torsdag 07. april 2022 08:55

På tide at EU foreslår stop for russiske lastbiler i EU

EU-Kommissionen foreslår i sin seneste sanktionspakke et forbud mod russiske og hviderussiske lastbiler i EU. Det oplyser kommissionsformand Ursula von der Leyen i en pressemeddelelse. ITD har presset på for et stop for russiske og hviderussiske lastbiler og opfordrer den danske regering til at bakke op om forslaget fra EU.

Som del af en femte sanktionspakke mod Rusland foreslår kommissionen en række yderligere sanktioner, der skal lægge pres på det russiske styre efter invasionen af Ukraine.

 

Sanktionspakken har til formål at ramme den russiske økonomi ved at lægge yderligere begrænsninger for russiske samhandel med omverdenen.

 

Et af de initiativerne i sanktionspakken er et konkret forbud mod russiske og hviderussiske vejtransportører i EU. Et forslag som ITD sammen med 3F Transport har presset på for, både herhjemme og over for europæiske aktører.

 

-Vi er glade for, at man fra kommissionens side endelig vender blikket på de russiske og hviderussiske lastbiler, som stadig kan køre frit i EU. Vi mener slet ikke, at lastbiler fra de to lande skal have lov til at køre på de danske og europæiske veje og dermed støtte Ruslands muligheder for handel med europæiske lande, siger Carina Christensen, adm. Direktør i ITD, Brancheorganisation for den danske vejgodstransport.

 

Russiske lastbilers adgang til de europæiske veje reguleres blandt andet via en række bilaterale aftaler med de enkelte europæiske lande, herunder Danmark. Derudover kan lastbiler fra såkaldte tredjelande få adgang til det europæiske marked via et kvotesystem, som giver adgang for et vist antal lastbiler fra blandt andet Rusland og Hviderusland til at køre ind i EU.

 

Det er på nuværende tidspunkt ikke helt klart, hvordan Europa-Kommissionen vil gennemføre et forbud for russiske lastbiler.

 

-Vi har foreslået regeringen og transportministeren, at man øjeblikkeligt suspenderer de særskilte aftaler mellem Danmark og Rusland for at stoppe lastbiltrafikken. Men hvordan man vil iværksætte et forbud er sådan set underordnet. Vi er bare glade for, at Europa-Kommissionen nu går ind i sagen, og vi gentager gerne vores opfordring til, at den danske regering, gør hvad den kan for at stoppe den russiske lastbiltrafik i Danmark og Europa, siger Carina Christensen.

SENESTE ITD NYT
mandag 20. januar 2025

Hvem skal have FDE Fondens Initiativpris 2025?

FDE Fondens Initiativpris gives til en eller flere, som har gjort sig særligt bemærket og som er en stor inspiration i den danske godstransport- og logistikbranche. Prisen kan gives til virksomheder, organisationer, uddannelses- og forskningsinstitutioner eller enkeltpersoner og består af et legat på 50.000 kroner, et diplom og en statuette.

Hvem skal have FDE Fondens Initiativpris 2025? >
torsdag 16. januar 2025

Storbritannien stiller krav om særlig importerklæring (ENS)

Fra den 31. januar 2025 skal der for alle varer, der importeres fra EU til Storbritannien, indsendes en særlig Safety and Security declaration, også kaldet en Entry Summary Declaration (ENS). Transportører, der transporterer varer ind over den britiske grænse, er juridisk ansvarlige for, at erklæringerne er indsendte. De kan dog aftale, at en tredjepart skal indsende erklæringer på deres vegne.

Storbritannien stiller krav om særlig importerklæring (ENS) >
tirsdag 14. januar 2025

Storbritannien indfører krav om elektronisk rejsetilladelse (ETA)

ITD minder om, at det fra 2025 bliver et krav at have en elektronisk rejsetilladelse (ETA) for at rejse til Storbritannien. Kravet er allerede gældende for nogle nationaliteter, men vil fra den 2. april 2025 omfatte stort set alle rejsende. Som chauffør skal du derfor fremover ansøge om en ETA, inden du transporterer gods til Storbritannien.

Storbritannien indfører krav om elektronisk rejsetilladelse (ETA) >