fredag 04. oktober 2024 13:09

EU-Domstolen kommer med afgørelse i sag om Vejpakken

EU-Domstolen har i dag afsagt dom i det sagskompleks, som flere lande anlagde tilbage i 2020 i forbindelse med vedtagelse af Vejpakken. Domstolen bekræfter, at langt størstedelen af de omstridte bestemmelser ikke strider mod EU-traktaten.

Afgørelsen omhandler flere bestemmelser, der blev indført med Vejpakken, herunder:

-      Forbud mod 45-timers hvil i køretøjet

-      Forpligtelse til, at chaufføren har mulighed for at komme hjem hver 4. uge

-      Særlige udstationeringsregler for chauffører

-      Karensperiode på 4 dage for cabotage

-      Krav om, at køretøjet skal vende hjem til virksomhedens driftscentral i etableringsmedlemsstaten hver 8. uge.

Efter flere års juridisk tovtrækkeri er EU-Domstolen nu kommet med afgørelse i sagen. For alle bestemmelser på nær én er Domstolen kommet frem til, at reglerne er i overensstemmelse med traktaten.

Dog er kravet om, at køretøjet skal vende hjem hver 8. uge, efter EU-Domstolens afgørelse i modstrid med traktaten, og annulleres derfor. De øvrige betingelser for etablering vil fortsat være gældende.  

Dommen sætter nu endeligt et punktum i sagen. Indtil nu har der på mange punkter været forskellig og til dels manglende håndhævelse af reglen, og den verserende sag har formentlig været skyld i dette. Dertil kommer, at der for flere af bestemmelserne er usikkerhed om fortolkningen.

International Transport Danmark håber derfor, at vi nu kan komme videre i arbejdet med Vejpakken, og i samarbejde med myndighederne få skabt større klarhed over reglerne og forståelsen af disse, samtidig med at der skabes en mere effektiv håndhævelse på tværs af grænserne.

Det gælder blandt andet ved at se på en mere ensartet fortolkning af reglerne og stille bedre information til rådighed for virksomhederne. Ses der eksempelvis på udstationeringsområdet, er der stadig stor usikkerhed om, hvad virksomhederne skal overholde her. Der er eksempelvis tvivl om, hvornår en chauffør er udstationeret i visse situationer. Ligeledes er information om mindsteløn i flere tilfælde ikke tilgængelig eller kun tilgængelig på hjemlandets sprog.

Den manglende gennemsigtighed skaber en usikkerhed for virksomhederne og hindrer også håndhævelsen for myndighedernes side. ITD håber derfor, at vi nu kan koncentrere os om disse udfordringer fremadrettet.

Pressemeddelelsen fra EU-Domstolen er tilgængelig her.

SENESTE ITD NYT
mandag 23. december 2024

Glædelig jul fra formandens førerhus

Velkommen til nyhedsbrevet ”Nyt fra formandens førerhus”, som ITD’s bestyrelsesformand, John A. Skovrup, med mellemrum sender ud til medlemmerne. Denne gang vil bestyrelsesformanden gerne ønske alle en rigtig glædelig jul, se tilbage på året, der gik, og kigge lidt på året, der kommer.

Glædelig jul fra formandens førerhus >
lørdag 21. december 2024

Vejledningsperiode for skift til intelligent takograf version 2

Fristen for at skifte takograf for lastbiler i international transport fra en analog eller digital takograf udløber 31. december 2024. EU-Kommissionen har dog meldt ud, at alle EU-medlemsstater har tilkendegivet at have en vejledende kontrol de to første måneder.

Vejledningsperiode for skift til intelligent takograf version 2 >
fredag 20. december 2024

ADR 2025 - udvalgte nyheder

ITD har udarbejdet en oversigt over udvalgte nyheder i ADR 2025, herunder krav om, at ADR-transportdokumenter nu skal forefindes i førerkabinen. ITD's sikkerhedsrådgivere hjælper meget gerne med spørgsmål, også til den nye ADR 2025.

ADR 2025 - udvalgte nyheder >