mandag 10. juni 2024 10:30

ITD: Her kan de nye EU-politikere gøre en grøn forskel på den korte bane

Ensartede regler på tværs af landegrænser, mindre bureaukrati og fornuft ved nye regler for dyretransport. Det er blandt ønskerne til de nyvalgte EU-parlamentarikere, skriver Stefan K. Schou i dette debatindlæg.

Vejgodstransporten er grænseoverskridende og står for tæt på 80 procent af godstransporten i EU. Vi støtter derfor, at der er enkelte og fælles regler i EU på en lang række områder, hvor størstedelen af de regelsæt, vi arbejder med i dag, kommer fra Bruxelles.

 

Derfor kan I virkelig være med til at gøre en forskel for en branche, der i den grad er en vigtig spiller for den danske og europæiske økonomi. Vi er en branche, der binder Danmark, men også Europa, sammen via grænseoverskridende transport.

 

Vejgodstransporten er derfor en vigtig brik i bestræbelserne på at gøre EU til en markant spiller i verdensøkonomien.

 

Der er flere emner, som haster på den europæiske vejgodstransport-dagsorden. Når I og kollegerne fra de andre lande trækker i arbejdstøjet og sætter kurs mod Bruxelles er her tre hoved-ønsker til prioritering.

 

Tag de lavthængende frugter

International Transport Danmark (ITD) bakker op om den grønne omstilling og at der skal fokus på den fordel, som vejgodstransporten har fremfor andre former for transport.

 

Grøn omstilling er netop fælles enkelte europæiske regler, der giver branchen mulighed for at udnytte potentialet og blive mere energieffektiv samt reducere transportens klima- og miljøpåvirkning med mere.

 

Jeres forgængere i Europa-Parlamentet tog hul på opgaven med brugen af modulvogntog på tværs af landegrænserne. For at komme videre ad den vej er det helt oplagt eksempelvis at arbejde for en øget vægtgrænse på modulvogntogene, så de kan laste højere vægte.

 

Sæt højden op til 4,35 meter, ensart skiltningen på tværs af landene på modulvogntogene og ensretning af uddannelserne til chaufførerne.

 

Med andre ord er der en række lavthængende gevinster på den korte, grønne bane.

  

Flere ladestandere til el-lastbiler

Lastbilparken skal omstilles til el over tid, og her er det helt afgørende, at der kommer fakta og realisme med til bordet.

 

For det er helt afgørende at have fokus på, at teknologien for mange vognmænd ikke er god nok til at imødekomme deres behov for eksempelvis rækkevidde. Dertil koster en el-lastbil fortsat minimum dobbelt så meget som en almindelig lastbil, der kører på fossile brændstoffer.

 

Vi støtter initiativer, der fremmer udskiftningen på en rentabel og omkostningsbevidst måde.

 

Nok så væsentligt mangler der ladestandere til lastbiler - ikke bare i Danmark, men i alle de europæiske lande.

 

Med andre ord er det tudetosset at investere og sætte sig ind i en el-lastbil lige nu, når den ikke kan blive ladet op. Læg dertil, at der mangler overblik over, hvor ladestanderne er, hvilket gør det til et unødvendigt detektivarbejde at køre gods.

 

Færre bureaukratiske benspænd

Enkelte og ensartede regler, der bliver håndhævet på tværs af landene er vigtige. Det sparer meget bureaukrati for vores medlemmer.

 

Reelt oplever vi dog, at regler netop er bureaukratiske. Det bør der være et særligt fokus fremover i ny lovgivning, så branchen faktisk oplever mindre bureaukrati og regler, der tidssvarende, og ikke gør det administrativt tungt at være vognmand.

 

Tilsvarende er der brug for at få luget ud i benspænd landene imellem.

 

Det vil ikke kun gavne vognmænd, men industrien og os alle. Eksempelvis som vi ser det med Østrigs urimelige ageren med diverse særregler omkring Brenner-motorvejen.

  

Brems nye regler for transport af dyr

Dyrevelfærd skal være i top – men vi skal ikke lave nye regler bare for at lave regler. Derfor skal nye regler være baseret på fakta.

 

For eksempel lægger EU-Kommissionen op til at ændre pladskravene i lastbilerne og reducere transporttiden. Problemet med Kommissionens forslag er bare, at der ikke er evidens for, at ændringerne øger dyrevelfærden.

I stedet er der brug for eksempelvis teknisk bedre løsninger i bilerne samt bedre og mere effektiv håndhævelse af reglerne i hele EU.

 

Vi vil endnu engang ønske jer alle et stort tillykke med valget.

 

Vi ser frem til gode politiske drøftelser og et godt samarbejde de næste fem år, hvor Danmark også har formandskabet i 2025 og der skal lægges vigtige spor til en fremtidig optagelse af Ukraine, hvor vejgodstransport skal tænkes med fra start.

SENESTE ITD NYT
fredag 03. oktober 2025

Vejafgiftsbøder udstedes ikke til flere lande

De danske myndigheder udsteder ikke vejafgiftsbøder til køretøjer fra Ungarn og Spanien, afslører nye oplysninger. International Transport Danmark kalder det endnu et eksempel på, hvordan den kilometerbaserede vejafgift er hastet igennem, mens Danmarksdemokraterne kalder det en åbenlys konkurrenceforvridning.

Vejafgiftsbøder udstedes ikke til flere lande >
fredag 03. oktober 2025

ITD's bestyrelse på tour i oktober og november

Du kan stadig nå at melde dig til ITD's bestyrelse på tour i oktober-november i Hobro, Fredericia eller Ringsted, med fokus på vores fælles fremtid og de vigtigste dagsordener for branchen. Nyeste status på vejafgifter samt et indblik i, hvordan ITD arbejder for at gøre det lettere at være vognmand i hverdagen, er hovedemnerne. Derudover vil vi præsentere de mange fordele ved dit medlemskab og de tiltag, vi har sat i gang. Vi vil lytte til dine tanker og idéer om ITD's nuværende tilstand og fremtidige retning.

ITD's bestyrelse på tour i oktober og november >
torsdag 02. oktober 2025

Flere affaldsmodtagere skal indberette til Affaldsdatasystemet

Flere aktører med pligt til at indberette, ny indberetningsfrist og ændrede affaldsfraktionskoder. Det er blandt konsekvenserne af en ny bekendtgørelse om Affaldsdatasystemet, som forventes at træde i kraft den 1. januar 2026.

Flere affaldsmodtagere skal indberette til Affaldsdatasystemet >