torsdag 15. september 2022 15:47

Samlet vognmandsbranche i henvendelse til transportminister – Fjern urimeligt gebyr på gods- og buskørselstilladelser fra tegnebrættet

ITD har sammen med den øvrige vognmandsbranche sendt en fælles henvendelse til transportminister Trine Bramsen med opfordring til, at regeringen dropper sit forslag om at indføre et gebyr på gods- og buskørselstilladelserne.

Regeringen foreslår med sit finanslovsforslag for 2023, at Færdselsstyrelsen fra den 1. januar 2023 skal opkræve et nyt omkostningsdækkende gebyr for vognmandstilladelser til gods- og buskørsel og tilsynet hermed.

 

Gebyrets størrelse fremgår ikke af finanslovsforslaget, men der er i 2023 budgetteret med at blive indkrævet ca. 25 mio. kr. mere i gebyrer end i 2022, som skal betales af erhvervet.

 

- Vi synes, det er et uforskammet forslag, som regeringen nu kommer med som en del af deres finanslov. Vognmændene betaler allerede en høj pris, efter en periode med helt uacceptabel langsom og ufleksibel sagsbehandling ved udstedelsen af tilladelser i Færdselsstyrelsen. Det er helt uholdbart at pålægge branchen et nyt gebyr for tilladelser, der er selve forudsætningen for, at vognmændene kan udføre deres erhverv, siger Stefan K. Schou, administrerende direktør (konst.) hos ITD, Brancheorganisation for den danske vejgodstransport.

 

Der har længe været politisk fokus på at rette op på Færdselsstyrelsens sagsbehandling, som i flere tilfælde har været så langsom, at det har betydet, at vognmænd har, måtte lade lastbiler holde stille, selvom der er enorm mangel på ledig kapacitet i markedet.

 

Regeringen begrunder forslaget om et nyt gebyr med EU’s Vejpakke, men det er helt skævt, mener transportbranchen, som peger på, at regeringen så skulle have taget forslaget med i lovforslaget om at implementere Vejpakken i stedet for at pakke det ind i finansloven.

 

- Hvis regeringen havde haft et ønske om at vognmændene skulle betale ekstra for at finansiere nye Vejpakke-opgaver i Færdselsstyrelsen, så burde regeringen have foreslået det, da Folketinget behandlede regeringens Vejpakke-lovforslag. Vognmændene løfter allerede deres del af de nye administrative krav i Vejpakken, og vi har en forventning om, at statens øgede udgifter afholdes af staten og ikke overvæltes på erhvervet, siger Stefan K. Schou og fortsætter

 

-  Skiftende regeringer har jo netop henvist til Vejpakken som et middel til at gøre det mere attraktivt at drive vognmandsforretning fra Danmark, og som et vigtigt skridt på vejen til at sikre mere fair konkurrence mellem danske og udenlandske virksomheder. Her er det jo et kæmpe paradoks, at regeringen nu bruger Vejpakken til at pålægge netop danske virksomheder yderligere omkostninger i form af et nyt gebyr.

 

Læs hele den fælles branchehenvendelse fra ITD, Dansk Erhverv, Dansk PersonTransport, DTL og DI Transport her.

 

 

 

 

 

SENESTE ITD NYT
fredag 03. oktober 2025

Vejafgiftsbøder udstedes ikke til flere lande

De danske myndigheder udsteder ikke vejafgiftsbøder til køretøjer fra Ungarn og Spanien, afslører nye oplysninger. International Transport Danmark kalder det endnu et eksempel på, hvordan den kilometerbaserede vejafgift er hastet igennem, mens Danmarksdemokraterne kalder det en åbenlys konkurrenceforvridning.

Vejafgiftsbøder udstedes ikke til flere lande >
fredag 03. oktober 2025

ITD's bestyrelse på tour i oktober og november

Du kan stadig nå at melde dig til ITD's bestyrelse på tour i oktober-november i Hobro, Fredericia eller Ringsted, med fokus på vores fælles fremtid og de vigtigste dagsordener for branchen. Nyeste status på vejafgifter samt et indblik i, hvordan ITD arbejder for at gøre det lettere at være vognmand i hverdagen, er hovedemnerne. Derudover vil vi præsentere de mange fordele ved dit medlemskab og de tiltag, vi har sat i gang. Vi vil lytte til dine tanker og idéer om ITD's nuværende tilstand og fremtidige retning.

ITD's bestyrelse på tour i oktober og november >
torsdag 02. oktober 2025

Flere affaldsmodtagere skal indberette til Affaldsdatasystemet

Flere aktører med pligt til at indberette, ny indberetningsfrist og ændrede affaldsfraktionskoder. Det er blandt konsekvenserne af en ny bekendtgørelse om Affaldsdatasystemet, som forventes at træde i kraft den 1. januar 2026.

Flere affaldsmodtagere skal indberette til Affaldsdatasystemet >