Regeringens forslag om nyt gebyr på godskørselstilladelser er en skjult skat, hvis det ikke følges op af markant bedre service
Lange ventetider i Færdselsstyrelsen længe været et stort problem. Det rammer kapaciteten og det hæmmer fleksibiliteten i branchen.
ITD har længe råbt vagt i gevær, og heldigvis har både transportminister Trine Bramsen og flere af transportordførerne for længst erkendt, at situationen er helt uholdbar.
Det er særligt i tiden efter Færdselsstyrelsen overtog kørekortområdet i 2021, at problemerne er blevet forværret, men Færdselsstyrelsens sagsbehandling har længe været en torn i øjet på transporterhvervet.
Som situationen er i dag, er det ikke unormalt, at vognmænd må vente månedsvis på at få sagsbehandlet ansøgninger om godskørselstilladelser, kørekort og meget andet. Og det går ud over deres forretning.
Nu foreslår regeringen så, at vognmændene skal til at betale et gebyr for godskørselstilladelserne. Et gebyr, der ifølge regeringen skal være omkostningsdækkende, og som skal indføres næste år.
Men medmindre et sådant gebyr samtidig betyder et gevaldigt løft af sagsbehandlingen i Færdselsstyrelsen med nogle klare og ambitiøse servicemål, så har ITD svært ved at se forslaget som andet end en skattestigning for vognmændene.
-Transportbranchen kan ikke leve med dårlig og langsom sagsbehandling. Vi har længe forsøgt at råbe politikerne op om, at der er brug for flere ressourcer og mandskab til Færdselsstyrelsen, som er kraftigt udfordret på at levere en tilfredsstillede service i dag. Nu foreslår regeringen så at indføre et omkostningsdækket gebyr for tilladelserne, og selvom det ikke er en blomst, der er groet i vores have, så kan det sådan set være en ok idé, hvis vognmændene samtidig får nogle klare og præcise garantier for, at sagsbehandlingen barberes ned. Det skal være slut med at vente i månedsvis på svar fra Færdselsstyrelsen, siger Henriette Kjær, politisk chef i ITD, Brancheorganisation for den danske vejgodstransport.
Regeringen begrunder forslaget om et nyt gebyr med, at der i dag er et tilsvarende gebyr for tilladelser til varebiler og taxaer, og at EU’s Vejpakke øger de administrative krav til opgaver vedrørende vognmandstilladelser.
Og det kan der være en vis forståelse for i ITD, som dog har en frygt for, at gebyret nu skal indføres, fordi regeringen leder efter finansiering til sine andre forslag på finansloven.
-Vi har sådan set forståelse for, at der bliver stillet nogle nye krav til Færdselsstyrelsen, men Vejpakken medfører mest af alt krav til vognmændene, som får øgede administrative omkostninger. Nu tilføjes der så også et gebyr for tilladelserne oveni, og hvis det gennemføres, så skal det være klart og tydeligt for enhver, at vognmændenes betaling rent faktisk også går til administrationen af godskørselstilladelser i Færdselsstyrelsen, og ikke til alt muligt andet, siger Henriette Kjær, som også understreger, at det er noget ITD vil følge op på.
Præcist hvad vognmændene fra 2023 skal betale i gebyr for en godskørselstilladelse er ikke oplyst, men gebyret for en tilsvarende tilladelse til varebiler er på 2.530 kr. pr. tilladelse.