torsdag 25. august 2022 10:51

Politikerne ville have gaslastbiler, men nu holder de stille

l årevis har politikerne opfordret vognmænd til at investere i gaslastbiler som et klimavenligt alternativ til diesel. Men nu er prisen på gas eksploderet, og vognmændene står med håret i postkassen. Faktisk står det så grelt til, at gaslastbiler over hele landet holder stille, og det har politikerne et ansvar for, mener ITD, der nu efterlyser handling fra politisk hold.

Politikere har i årevis fremhævet gaslastbiler som et alternativ til diesellastbiler, der kan spare CO2 og bidrage til den grønne omstilling.

 

Skiftende regeringer har de senere år støttet indkøb af gaslastbiler, og mange vognmænd har fulgt opfordringen og investeret millioner i gaslastbiler, som erstatning for diesellastbiler.

 

Men med udviklingen i markedet og den aktuelle energikrise, som hele Europa står i, er det ikke længere en mulighed at køre med gaslastbiler for en stor del af de vognmænd, som har købt de klimavenlige gaslastbiler.

 

Bilerne er kørt i garagen, og det koster vognmænd hundrede tusinder af kroner hver måned, at de ikke kan komme ud at køre.

 

-Der er flere og flere vognmænd, som har spritnye gaslastbiler holdende i rækker på gårdspladsen, som de simpelthen ikke har råd til at køre med, fordi gasprisen er eksploderet. Og selvom dieselprisen også har været på himmelflugt, er det nu markant billigere at købe transport med diesel, så det giver sig selv, at kunderne nu vælger gas fra, siger John Skovrup, bestyrelsesformand i ITD, Brancheorganisation for den danske vejgodstransport, og tilføjer.

 

-Det efterlader de vognmænd, som er gået forrest i den grønne omstilling, og som har gjort præcis det, som politikerne bad om, i en helt uacceptabel situation.

 

Derfor efterlyser ITD nu handling fra politikerne. For selvom man ikke kunne have forudset Ruslands invasion af Ukraine og at inflationen ville stige så kraftigt, så ændrer det ikke på, at politikerne også har et ansvar, når de har peget på gas, som den vej vognmændene skulle gå.

 

-Vi efterlyser simpelthen en plan fra politikerne på den situation, som vognmændene står i. For man kan ikke først bede branchen om at skifte til gas for derefter at lade dem i stikken, fordi det viser sig at være et dårligt råd, man gav dem, siger John Skovrup.

 

At gaslastbilerne holder stille er ikke kun et problem for de mange vognmænd, der har indkøbt gaslastbiler. Der er mangel på kapacitet i hele branchen, og når gaslastbilerne står stille, mangler de ude på landevejene, hvor der er rigeligt med gods at køre.

 

-Salget af gaslastbiler er steget de senere år bl.a. fordi man har kunnet modtage støtte til indkøb af dem. Men tager man gaslastbilerne ud af ligningen, vokser kapacitetsproblemerne i branchen, og det forstærker den igangværende forsyningskrise, siger John Skovrup.

 

Udover løsninger på den aktuelle gasproblemstilling opfordrer ITD transportministeren og regeringen til at komme med en langtidsholdbar plan for den grønne omstilling, som branchen kan handle efter.

 

- indtil videre har regeringen kun varslet flere afgifter, men det kan erhvervet ikke bære i den situation, vi står i. Der bliver nødt til også at komme noget den anden vej. Der skal kigges på afgiftslettelser, fradragsordninger og andre tiltag, der kan få sænket priserne for transportvirksomhederne uden unødigt bureaukrati. Ellers vil både dansk erhvervsliv og helt almindelige danskere se ind i en tid med kraftigt stigende omkostninger og priser, siger John Skovrup.

SENESTE ITD NYT
torsdag 11. juli 2024

Nyt administrativt krav for transportvirksomheder

Fra den 1. juli har Skatteministeriet ændret reglerne for, hvem der skal registreres som bruger på køretøjet. Det kan skabe uhensigtsmæssigt administrativt arbejde for transportvirksomhederne.

Nyt administrativt krav for transportvirksomheder >
onsdag 03. juli 2024

Få nu fjernet 11 kilo-reglen for varebilstransport

International Transport Danmark ønsker fair og lige vilkår på transportområdet. Brancheorganisationen opfordrer derfor Christiansborg-politikerne til enten at få ændret eller helt fjernet reglen, der placerer transport med varebiler i en gråzone, hvor chaufførerne konkurrerer med fragt- og vognmænd på ulige vilkår.

Få nu fjernet 11 kilo-reglen for varebilstransport >
tirsdag 02. juli 2024

Ændringer til vejskat er sendt i høring

Fra den 1. januar 2025 træder der en ny kilometerbaseret vejafgift i kraft. Denne var egentlig vedtaget ved lov, men som ITD tidligere har meldt ud, vil der komme et nyt lovforslag med ændringer og præciseringer til det vedtagne. Ændringerne kommer som følge af en politisk aftale om at forhøje dieselafgiften med 50 øre pr. liter, samtidig med at kilometersatsen for vejafgift midlertidigt reduceres.

Ændringer til vejskat er sendt i høring >