Staten presser vognmænd til at bryde reglerne i udbud om vintertjenester
Regeringen og Folketinget har i de senere år pålagt danske transportvirksomheder en række nye regler med tilhørende administrative byrder.
Seneste skud på stammen er en nidkær myndighedskontrol af arbejdstidsreglerne for chauffører, der skal træde i kraft til maj. Kontrollen vil få store konsekvenser for den danske transportbranche, men det er ikke noget, som staten selv forholder sig til.
Senest har Vejdirektoratet lavet et udbud om vintertjenester, som presser de vognmænd, der vil byde ind på opgaven, til at bryde reglerne. Vejdirektoratet har nemlig slet ikke har indregnet, at virksomhederne skal overholde arbejdstidsreglerne i prisen for vintertjenesterne. Det kan ikke være rigtigt, at staten ikke fejer foran egen dør og indregner konsekvenserne af sine egne regler og krav, når der samtidig er en forventning om, at virksomhederne skal efterleve reglerne, mener ITD.
- I transportbranchen tager vi opgaven med at sikre ordentlige forhold for vores ansatte meget alvorligt. Det skal der ikke herske nogen tvivl om. Det er derfor helt uacceptabelt, at staten udbyder opgaver, som kun kan gennemføres, hvis man bryder reglerne. Vejdirektoratets seneste udbud om vinterkørsel er et klasseeksempel på dette. Reglerne er komplicerede, og jeg er bange for, at ikke alle vognmænd er klar over, at de højst sandsynligt kommer til at bryde reglerne, hvis de byder ind på opgaver som denne, siger Carina Christensen, administrerende direktør i ITD, Brancheorganisation for den danske vejgodstransport.
Debatten om arbejdstidsreglerne tager - foruden regeringens nye forslag om indførsel af myndighedskontrol - sit udgangspunkt i en dom fra Østre Landsret om flextrafik fra 2019. Dommen slår fast, at rådighedstid tæller med i udregningen af arbejdstid. Med denne dom og regeringens forslag om en nidkær kontrol af chaufførernes arbejdstid, ændrer spillepladen sig fuldstændigt for transportvirksomhedernes udførsel af vintertjeneste.
- Hvis virksomhederne skal til at indregne rådighedstid i arbejdstiden ved vintertjeneste bliver det stort set umuligt at få opgaverne udført. Ved vintertjeneste, skal virksomhederne stå til rådighed 24 timer i døgnet og i praksis vil det jo betyde, at chaufførerne har brugt alt deres arbejdstid, inden de kommer ud og køre på vejene. Det hænger slet ikke sammen, og det kan ikke være rigtigt, at Vejdirektoratet og staten ikke har større fokus på den her problemstilling, siger Carina Christensen.
Sæsonen for vintertjeneste løber fra den 1. oktober til den 30. april. Ifølge Vejdirektoratets udbud skal virksomhederne i den periode have chaufførerne stående standby med vagttelefonen i alle døgnets 24 timer for at leve op til kontrakten. Hvis al den tid tæller som arbejdstid, så vil det i praksis gøre det umuligt at udføre vintertjeneste.
- Jeg vil klart opfordre til, at man får skabt harmoni mellem reglerne om køre- og hviletid, hvor der er mulighed for undtagelser fra reglerne, og arbejdstidsreglerne, så de to regelsæt ikke modarbejder hinanden. Jeg vil også opfordre Vejdirektoratet til at trække udbuddet tilbage og tilpasse det den nye virkelighed, så der tages højde for både Østre Landsrets dom og den nye håndhævelse af arbejdstidsreglerne, slutter Carina Christensen.