torsdag 18. august 2022 15:28

Positivt at minister går i rette med EU om 8 ugers regel

Transportministeren er gået imod EU-Kommissionen og vil ikke vil sende både trailere og sættevogne retur til hjemlandet hver ottende uge. Det er positivt, at ministeren lytter til branchen og går imod Kommissionens fortolkning af 8 ugers reglen. For når EU-regler bliver meningsløse og direkte skadeligt for erhvervet, skal Danmark sige stop, lyder det fra ITD.

En tudetosset regel, som vil være skadelig for hele erhvervet, klimaet og trængslen på vejene.

 

Nogenlunde sådan kan man opsummere ITD og branchens reaktion på Europa-Kommissionens udmelding om, at både sættevogne og trailere skal køre tilbage hjemlandet hver ottende uge.

 

ITD og de øvrige transportorganisationers opråb til ministeren kom umiddelbart før sommerferien, og der blev heldigvis lyttet.

 

For allerede få dage efter branchens henvendelse sendte ministeren et brev til Kommissionen med kritik af Kommissionens fortolkning. Og nu meldes holdningen også klart ud i et svar fra transportminister Trine Bramsen til branchen.

 

Her skriver ministeren, at man fra dansk side ikke forventer at følge Kommissionens fortolkning om at sende både trailere og sættevogne hjem hver ottende uge, og det vækker glæde hos ITD.

 

-Ministeren har lyttet til branchen og sagt fra over for EU i forhold til kravet om at sende både trailere og sættevogne hjem. Det er vi glade for, for reglen skaber kun mere bureaukrati og hvis der er noget, der er nok af i branchen, så er det unødigt papirarbejde, siger John Skovrup, bestyrelsesformand i ITD og fortsætter.

 

-Det er ingen hemmelighed, at der er delte meninger om 8 ugers reglen i forhold til at sende trækkeren hjem, og det skal der også være plads til. Men når vi taler trailere og sættevogne giver det ingen mening. Vi mangler materiel og skal du pludselig tage en trailer ud af produktionen, vil det være direkte skadelige for effektiviteten i transporterhvervet, siger John Skovrup.

 

Sagen viser ifølge bestyrelsesformanden, at det kan betale sig at stå sammen i branchen og råbe vagt i gevær, når der lægges op til at gennemføre tiltag, der ikke giver mening, og som heller ikke ser ud til at være hjemlet nogle steder.

 

-Vi kan ikke læse nogle steder i lovkomplekset omkring Vejpakken, at trailere og sættevogne også skal omfattes af return to home-reglen. Meldingen kom derfor fuldstændig ud af det blå. Men det er godt, at der nu er sat en stopper for at føre den praksis ud i livet, siger John Skovrup.

 

Hvordan Kommissionen vil reagere på Danmarks melding om otteugers reglen vides ikke. Men bestyrelsesformanden forventer bestemt, at Danmark står fast i sin holdning over for EU.

SENESTE ITD NYT
mandag 20. januar 2025

Hvem skal have FDE Fondens Initiativpris 2025?

FDE Fondens Initiativpris gives til en eller flere, som har gjort sig særligt bemærket og som er en stor inspiration i den danske godstransport- og logistikbranche. Prisen kan gives til virksomheder, organisationer, uddannelses- og forskningsinstitutioner eller enkeltpersoner og består af et legat på 50.000 kroner, et diplom og en statuette.

Hvem skal have FDE Fondens Initiativpris 2025? >
torsdag 16. januar 2025

Storbritannien stiller krav om særlig importerklæring (ENS)

Fra den 31. januar 2025 skal der for alle varer, der importeres fra EU til Storbritannien, indsendes en særlig Safety and Security declaration, også kaldet en Entry Summary Declaration (ENS). Transportører, der transporterer varer ind over den britiske grænse, er juridisk ansvarlige for, at erklæringerne er indsendte. De kan dog aftale, at en tredjepart skal indsende erklæringer på deres vegne.

Storbritannien stiller krav om særlig importerklæring (ENS) >
tirsdag 14. januar 2025

Storbritannien indfører krav om elektronisk rejsetilladelse (ETA)

ITD minder om, at det fra 2025 bliver et krav at have en elektronisk rejsetilladelse (ETA) for at rejse til Storbritannien. Kravet er allerede gældende for nogle nationaliteter, men vil fra den 2. april 2025 omfatte stort set alle rejsende. Som chauffør skal du derfor fremover ansøge om en ETA, inden du transporterer gods til Storbritannien.

Storbritannien indfører krav om elektronisk rejsetilladelse (ETA) >