tirsdag 21. november 2023 14:15

Transportministeren tog pulsen på branchens bekymringer

Knap 200 mennesker var i går samlet hos Thortrans A/S i Randers, da Transportministeren og ITD stod i spidsen for endnu en forrygende debataften. Der var mange konkrete spørgsmål til ministeren fra de fremmødte – om alt lige fra krav til akselafstande til urimelige regler for statsstøtte i transportsektoren.

Hallen var fuld af glade gæster, da Transportminister Thomas Danielsen (V) og ITD’s adm. direktør, Stefan K. Schou, i går gik på scenen hos Thortrans i Randers. 

 

Fra det grønne rampelys kom Transportministeren omkring flere af de emner, der lige nu fylder mest i transportbranchen. Aftenens gæster havde mange interessante spørgsmål med til ministeren, og flere af dem bad ham forklare eller forholde sig til helt konkrete regler, der ikke synes at give mening i vognmandens hverdag. 

 

Opråb om urimelige regler

Aftenens værter fra Thortrans indledte debatten med et meget relevant spørgsmål til ministeren, da de satte fokus på urimeligheden i, at transport- og landbrugssektoren er underlagt særregler for de minimis-støtte. Nogle særregler, der medfører, at disse sektorer blot kan tildeles det halve i de minimis-støtte, sammenlignet med andre sektorer.

 

”Er det ikke en sag, du kan bringe op for dine europæiske kollegaer?”, lød spørgsmålet fra Niels Erik Nielsen, der er HR-chef i Thortrans.

 

Her kunne Transportminister Thomas Danielsen glædeligt fortælle, at han er helt enig og derfor faktisk allerede har haft problemstillingen oppe blandt sine europæiske transportministerkollegaer. For som ministeren selv sagde til aftenens forsamling: ”Det giver ingen mening, at transportsektoren er underlagt særregler”.

 

Ministeren gik endda et skridt videre og kunne meddele aftenens deltagere, at om end han ikke kunne love noget, så er det hans klare overbevisning, at han rent faktisk vil lykkes med at få strømlinet de minimis-reglerne, så transportsektoren selvfølgelig stilles på lige fod med andre brancher.

 

Akselafstande spænder ben i branchen

Vægt og dimensioner var yderligere et emne, der fyldte i aftenens debat. En af de fremmødte udtrykte sin bekymring for de kommende krav til akselafstande, der er en del af den nye bekendtgørelse for vægt og dimensioner, der præsenteres inden længe.

 

Her fremhævede ministeren det udførlige høringssvar, ITD har indgivet på området, der netop har været med til at gøre ham opmærksom på, hvad der er vigtigst for branchen. Thomas Danielsen fortalte, at han gør sit bedste for at imødekomme disse ønsker, men at reglerne for akselafstande og totalvægt i den kommende bekendtgørelse skyldes, at infrastrukturen skal kunne bære det.

 

Efter en god debat i plenum gik Transportministeren rundt blandt de fremmødte og fik endnu flere ting noteret på blokken, som han kunne tage med sig hjem til ministerkontoret.

 

Allerede i morgen går det løs igen, når Transportministeren og ITD besøger Køge. ITD sørger for aftensmad og en god dialog med ministeren – så tilmeld dig her.

SENESTE ITD NYT
mandag 30. december 2024

Opstart af kilometerbaseret vejafgift i Danmark fra 1. januar 2025

I forbindelse med indførslen af vejafgift fra 1. januar 2025 udsender ITD hermed en guide til nødprocedurer, som du kan benytte dig af i tilfælde af, du ikke har en aktiv boks til betaling af vejafgift.

Opstart af kilometerbaseret vejafgift i Danmark fra 1. januar 2025 >
mandag 23. december 2024

Glædelig jul fra formandens førerhus

Velkommen til nyhedsbrevet ”Nyt fra formandens førerhus”, som ITD’s bestyrelsesformand, John A. Skovrup, med mellemrum sender ud til medlemmerne. Denne gang vil bestyrelsesformanden gerne ønske alle en rigtig glædelig jul, se tilbage på året, der gik, og kigge lidt på året, der kommer.

Glædelig jul fra formandens førerhus >
lørdag 21. december 2024

Vejledningsperiode for skift til intelligent takograf version 2

Fristen for at skifte takograf for lastbiler i international transport fra en analog eller digital takograf udløber 31. december 2024. EU-Kommissionen har dog meldt ud, at alle EU-medlemsstater har tilkendegivet at have en vejledende kontrol de to første måneder.

Vejledningsperiode for skift til intelligent takograf version 2 >