ITD udbyder nyt kursus i køre-, cykle- og hviletid
Copyright: ITD
Fremtiden er over os, og i flere europæiske byer etableres der såkaldte hubs uden for byerne, hvor lastbilchauffører skal læsse varer af – som her i Tyskland. Formålet er at reducere CO2-udledning og trængsel i de større byer. I stedet skal varerne fragtes videre på eksempelvis en ladcykel.
Tendensen er også på vej i de større byer i Danmark. Her forventer ITD dog, at det bliver lastbilchaufførerne selv, der skal skifte fra lastbil til elcykel på den sidste strækning frem mod endemålet.
- Jeg synes, det er en ganske fin idé. Jeg føler mig overbevist om, at vi i højere grad kan rekruttere chauffører i fremtiden, når de som et personalegode nu også får mulighed for at få motion i arbejdstiden. Vi kører jo meget med brød, og jeg er sikker på, at vores chauffører sagtens kan balancere med både rugbrød og boller på elcyklen, siger Klaus Fogtmann, ejerleder i Fogtmann Gruppen.
ITD ser muligheder
Der vil formentlig skulle flere hundrede cykler til at køre et enkelt læs varer fra en lastbil og videre ind i byerne. Men hos ITD ser man ikke det som nogen hindring.
I stedet har brancheorganisationen taget ja-hatten på og udviklet et kursus i køre-, cykle- og hviletid, så medlemsvirksomhederne kan lære at betjene den nye takograf, så snart den kommer. Det nye kursus i køre-, cykle- og hviletid udbydes derfor allerede fra i dag, den 1. april.
- Det er jo vigtigt, at vi lærer vores medlemmer om de nye regler, så de undgår bøder. Derudover vil vi gerne bidrage til den grønne omstilling, så vi har også et modul om, hvordan de på elcyklen kan være med til at producere grøn strøm. Min eneste bekymring er, at den kommende kørselsafgift for lastbiler måske udvides til også at gælde cykler, der fragter gods, hvis det bliver så stor en succes, som vi regner med, forklarer Anne Thyssen, chef for ITD Medlemsservice.
Og fremtidsplanerne stopper ikke der.
- I ITD vil vi jo gerne være solidarisk med branchen, så vi kigger på, hvad vi selv kan gøre. Vi overvejer at etablere en hub uden for Padborg og så lade medarbejderne cykle det sidste stykke på arbejde, fortæller medlemsservicechefen.
Derudover kan flere nye ITD-kurser være på vej for at klæde vognmændene på til at tackle et endnu mere rummeligt arbejdsmarked.
- Vi får jo brug for at tiltrække mange nye chauffører, så vi håber, at der bliver mulighed for at få merit og dermed kortere skolegang til alle, der kan dokumentere, at de har kørt tuk-tuk i Thailand eller har arbejdet som cykelbude – uanset om de har cyklet med pizzaer eller pakker, understreger Anne Thyssen.