lørdag 01. april 2023 06:37

ITD udbyder nyt kursus i køre-, cykle- og hviletid

I 2024 kommer der en ny takograf, og ITD forudser, at den som noget nyt vil indeholde en knap til håndtering af aktiviteten ”cykletid”. Da ITD altid er på forkant, udbyder vi allerede fra i dag – den 1. april – et nyt kursus i køre-, cykle- og hviletid, så vores medlemsvirksomheder er klar til at betjene den nye takograf.

Fremtiden er over os, og i flere europæiske byer etableres der såkaldte hubs uden for byerne, hvor lastbilchauffører skal læsse varer af – som her i Tyskland. Formålet er at reducere CO2-udledning og trængsel i de større byer. I stedet skal varerne fragtes videre på eksempelvis en ladcykel.

 

Tendensen er også på vej i de større byer i Danmark. Her forventer ITD dog, at det bliver lastbilchaufførerne selv, der skal skifte fra lastbil til elcykel på den sidste strækning frem mod endemålet.

 

- Jeg synes, det er en ganske fin idé. Jeg føler mig overbevist om, at vi i højere grad kan rekruttere chauffører i fremtiden, når de som et personalegode nu også får mulighed for at få motion i arbejdstiden. Vi kører jo meget med brød, og jeg er sikker på, at vores chauffører sagtens kan balancere med både rugbrød og boller på elcyklen, siger Klaus Fogtmann, ejerleder i Fogtmann Gruppen.

 

ITD ser muligheder
Der vil formentlig skulle flere hundrede cykler til at køre et enkelt læs varer fra en lastbil og videre ind i byerne. Men hos ITD ser man ikke det som nogen hindring.

 

I stedet har brancheorganisationen taget ja-hatten på og udviklet et kursus i køre-, cykle- og hviletid, så medlemsvirksomhederne kan lære at betjene den nye takograf, så snart den kommer. Det nye kursus i køre-, cykle- og hviletid udbydes derfor allerede fra i dag, den 1. april.

 

- Det er jo vigtigt, at vi lærer vores medlemmer om de nye regler, så de undgår bøder. Derudover vil vi gerne bidrage til den grønne omstilling, så vi har også et modul om, hvordan de på elcyklen kan være med til at producere grøn strøm. Min eneste bekymring er, at den kommende kørselsafgift for lastbiler måske udvides til også at gælde cykler, der fragter gods, hvis det bliver så stor en succes, som vi regner med, forklarer Anne Thyssen, chef for ITD Medlemsservice.

 

Og fremtidsplanerne stopper ikke der.

 

- I ITD vil vi jo gerne være solidarisk med branchen, så vi kigger på, hvad vi selv kan gøre. Vi overvejer at etablere en hub uden for Padborg og så lade medarbejderne cykle det sidste stykke på arbejde, fortæller medlemsservicechefen.

 

Derudover kan flere nye ITD-kurser være på vej for at klæde vognmændene på til at tackle et endnu mere rummeligt arbejdsmarked.

 

- Vi får jo brug for at tiltrække mange nye chauffører, så vi håber, at der bliver mulighed for at få merit og dermed kortere skolegang til alle, der kan dokumentere, at de har kørt tuk-tuk i Thailand eller har arbejdet som cykelbude – uanset om de har cyklet med pizzaer eller pakker, understreger Anne Thyssen.

Tuk-tuk

 

SENESTE ITD NYT
mandag 20. januar 2025

Hvem skal have FDE Fondens Initiativpris 2025?

FDE Fondens Initiativpris gives til en eller flere, som har gjort sig særligt bemærket og som er en stor inspiration i den danske godstransport- og logistikbranche. Prisen kan gives til virksomheder, organisationer, uddannelses- og forskningsinstitutioner eller enkeltpersoner og består af et legat på 50.000 kroner, et diplom og en statuette.

Hvem skal have FDE Fondens Initiativpris 2025? >
torsdag 16. januar 2025

Storbritannien stiller krav om særlig importerklæring (ENS)

Fra den 31. januar 2025 skal der for alle varer, der importeres fra EU til Storbritannien, indsendes en særlig Safety and Security declaration, også kaldet en Entry Summary Declaration (ENS). Transportører, der transporterer varer ind over den britiske grænse, er juridisk ansvarlige for, at erklæringerne er indsendte. De kan dog aftale, at en tredjepart skal indsende erklæringer på deres vegne.

Storbritannien stiller krav om særlig importerklæring (ENS) >
tirsdag 14. januar 2025

Storbritannien indfører krav om elektronisk rejsetilladelse (ETA)

ITD minder om, at det fra 2025 bliver et krav at have en elektronisk rejsetilladelse (ETA) for at rejse til Storbritannien. Kravet er allerede gældende for nogle nationaliteter, men vil fra den 2. april 2025 omfatte stort set alle rejsende. Som chauffør skal du derfor fremover ansøge om en ETA, inden du transporterer gods til Storbritannien.

Storbritannien indfører krav om elektronisk rejsetilladelse (ETA) >