tirsdag 24. september 2024 10:40

Afskaffelse af krav om registrering af chauffører som sekundær bruger

Før sommeren ændrede Skatteministeriet Registreringsbekendtgørelsen, så arbejdstager, som rådede over køretøjet i mindst 30 dage, skulle registreres som bruger på køretøjet, hvis køretøjet var forbeholdt den pågældende. Efter blandt andet at International Transport Danmark har gjort opmærksom på de uheldige konsekvenser ved dette, har Skatteministeriet sendt en ændring i høring, som afskaffer dette krav.

Det senest indførte krav betød blandt andet, at lastbiler, der alene blev benyttet af en enkelt chauffør, skulle have denne chauffør registreret som sekundær bruger. Udover det administrative arbejde, dette skabte , medførte det også, at chaufføren risikerede at hænge på diverse afgifter for køretøjet.

International Transport Danmark tog derfor kontakt til Skatteministeren for at gøre opmærksom på dette problem.

Skatteministeriet har i dag udsendt et forslag til en ny bekendtgørelse, som afskaffer dette krav. Efter dette forslag skal en arbejdstager ikke registreres som bruger på køretøjet, medmindre den pågældende også beskattes efter reglerne om fri bil efter Ligningsloven. Det vil sige, at ansatte chauffører ikke længere skal registreres som sekundære brugere.

For indehavere af personligt ejede virksomheder, eksempelvis selvkørende vognmænd, har International Transport Danmark fra Skattemyndighederne også fået oplyst, at indehaveren ikke selvstændigt behøver at blive registreret som bruger på køretøjet, da der juridisk er sammenfald med virksomheden.

International Transport Danmark er positiv over for, at det unødvendige administrative krav nu ser ud til at blive afskaffet, og er glad for, at skattemyndighederne har taget vores bekymringer og input til efterretning. Det viser vigtigheden af en dialog mellem erhvervet og myndighederne for at sikre, at der ikke bliver indført unødvendige administrative krav.

SENESTE ITD NYT
torsdag 01. maj 2025

ITD’s podcast “Vognmanden” gør dig klogere på nye køretekniske regler

Fremover må visse typer af lastbiler være både tungere og længere. Men er det lige så god en nyhed for alle vognmænd, som det lyder? Det dykker værterne på ITD’s podcast “Vognmanden” ned i i den nyeste episode, hvor de har inviteret køreteknisk ekspert Steffen Johannsen i studiet.

ITD’s podcast “Vognmanden” gør dig klogere på nye køretekniske regler >
torsdag 01. maj 2025

EU-krav til bæredygtighedsrapportering udsættes

Et flertal i folketinget er enige om ”Stop-the-clock” direktivændringen fra Kommissionen, som udskyder EU-kravene under CSRD og CSDDD i henholdsvis to og et år.

EU-krav til bæredygtighedsrapportering udsættes >
onsdag 30. april 2025

Vejafgift: Der skulle en journalist til, før Finn fik medhold

Vognmand Finn Pedersen kæmpede forgæves, da han forsøgte at få to klokkeklart uretmæssige vejafgiftsbøder annulleret. Først da Avisen Danmark rakte ud til Sund & Bælt, erkendte de deres fejl og annullerede bøderne. Historien er blot et af utallige eksempler på vejafgiftsskandalen og det totale konduitefravær fra myndighedernes side, siger ITD’s formand, John Agervig Skovrup.

Vejafgift: Der skulle en journalist til, før Finn fik medhold >