ITD er skeptisk i forhold til ny europæisk CO2-aftale
Copyright: AdobeStock
International Transport Danmark har taget til efterretning, at politikerne i Bruxelles nu er nået frem til et kompromis, men ITD er fortsat skeptisk i forhold til, hvor realistisk det er at reducere CO2-udledningen med 90 procent i 2040, som Europa-Parlamentet nu har besluttet.
“Helt overordnet synes jeg, at man gambler med et erhverv, når man baserer sine mål på en forventning om, at noget helt ny teknologi om 16 år både vil være til stede og samtidig være økonomisk rentabelt”, siger formand i International Transport Danmark, John A. Skovrup.
Kernen i forslaget er at få reduceret CO2-udledningen fra lastbiler og busser. Det er en dagsorden, som ITD overordnet bakker op omkring. Men samtidig understreger interesseorganisationen, at det er bydende nødvendigt, at politikerne ikke trækker lovgivning ned over hovedet på vognmændene, og derved ikke bare gambler med deres forretning, men også alle virksomheders og borgeres forsyningssikkerhed.
“Vognmændene skal nok sørge for at købe de grønne produkter, der er til rådighed, og som er nødvendige, når det er rentabelt i forhold til at drive deres virksomhed. Men når jeg kigger på de nulemissionsteknologier, der er på markedet i dag, så er teknologien slet, slet ikke moden til at blive brugt til eksempelvis sværgods eller international transport”, understreger John A. Skovrup.
De nye CO2-standarder har siden præsentationen i februar 2023 været genstand for store diskussioner, og lige til det sidste har der også været forsøg på at få lovgivningen bremset. Hos International Transport Danmark holder man fortsat fast i, at den politiske ide med at opstille faste datoer for, hvornår man skal nå CO2-målene, ikke er optimal.
“I forhold til den grønne omstilling, så har ITD den holdning, at det må tage den tid, det tager. Vi skal nok nå målene, når teknologien og vognmændenes forudsætninger for at drive forretning er til stede. Men med dagens aftale i EU, så har producenterne af el-lastbilerne da i hvert fald et årstal, som de kan forholde sig til”, konstaterer ITD’s bestyrelsesformand.
Samtidig påpeger ITD, at der fra politisk side nu skal arbejdes hurtigt for at få skabt klarhed over nogle af de usikkerheder, som aftalen efterlader. Det gælder blandt andet, hvad de nye standarder kommer til at betyde for de eksisterende emissionsklasser.
“Det er afgørende, at vognmændene hurtigt får vished om, hvilke emissionsklasser de enkelte køretøjer kommer til at tilhøre. Det kan nemlig komme til at få stor betydning for, hvor meget vejafgift der skal betales – både i Danmark og i udlandet. Derfor er klarheden bydende nødvendig for, at man har det fulde overblik, når der skal investeres i nye lastbiler”, lyder det fra John A. Skovrup.
Forslaget mangler nu kun en endelig formel godkendelse fra EU-Rådet, hvilket formentlig vil ske til transportministrenes rådsmøde den 4. juni.