tankningsmuligheder. Jo hurtigere vi kan rykke på europæisk plan, jo hurtigere kan vi også rykke på den grønne omstilling af lastbiler i Danmark, siger Caroline Brüel.

SENESTE ITD NYT
mandag 20. januar 2025

Hvem skal have FDE Fondens Initiativpris 2025?

FDE Fondens Initiativpris gives til en eller flere, som har gjort sig særligt bemærket og som er en stor inspiration i den danske godstransport- og logistikbranche. Prisen kan gives til virksomheder, organisationer, uddannelses- og forskningsinstitutioner eller enkeltpersoner og består af et legat på 50.000 kroner, et diplom og en statuette.

Hvem skal have FDE Fondens Initiativpris 2025? >
torsdag 16. januar 2025

Storbritannien stiller krav om særlig importerklæring (ENS)

Fra den 31. januar 2025 skal der for alle varer, der importeres fra EU til Storbritannien, indsendes en særlig Safety and Security declaration, også kaldet en Entry Summary Declaration (ENS). Transportører, der transporterer varer ind over den britiske grænse, er juridisk ansvarlige for, at erklæringerne er indsendte. De kan dog aftale, at en tredjepart skal indsende erklæringer på deres vegne.

Storbritannien stiller krav om særlig importerklæring (ENS) >
tirsdag 14. januar 2025

Storbritannien indfører krav om elektronisk rejsetilladelse (ETA)

ITD minder om, at det fra 2025 bliver et krav at have en elektronisk rejsetilladelse (ETA) for at rejse til Storbritannien. Kravet er allerede gældende for nogle nationaliteter, men vil fra den 2. april 2025 omfatte stort set alle rejsende. Som chauffør skal du derfor fremover ansøge om en ETA, inden du transporterer gods til Storbritannien.

Storbritannien indfører krav om elektronisk rejsetilladelse (ETA) >