fredag 01. april 2022 15:05

Stadig et stykke vej før nyt udbud af vintertjeneste er klar til at blive sendt ud

Vejdirektoratet afholdt 1. april statusmøde med transportbranchen om et nyt udbud af vintertjenesten på de statslige veje. ITD’s budskab efter mødet er, at arbejdet går i den rigtige retning. Men der er stadig flere knaster, der skal løses, før et nyt udbud kan blive sendt ud til de danske vognmænd.

Vejdirektoratet trak i marts måned sit udbud af vintertjeneste tilbage efter kritik fra ITD, som påpegede, at udbuddet ikke tog højde for nye regler om håndhævelse af arbejdstidsregler. 

 

Det betyder i praksis, at vognmænd ville blive tvunget til at bryde reglerne, hvis de ville byde ind på opgaven i udbuddet.

 

Vejdirektoratet har siden, sammen med transportbranchen, arbejdet på at rette op på sagen, så et nyt udbud af vintertjenesten for 2022-26 kan sendes ud.

 

I dag præsenterede Vejdirektoratet deres tanker om et nyt udbud. Men efter ITD’s opfattelse er der stadig et stykke vej endnu, før en ny model for udbuddet er klar til at lande hos de danske vognmænd.

 

-Der er ingen tvivl om, at det var den rigtige beslutning, at Vejdirektoratet trak sit oprindelige udbud tilbage, og vi oplever da også, at Vejdirektoratet oprigtigt lytter til branchens bekymringer i sagen. Og vi bevæger os da også i en rigtig retning. Men der mangler stadig svar på en række spørgsmål, før et nyt udbud kan sendes ud, siger Jens Hvid Bang, chefkonsulent i ITD, Brancheorganisation for den danske vejgodstransport.

 

Den helt store knast, der skal falde på plads, er spørgsmålet om, hvilke arbejdstidsregler, der gælder, når vognmænd udfører såkaldt blandet kørsel, som er en blanding af vintertjeneste og normal godskørsel.

 

Det spørgsmål har indtil videre været uafklaret, men den nye transportminister Trine Bramsen har nu signaleret, at hun vil sørge for at der kommer svar på spørgsmålet senest i maj måned. Det skriver hun i et folketingssvar til medlem af Folketinget, Kristian Pihl Lorentzen.

 

-Vi vil gerne takke Kristian Pihl Lorentzen for at rejse problemstillingen om, hvilke arbejdstidsregler, der gælder ved vintertjeneste, over for transportministeren. Samtidig er det positivt, at Trine Bramsen går ind i sagen og vil komme med en afklaring af spørgsmålet, siger Jens Hvid Bang og tilføjer,

 

-Når den afklaring er på plads, vil det blive meget lettere for Vejdirektoratet og branchen at arbejde videre med et nyt udbud.

 

Ud over spørgsmålet om, hvilke arbejdstidsregler, der gælder for vognmændene, er der også brug for afklaring om, hvordan rådighedstid skal beregnes, og hvordan et kommende udbud kan tage bedre højde for udviklingen i omkostningerne, når fx brændstofpriserne stiger meget.

SENESTE ITD NYT
mandag 20. januar 2025

Hvem skal have FDE Fondens Initiativpris 2025?

FDE Fondens Initiativpris gives til en eller flere, som har gjort sig særligt bemærket og som er en stor inspiration i den danske godstransport- og logistikbranche. Prisen kan gives til virksomheder, organisationer, uddannelses- og forskningsinstitutioner eller enkeltpersoner og består af et legat på 50.000 kroner, et diplom og en statuette.

Hvem skal have FDE Fondens Initiativpris 2025? >
torsdag 16. januar 2025

Storbritannien stiller krav om særlig importerklæring (ENS)

Fra den 31. januar 2025 skal der for alle varer, der importeres fra EU til Storbritannien, indsendes en særlig Safety and Security declaration, også kaldet en Entry Summary Declaration (ENS). Transportører, der transporterer varer ind over den britiske grænse, er juridisk ansvarlige for, at erklæringerne er indsendte. De kan dog aftale, at en tredjepart skal indsende erklæringer på deres vegne.

Storbritannien stiller krav om særlig importerklæring (ENS) >
tirsdag 14. januar 2025

Storbritannien indfører krav om elektronisk rejsetilladelse (ETA)

ITD minder om, at det fra 2025 bliver et krav at have en elektronisk rejsetilladelse (ETA) for at rejse til Storbritannien. Kravet er allerede gældende for nogle nationaliteter, men vil fra den 2. april 2025 omfatte stort set alle rejsende. Som chauffør skal du derfor fremover ansøge om en ETA, inden du transporterer gods til Storbritannien.

Storbritannien indfører krav om elektronisk rejsetilladelse (ETA) >