onsdag 31. maj 2023 13:50

ITD beder transportministeren tage affære i sag om chikane af alpetransporter

Lastbiler, der holder i kø i timevis, ingen adgang til sanitære forhold og mad og drikke samt et hav af regler og restriktioner. Det er hvad vognmænd og chauffører udsættes for på Brenner-motorvejen, når turen går gennem Østrig. ITD mener, der er tale om chikane mod gennemkørende lastbiler og opfordrer til, at transportministeren støtter Italien og Tyskland i ønsket om, at få Kommissionen til formelt at starte en sag mod Østrig om forholdene.

Køerne snegler på Brenner-motorvejen, og det er ikke sjældent, at de når en længde på hele 80 kilometer.

 

For Brenner-motorvejen gennem Østrig er den vigtigste vejforbindelse mellem Italien og Tyskland, og dermed er den af afgørende betydning for mange europæiske transporter, herunder mange danske virksomheder. 

 

Men de mange regler, kørselsforbud og lange køer besværliggør transporten for chauffører og vognmænd, der har mange ture til Italien.

 

- Vi hører om chauffører, der afholder sig fra at spise og drikke i flere timer, fordi der ikke er adgang til sanitære forhold i de mange timer de holder i kø på motorvejen. Det er jo helt uholdbart, siger Stefan K. Schou, adm. direktør i ITD, som også peger på, at kilometer lange køer af lastbiler heller ikke er gavnligt for hverken klima eller miljø.

 

Derfor har ITD-direktøren kontaktet transportminister Thomas Danielsen op til Rådsmødet for transport, der finder sted torsdag i denne uge. I brevet opfordrer ITD til, at Danmark officielt bakker Italien og Tyskland op i ønsket om, at Europa-Kommissionen indleder en sag mod Østrig om forholdene for alpetransporterne.

 

Et hav af restriktioner

For et af de væsentlige problemer med kørslen på Brenner-motorvejen er de mange restriktioner, som Østrig har indført i forsøg på at mindske trafikken på motorvejen.

 

Restriktionerne indebærer blandt andet:

 

  • Kørselsforbud for tunge køretøjer med dårligere Euro-klasse end Euro-klasse VI.
  • Natkørselsforbud for tunge køretøjer af alle Euro-klasser.
  • et sektorale kørselsforbud, hvor flere varegrupper ikke må transporteres ad vej.
  • Blokafvikling. Her doserer man fra klokken 05.00 (når natkørselsforbuddet slutter) hvor mange lastbiler, der i timen kan køre ind i Østrig på A12 via grænseovergangen ved Kufstein. I 2023 er der planlagt blokafvikling på 43 dage.

 

Disse restriktioner kommer oveni de mere generelle kørselsforbud i weekender og på helligdage samt i forbindelse med kørselsforbud i Tyskland og Italien.

 

- Det er ren chikane. Restriktionerne er eskaleret gennem de seneste år, og det er på høje tid, at der bliver grebet ind over Østrigs mange kørselsforbud i Tyrol. Som vi ser det, er det i strid med europæisk lovgivning, og vi forventer, at Europa-Kommissionen formelt starter en sag mod Østrig for krænkelse af traktaten, siger Stefan K. Schou.

 

Nyt system ikke en løsning

Østrig har senest bekendtgjort, at de påtænker at indføre et nyt slot-system, hvor man skal booke tid til at køre på motorvejen i forvejen.

 

ITD tvivler dog på, at dette er en reel løsning på de massive problemer med alpetransporterne.

 

- Der er helt klart nogle praktiske udfordringer ved sådant et forslag, blandt andet, at vores medlemsvirksomheder ofte sent får transportopgaverne ind og derfor ikke ville kunne nå at bestille et slot. Og så kan der opstå udfordringer undervejs som for eksempel kø, som gør, at chaufføren ikke når det bestilte slot. Så igen må vi sige, at dette er endnu en sten på vejen, der besværliggør transporter gennem Østrig, siger Stefan K. Schou og slår fast at situationen er uacceptabel.

 

- Jeg håber, at transportministeren kan se det absurde i Østrigs ageren i sagen om alpetransporterne. Der er brug for handling i form af en advarsel til Østrig, om at få stoppet deres chikane af udenlandske transporter omgående. Man kan passende påbyde dem, at tillade natkørsel samt ophæve deres sektorale kørselsforbud med et samme, slutter Stefan K. Schou.

 

SENESTE ITD NYT
onsdag 03. juli 2024

Få nu fjernet 11 kilo-reglen for varebilstransport

International Transport Danmark ønsker fair og lige vilkår på transportområdet. Brancheorganisationen opfordrer derfor Christiansborg-politikerne til enten at få ændret eller helt fjernet reglen, der placerer transport med varebiler i en gråzone, hvor chaufførerne konkurrerer med fragt- og vognmænd på ulige vilkår.

Få nu fjernet 11 kilo-reglen for varebilstransport >
tirsdag 02. juli 2024

Ændringer til vejskat er sendt i høring

Fra den 1. januar 2025 træder der en ny kilometerbaseret vejafgift i kraft. Denne var egentlig vedtaget ved lov, men som ITD tidligere har meldt ud, vil der komme et nyt lovforslag med ændringer og præciseringer til det vedtagne. Ændringerne kommer som følge af en politisk aftale om at forhøje dieselafgiften med 50 øre pr. liter, samtidig med at kilometersatsen for vejafgift midlertidigt reduceres.

Ændringer til vejskat er sendt i høring >
mandag 01. juli 2024

Nyt opslagsværk giver indblik i virksomheders arbejdsmiljø

Nyt online opslagsværk giver indblik i resultatet af Arbejdstilsynets tilsyn på de enkelte arbejdspladser. Tilsynsindblikket erstatter den tidligere smileyordning.

Nyt opslagsværk giver indblik i virksomheders arbejdsmiljø >