ITD bakker Italien op i sagsanlægget mod Østrig
Copyright: AdobeStock
Brenner-motorvejen er en vigtig strækning for den internationale transport og en del af det transeuropæiske transportnet (TEN-T). Strækningen, der går gennem Tyrol-passet, er en af de vigtigste forbindelser til Italien, og derfor også vigtig for den danske eksport og import til Italien.
Strækningen har dog også i mange år været kendetegnet for en tvist mellem Østrig, organisationer og andre lande, da østrigerne har nedlagt flere særregler, som har hæmmet transporten betydeligt.
I efteråret 2023 meldte Italien, at de ville indbringe Østrig for EU-Domstolen. ITD meldte sig i koret og protesterede højlydt over de østrigske tiltag. Herefter var ITD også medunderskriver på en klage til Europa-Kommissionens formand, Ursula von der Leyen, over de begræsninger, Østrig lagde ned over transporten. I foråret 2024 gav Europa-Kommissionen kritikerne medhold i, at en række af de østrigske tiltag var traktatstridige. Det gælder bl.a.:
- Forbud mod natkørsel
- Kørselsforbud mod udvalgte varegrupper (det sektorale kørselsforbud)
- Vinterkørselsforbud
- Blokafvikling.
De punkter er nu dem, som Italien officielt har lagt sag an mod Østrig for.
ITD's EU-chef Maria Feldberg er positiv.
”Vi har ventet i spænding på, om det ville udløse sig i et sagsanlæg, da Østrig har haft mulighed for at trække i land. Det har de ikke vist så meget som antydningen til at ville gøre – nærmere tværtimod – så nu er det helt på sin plads, at EU-Domstolen må træde til.”
Et af de særlige kritikpunkter mod Østrig har været, at deres foranstaltninger er særligt målrettet mod den internationale transport, mens østrigsk indenrigskørsel går fri af flere af forbuddene. Netop den del har medført kritik, da det ifølge Italien og ITD er et åbenlyst brud på den frie bevægelighed, som er en central del af EU-samarbejdet.
”Eksempelvis ved blokafvikling (begrænsning på antallet af lastbiler, der må køre ind i Østrig, red.) er der lange køer, i værste fald op mod 80 km ind mod Østrig på Brenner-motorvejen. Dertil bliver hensigten åbenlys, når østrigerne nedlægger forbud mod natkørsel og kørsel med specifikt gods uden saglig begrundelse. Det er i alles interesse at få stoppet, og Danmark bør så vidt muligt bakke Italien op,” fortæller Maria Feldberg.
Den kommende tid vil vise, om EU-Domstolen bakker Italien, ITD og Europa-Kommissionen op i kritikpunkterne af de østrigske forbud.
ITD vil følge sagen tæt og bidrage, hvor det er muligt.