torsdag 07. april 2022 08:55

På tide at EU foreslår stop for russiske lastbiler i EU

EU-Kommissionen foreslår i sin seneste sanktionspakke et forbud mod russiske og hviderussiske lastbiler i EU. Det oplyser kommissionsformand Ursula von der Leyen i en pressemeddelelse. ITD har presset på for et stop for russiske og hviderussiske lastbiler og opfordrer den danske regering til at bakke op om forslaget fra EU.

Som del af en femte sanktionspakke mod Rusland foreslår kommissionen en række yderligere sanktioner, der skal lægge pres på det russiske styre efter invasionen af Ukraine.

 

Sanktionspakken har til formål at ramme den russiske økonomi ved at lægge yderligere begrænsninger for russiske samhandel med omverdenen.

 

Et af de initiativerne i sanktionspakken er et konkret forbud mod russiske og hviderussiske vejtransportører i EU. Et forslag som ITD sammen med 3F Transport har presset på for, både herhjemme og over for europæiske aktører.

 

-Vi er glade for, at man fra kommissionens side endelig vender blikket på de russiske og hviderussiske lastbiler, som stadig kan køre frit i EU. Vi mener slet ikke, at lastbiler fra de to lande skal have lov til at køre på de danske og europæiske veje og dermed støtte Ruslands muligheder for handel med europæiske lande, siger Carina Christensen, adm. Direktør i ITD, Brancheorganisation for den danske vejgodstransport.

 

Russiske lastbilers adgang til de europæiske veje reguleres blandt andet via en række bilaterale aftaler med de enkelte europæiske lande, herunder Danmark. Derudover kan lastbiler fra såkaldte tredjelande få adgang til det europæiske marked via et kvotesystem, som giver adgang for et vist antal lastbiler fra blandt andet Rusland og Hviderusland til at køre ind i EU.

 

Det er på nuværende tidspunkt ikke helt klart, hvordan Europa-Kommissionen vil gennemføre et forbud for russiske lastbiler.

 

-Vi har foreslået regeringen og transportministeren, at man øjeblikkeligt suspenderer de særskilte aftaler mellem Danmark og Rusland for at stoppe lastbiltrafikken. Men hvordan man vil iværksætte et forbud er sådan set underordnet. Vi er bare glade for, at Europa-Kommissionen nu går ind i sagen, og vi gentager gerne vores opfordring til, at den danske regering, gør hvad den kan for at stoppe den russiske lastbiltrafik i Danmark og Europa, siger Carina Christensen.

SENESTE ITD NYT
torsdag 11. juli 2024

Nyt administrativt krav for transportvirksomheder

Fra den 1. juli har Skatteministeriet ændret reglerne for, hvem der skal registreres som bruger på køretøjet. Det kan skabe uhensigtsmæssigt administrativt arbejde for transportvirksomhederne.

Nyt administrativt krav for transportvirksomheder >
onsdag 03. juli 2024

Få nu fjernet 11 kilo-reglen for varebilstransport

International Transport Danmark ønsker fair og lige vilkår på transportområdet. Brancheorganisationen opfordrer derfor Christiansborg-politikerne til enten at få ændret eller helt fjernet reglen, der placerer transport med varebiler i en gråzone, hvor chaufførerne konkurrerer med fragt- og vognmænd på ulige vilkår.

Få nu fjernet 11 kilo-reglen for varebilstransport >
tirsdag 02. juli 2024

Ændringer til vejskat er sendt i høring

Fra den 1. januar 2025 træder der en ny kilometerbaseret vejafgift i kraft. Denne var egentlig vedtaget ved lov, men som ITD tidligere har meldt ud, vil der komme et nyt lovforslag med ændringer og præciseringer til det vedtagne. Ændringerne kommer som følge af en politisk aftale om at forhøje dieselafgiften med 50 øre pr. liter, samtidig med at kilometersatsen for vejafgift midlertidigt reduceres.

Ændringer til vejskat er sendt i høring >