tirsdag 28. juni 2022 11:25

Skadeligt og virkelighedsfjernt at sende trailere og sættevogne hjem

Det var en stor overraskelse, da Europa-Kommissionen meldte ud, at det ikke kun er lastbiler, men også sættevogne og trailere, der skal hjem til etableringslandet mindst hver ottende uge, som følge af EU’s Vejpakke. ITD er imod denne fortolkning af reglerne og har sammen med en række andre transportorganisationer sendt et brev til Transportminister Trine Bramsen. Branchen beder ministeren om at gå ind i sagen og kæmpe imod Kommissionens fortolkning.

Der har været sagt og skrevet meget om kravet i EU’s Vejpakke, om at lastbiler som noget nyt skal tilbage til etableringslandet mindst hver ottende uge. Reglen er også kendt som 8-ugers-reglen.

 

Der har foruden de politiske uenigheder om reglen været en lang række spørgsmål til, hvordan reglen i praksis vil blive håndhævet, og hvordan virksomheder skal forholde til den. På den baggrund har Europa-Kommissionen længe været i gang med at udarbejde en såkaldt ”Q&A” om reglen, som skal svarer på de mest grundlæggende spørgsmål.

 

For et par uger siden udsendte Europa-Kommissionen sin Q&A, men den rejser desværre en lang række nye spørgsmål. Det skyldes ikke mindst, at Europa-Kommissionen nu mener, at 8-ugers-reglen også gælder for sættevogne og trailere.

 

Det er svært at forstå logikken bag denne fortolkning, og ITD har da også kastet sig ind i sagen både overfor Europa-Kommissionen og senest med et brev til Transportminister Trine Bramsen.

 

-Det var en stor overraskelse for os, at Kommissionen mener, at også sættevogne og trailere skal hjem hver ottende uge. Det er en skadelig og meningsløs fortolkning af Vejpakken, som vil ramme den europæiske transportsektor hårdt, hvis den føres ud i livet. Markedet for trailere i Europa er jo fundamentalt anderledes end lastbilmarkedet, og det virker helt gakgak, hvis man skal til at transportere tomme trailere og sættevogne på kryds og tværs af Europa. Det vil være til skade for både klimaet, trængslen, og så vil det presse prisen på transport voldsomt op i en tid, hvor priserne allerede er høje, udtaler Jesper Høgh Bach, adm. direktør i ITD.

 

Uenig politisk og juridisk 


Ifølge ITD er der både tale om en politisk og juridisk uenighed i fortolkningen af reglerne.

 

Juridisk mener ITD ikke, at man kan omfatte trailere og sættevogne af 8-ugers-reglen, da reglen er et etableringskrav, som skal overholdes for at opretholde en godskørselstilladelse. Der udstedes imidlertid ikke godskørselstilladelser til sættevogne og trailere, og derfor rammer Kommissionen ved siden af skiven.

 

Det gælder også politisk, hvor alene praktikken med at få flyttet de mange trailere rundt virker umulig. Dermed vil reglen have en åbenlys negativ effekt på transportbranchens ambitioner om at sænke CO2-udledningerne, hvilket direkte vil modarbejde både Kommissionens og ikke mindst den danske regerings ambitioner om en grøn omstilling af vejtransportsektoren. Det kan ITD ikke støtte.

 

Ud over brevet til den danske transportminister, har ITD også været i direkte kontakt med Europa-Kommissionen om fortolkninger, og den internationale vejtransportunion har også sendt et samlet brev på vegne af branchen, hvor man beder Europa-Kommissionen om at genoverveje sin fortolkning.

 

- Vi gør, hvad vi kan på alle kanaler for at påvirke Europa-Kommissionen til at ændre sin fortolkning. Medlemslandene vil jo ikke nødvendigvis bare kopiere Kommissionens fortolkning, men det skaber en masse forvirring i hele markedet, når den her slags fortolkninger bliver sendt ud. Derfor handler det om hurtigt at få Kommissionen til at rette ind, så vi undgår det kaos ude på vejene, som fortolkningen vil medføre. Fortolkningen er både virkelighedsfjern og tudetosset, og vi mener helt grundlæggende, at der er tale om, at Kommission tager fejl her, siger Jesper Høgh Bach.

 

Læs den fælles henvendelse fra ITD og en række andre transportorganisationer her.

  

SENESTE ITD NYT
mandag 20. januar 2025

Hvem skal have FDE Fondens Initiativpris 2025?

FDE Fondens Initiativpris gives til en eller flere, som har gjort sig særligt bemærket og som er en stor inspiration i den danske godstransport- og logistikbranche. Prisen kan gives til virksomheder, organisationer, uddannelses- og forskningsinstitutioner eller enkeltpersoner og består af et legat på 50.000 kroner, et diplom og en statuette.

Hvem skal have FDE Fondens Initiativpris 2025? >
torsdag 16. januar 2025

Storbritannien stiller krav om særlig importerklæring (ENS)

Fra den 31. januar 2025 skal der for alle varer, der importeres fra EU til Storbritannien, indsendes en særlig Safety and Security declaration, også kaldet en Entry Summary Declaration (ENS). Transportører, der transporterer varer ind over den britiske grænse, er juridisk ansvarlige for, at erklæringerne er indsendte. De kan dog aftale, at en tredjepart skal indsende erklæringer på deres vegne.

Storbritannien stiller krav om særlig importerklæring (ENS) >
tirsdag 14. januar 2025

Storbritannien indfører krav om elektronisk rejsetilladelse (ETA)

ITD minder om, at det fra 2025 bliver et krav at have en elektronisk rejsetilladelse (ETA) for at rejse til Storbritannien. Kravet er allerede gældende for nogle nationaliteter, men vil fra den 2. april 2025 omfatte stort set alle rejsende. Som chauffør skal du derfor fremover ansøge om en ETA, inden du transporterer gods til Storbritannien.

Storbritannien indfører krav om elektronisk rejsetilladelse (ETA) >