tirsdag 24. september 2024 10:40

Afskaffelse af krav om registrering af chauffører som sekundær bruger

Før sommeren ændrede Skatteministeriet Registreringsbekendtgørelsen, så arbejdstager, som rådede over køretøjet i mindst 30 dage, skulle registreres som bruger på køretøjet, hvis køretøjet var forbeholdt den pågældende. Efter blandt andet at International Transport Danmark har gjort opmærksom på de uheldige konsekvenser ved dette, har Skatteministeriet sendt en ændring i høring, som afskaffer dette krav.

Det senest indførte krav betød blandt andet, at lastbiler, der alene blev benyttet af en enkelt chauffør, skulle have denne chauffør registreret som sekundær bruger. Udover det administrative arbejde, dette skabte , medførte det også, at chaufføren risikerede at hænge på diverse afgifter for køretøjet.

International Transport Danmark tog derfor kontakt til Skatteministeren for at gøre opmærksom på dette problem.

Skatteministeriet har i dag udsendt et forslag til en ny bekendtgørelse, som afskaffer dette krav. Efter dette forslag skal en arbejdstager ikke registreres som bruger på køretøjet, medmindre den pågældende også beskattes efter reglerne om fri bil efter Ligningsloven. Det vil sige, at ansatte chauffører ikke længere skal registreres som sekundære brugere.

For indehavere af personligt ejede virksomheder, eksempelvis selvkørende vognmænd, har International Transport Danmark fra Skattemyndighederne også fået oplyst, at indehaveren ikke selvstændigt behøver at blive registreret som bruger på køretøjet, da der juridisk er sammenfald med virksomheden.

International Transport Danmark er positiv over for, at det unødvendige administrative krav nu ser ud til at blive afskaffet, og er glad for, at skattemyndighederne har taget vores bekymringer og input til efterretning. Det viser vigtigheden af en dialog mellem erhvervet og myndighederne for at sikre, at der ikke bliver indført unødvendige administrative krav.

SENESTE ITD NYT
tirsdag 04. november 2025

Bedre rammer for særtransport i sigte: Udvidelse af korridoren til Esbjerg Havn

Forligskredsen bag Infrastrukturplan 2035 har besluttet at afsætte 120 millioner kroner til udvidelse og ombygning af særtransportkorridoren til Esbjerg Havn. Det er en beslutning, der vækker glæde i ITD og markerer et vigtigt skridt mod bedre vilkår for særtransportører.

Bedre rammer for særtransport i sigte: Udvidelse af korridoren til Esbjerg Havn >
onsdag 29. oktober 2025

Støt underskriftsindsamlingen mod tvungne krav om nul-emissionslastbiler

Vi støtter en europæisk underskriftsindsamling mod EU-Kommissionens planlagte tvangskrav om nul-emissionskøretøjer og anbefaler vores medlemmer at gøre det samme.

Støt underskriftsindsamlingen mod tvungne krav om nul-emissionslastbiler >
onsdag 29. oktober 2025

“Vognmanden” vender det danske transporteventyr

I denne måneds afsnit af “Vognmanden” tager John Skovrup og Mads Krabbe lytterne med hele vejen fra de første eksportvognmænd og FDE’s begyndelse til nutidens ITD. Der bliver også nørdet plys til lastbilen, politik og grøn omstilling.

“Vognmanden” vender det danske transporteventyr >