torsdag 15. september 2022 15:47

Samlet vognmandsbranche i henvendelse til transportminister – Fjern urimeligt gebyr på gods- og buskørselstilladelser fra tegnebrættet

ITD har sammen med den øvrige vognmandsbranche sendt en fælles henvendelse til transportminister Trine Bramsen med opfordring til, at regeringen dropper sit forslag om at indføre et gebyr på gods- og buskørselstilladelserne.

Regeringen foreslår med sit finanslovsforslag for 2023, at Færdselsstyrelsen fra den 1. januar 2023 skal opkræve et nyt omkostningsdækkende gebyr for vognmandstilladelser til gods- og buskørsel og tilsynet hermed.

 

Gebyrets størrelse fremgår ikke af finanslovsforslaget, men der er i 2023 budgetteret med at blive indkrævet ca. 25 mio. kr. mere i gebyrer end i 2022, som skal betales af erhvervet.

 

- Vi synes, det er et uforskammet forslag, som regeringen nu kommer med som en del af deres finanslov. Vognmændene betaler allerede en høj pris, efter en periode med helt uacceptabel langsom og ufleksibel sagsbehandling ved udstedelsen af tilladelser i Færdselsstyrelsen. Det er helt uholdbart at pålægge branchen et nyt gebyr for tilladelser, der er selve forudsætningen for, at vognmændene kan udføre deres erhverv, siger Stefan K. Schou, administrerende direktør (konst.) hos ITD, Brancheorganisation for den danske vejgodstransport.

 

Der har længe været politisk fokus på at rette op på Færdselsstyrelsens sagsbehandling, som i flere tilfælde har været så langsom, at det har betydet, at vognmænd har, måtte lade lastbiler holde stille, selvom der er enorm mangel på ledig kapacitet i markedet.

 

Regeringen begrunder forslaget om et nyt gebyr med EU’s Vejpakke, men det er helt skævt, mener transportbranchen, som peger på, at regeringen så skulle have taget forslaget med i lovforslaget om at implementere Vejpakken i stedet for at pakke det ind i finansloven.

 

- Hvis regeringen havde haft et ønske om at vognmændene skulle betale ekstra for at finansiere nye Vejpakke-opgaver i Færdselsstyrelsen, så burde regeringen have foreslået det, da Folketinget behandlede regeringens Vejpakke-lovforslag. Vognmændene løfter allerede deres del af de nye administrative krav i Vejpakken, og vi har en forventning om, at statens øgede udgifter afholdes af staten og ikke overvæltes på erhvervet, siger Stefan K. Schou og fortsætter

 

-  Skiftende regeringer har jo netop henvist til Vejpakken som et middel til at gøre det mere attraktivt at drive vognmandsforretning fra Danmark, og som et vigtigt skridt på vejen til at sikre mere fair konkurrence mellem danske og udenlandske virksomheder. Her er det jo et kæmpe paradoks, at regeringen nu bruger Vejpakken til at pålægge netop danske virksomheder yderligere omkostninger i form af et nyt gebyr.

 

Læs hele den fælles branchehenvendelse fra ITD, Dansk Erhverv, Dansk PersonTransport, DTL og DI Transport her.

 

 

 

 

 

SENESTE ITD NYT
mandag 20. januar 2025

Hvem skal have FDE Fondens Initiativpris 2025?

FDE Fondens Initiativpris gives til en eller flere, som har gjort sig særligt bemærket og som er en stor inspiration i den danske godstransport- og logistikbranche. Prisen kan gives til virksomheder, organisationer, uddannelses- og forskningsinstitutioner eller enkeltpersoner og består af et legat på 50.000 kroner, et diplom og en statuette.

Hvem skal have FDE Fondens Initiativpris 2025? >
torsdag 16. januar 2025

Storbritannien stiller krav om særlig importerklæring (ENS)

Fra den 31. januar 2025 skal der for alle varer, der importeres fra EU til Storbritannien, indsendes en særlig Safety and Security declaration, også kaldet en Entry Summary Declaration (ENS). Transportører, der transporterer varer ind over den britiske grænse, er juridisk ansvarlige for, at erklæringerne er indsendte. De kan dog aftale, at en tredjepart skal indsende erklæringer på deres vegne.

Storbritannien stiller krav om særlig importerklæring (ENS) >
tirsdag 14. januar 2025

Storbritannien indfører krav om elektronisk rejsetilladelse (ETA)

ITD minder om, at det fra 2025 bliver et krav at have en elektronisk rejsetilladelse (ETA) for at rejse til Storbritannien. Kravet er allerede gældende for nogle nationaliteter, men vil fra den 2. april 2025 omfatte stort set alle rejsende. Som chauffør skal du derfor fremover ansøge om en ETA, inden du transporterer gods til Storbritannien.

Storbritannien indfører krav om elektronisk rejsetilladelse (ETA) >