tirsdag 24. september 2024 10:40

Afskaffelse af krav om registrering af chauffører som sekundær bruger

Før sommeren ændrede Skatteministeriet Registreringsbekendtgørelsen, så arbejdstager, som rådede over køretøjet i mindst 30 dage, skulle registreres som bruger på køretøjet, hvis køretøjet var forbeholdt den pågældende. Efter blandt andet at International Transport Danmark har gjort opmærksom på de uheldige konsekvenser ved dette, har Skatteministeriet sendt en ændring i høring, som afskaffer dette krav.

Det senest indførte krav betød blandt andet, at lastbiler, der alene blev benyttet af en enkelt chauffør, skulle have denne chauffør registreret som sekundær bruger. Udover det administrative arbejde, dette skabte , medførte det også, at chaufføren risikerede at hænge på diverse afgifter for køretøjet.

International Transport Danmark tog derfor kontakt til Skatteministeren for at gøre opmærksom på dette problem.

Skatteministeriet har i dag udsendt et forslag til en ny bekendtgørelse, som afskaffer dette krav. Efter dette forslag skal en arbejdstager ikke registreres som bruger på køretøjet, medmindre den pågældende også beskattes efter reglerne om fri bil efter Ligningsloven. Det vil sige, at ansatte chauffører ikke længere skal registreres som sekundære brugere.

For indehavere af personligt ejede virksomheder, eksempelvis selvkørende vognmænd, har International Transport Danmark fra Skattemyndighederne også fået oplyst, at indehaveren ikke selvstændigt behøver at blive registreret som bruger på køretøjet, da der juridisk er sammenfald med virksomheden.

International Transport Danmark er positiv over for, at det unødvendige administrative krav nu ser ud til at blive afskaffet, og er glad for, at skattemyndighederne har taget vores bekymringer og input til efterretning. Det viser vigtigheden af en dialog mellem erhvervet og myndighederne for at sikre, at der ikke bliver indført unødvendige administrative krav.

SENESTE ITD NYT
fredag 19. december 2025

Risikobaseret tilsyn fra 2026: Færdselsstyrelsen ændrer praksis

Færdselsstyrelsen indfører fra den 1. januar 2026 en ny tilgang til tilsyn med transportvirksomheder med fælleskabstilladelse. Fremover bliver tilsyn målrettet virksomheder, hvor der vurderes at være øget risiko for regelbrud.

Risikobaseret tilsyn fra 2026: Færdselsstyrelsen ændrer praksis >
fredag 19. december 2025

Læs her, hvordan du kan få kompensation for dit emballageaffald

Som virksomhed kan du få kompensation for håndtering af emballageaffald, og Miljøstyrelsen har nu præciseret rammerne for ansøgning og dokumentation.

Læs her, hvordan du kan få kompensation for dit emballageaffald >
fredag 19. december 2025

Tyskland hæver mindstelønnen pr. 1. januar 2026

Den tyske mindsteløn stiger til 13,90 euro i timen. Ændringen gælder også for chauffører og andre medarbejdere, der er udstationeret til Tyskland.

Tyskland hæver mindstelønnen pr. 1. januar 2026 >