fredag 01. september 2023 13:36

ITD: Kommuner udsætter private indsamlingsvirksomheder for unfair konkurrence

Kommunerne bør holde sig til deres myndighedsopgave og stoppe med at tilbyde indsamling af husholdningslignende affald fra virksomheder. Alligevel oplever flere vognmænd, at kommunale selskaber henter affald fra virksomheder i større mængder, end det er tilladt for kommuner. Dermed tager kommuner opgaver fra vognmændene og udsætter dem for unfair konkurrence, lyder det fra ITD.

Det er i strid med reglerne, hvis kommuner og kommunale selskaber henter affald hos virksomheder i større mængder, end hvad der svarer til almindeligt husholdningsaffald.

Det følger af de nye regler for erhvervsaffald, som trådte i kraft ved årsskiftet.

Alligevel oplever mange vognmandsvirksomheder, at kommuner gang på gang går lige til grænsen – og måske over grænsen – når de tilbyder at indsamle affald fra private virksomheder i kommunen.

- Vi får flere og flere henvendelser fra vognmænd, som er frustrerede over, at kommunerne påtager sig affaldsindsamling, som vognmændene mener bør varetages af private indsamlingsvirksomheder, siger Stefan K. Schou, adm. direktør i ITD, International Transport Danmark.

Det er kun lovligt for kommunen at hente affald fra virksomheder, hvis den mængde affald, kommunen henter, er sammenlignelig med art og mængde fra en normal husholdning. Ellers skal det kommunale affaldsselskab henvise til en privat vognmand, der kan udføre opgaven.

Alligevel tilbyder flere kommunale forsyningsselskaber ugentlige tømninger af 400- til 770-liters containere til virksomheder i kommunerne. Og det er meget mere, end hvad der svarer til mængden fra en normal husholdning, mener ITD.

Allerede i 2021 udtrykte ITD på vegne af vognmændene bekymring over reglerne til den ansvarlige myndighed, Energistyrelsen. Her gjorde ITD opmærksom på det problematiske i, at mindre virksomheder, der genererer husholdningslignende affald i art og mængde, gives frit valg til at vælge kommunale indsamlingsordninger til genanvendeligt affald. For det skader den fri konkurrence.

- Vi vil derfor endnu engang opfordre til, at der laves en meget mere klar vejledning fra myndighederne om reglerne, og indtil da må kommunerne være tilbageholdende, siger Stefan K. Schou og fortsætter:

- For vi mener i bund og grund, at indsamling af erhvervsaffald er en opgave, som bør løses af private vognmænd, hvor den kan løses mest effektivt. Kommuner bør i stedet koncentrere sig om deres myndighedsopgaver, f. eks. at føre tilsyn med, at regler og love overholdes, lyder det fra direktøren.

 

Fakta

I 2023 trådte nye regler på affaldsområdet i kraft. Reglerne betyder, at kommuner nu kan tilbyde mindre virksomheder afhentning af deres affald i de samme 10 affaldsfraktioner, som tilbydes for kommunens husstande. Det gælder dog kun, hvis virksomheden producerer affald i art og mængde, der svarer til en husholdnings affaldsmængder, og kun hvis afhentningen sker til markedspris og i samme materiel og med samme frekvens, som når der hentes affald hos kommunens borgere.

Har en virksomhed en eller flere fraktioner, hvor affaldet i art og mængde overstiger en husholdnings mængder, skal kommunen overlade opgaven til en privat affaldsindsamler.

SENESTE ITD NYT
mandag 12. maj 2025

Vejafgift: Nye regler skal bremse udenlandsk snyd

Udenlandske køretøjer, der er registreret med ubetalte vejafgiftsbøder, skal kunne tilbageholdes ved Storebælt, indtil chaufføren kan fremvise dokumentation for betaling. Sådan lyder nye regler, som transportministeren netop har sendt i høring.

Vejafgift: Nye regler skal bremse udenlandsk snyd >
mandag 12. maj 2025

Fristen for energisyn nærmer sig

Tanker du i gennemsnit mere end 281.000 liter diesel om året, og tanker du din diesel i Danmark? Så er du omfattet af det lovpligtige energi- og klimasyn. Energisynet skal være gennemført senest den 1. august 2025 og klimasynet senest den 1. august 2026.

Fristen for energisyn nærmer sig >
fredag 09. maj 2025

Vejafgift: Derfor skal du ikke betale afviste indsigelser

ITD ser mange vognmænd, som vælger at betale deres afviste indsigelser – ofte under pres fra rykkerbreve og trusler om politiindblanding. Men det bør de ikke gøre, lyder den klare opfordring fra ITD.

Vejafgift: Derfor skal du ikke betale afviste indsigelser >