mandag 02. december 2024 17:15

ITD: Høje bøder og skrappe sanktioner må ikke ramme lovlydige vognmænd

Kontrol er godt, og snyd skal straffes, men planerne om endnu højere bødesatser og om at afvise køretøjer ved Storebælt risikerer at ramme de forkerte. Det er hovedbudskabet i et nyt høringssvar, som ITD netop har sendt til Transportministeriet.

Transportminister Thomas Danielsen fremlagde i starten af det nye folketingsår et udkast til et lovforslag om en række ændringer, der skal forebygge snyd og sikre en effektiv håndhævelse af reglerne om den kilometerbaserede vejafgift, som netop har været i høring. ITD betoner i sit svar behovet for en fair og lige håndhævelse af reglerne, så lovlydige danske vognmænd ikke risikerer tårnhøje bøder pga. menneskelige fejl eller indplacering i den forkerte CO2-emissionsklasse.

Højere bødestraffe rammer især danske vognmænd
ITD har sagt det førsenest i en direkte henvendelse til transportministeren: Planerne om at forhøje det vejledende bødeniveau fra 4.500 til 9.000 kroner per overtrædelse per dag risikerer at ramme skævt. Ikke mindst fordi, der ikke er noget bødeloftVognmænd, der ikke har nogen intention om at snyde, men f.eks.senere opdager problemer med køretøjets On Board Unit, eller at det er blevet indplaceret i den forkerte CO2-emissionsklasse i Motorregistret, risikerer derfor principielt en veritabel bøderegn for overtrædelse af vejafgiftsloven.

ITD opfordrer i sit høringssvar til, at Danmark lader sig inspirere af andre lande såsom Belgien, hvor man har en differentieret bødetakst, der tillader en fleksibel håndhævelse af reglerne. Vognmænd, der har alle intentioner om at overholde lovgivningen, bør ikke kunne rammes lige så hårdt som virksomheder, der bevidst forsøger at omgå reglerne. Særligt ikke, da erfaringer fra bl.a. parkeringsområdet viser, at systematisk snyd er mest udbredt blandt udenlandske biler, hvor myndighedernes inddrivelsesmuligheder er dårligere. Uden et regelsæt og en håndhævelse, der tager hensyn til kontekst og intention, vil konkurrencen mellem lovlydige danske vognmænd og udenlandske virksomheder, der bevidst ignorerer den danske lovgivning, blive endnu mere ulige. Myndighederne bør derfor udvise konduite i håndhævelsen af reglerne.

Det gælder også i forhold til Sund & Bælts sanktionsmuligheder, der spænder fra at kontakte vognmanden og gøre opmærksom på eventuelle fejl i f.eks. køretøjsudstyret eller CO2-emissionsklassen, til med det samme at indgive en politianmeldelse. Særligt i indkøringsfasen med den kilometerbaserede vejafgift, der træder i kraft ved årsskiftet, bør det første redskab i værktøjskassen så vidt muligt være dialog.

Effektiv og ensartet kontrol er vejen frem
Den eneste måde at sikre den frie og lige konkurrence på transportområdet er, udover effektive inddrivelsesmuligheder, en systematisk kontrolindsats. ITD opfordrer derfor i sit høringssvar til, at den planlagte kontrolfrekvens i forhold til kilometerbaserede vejafgift øges væsentligt: Køretøjer, der ikke har betalt afgift, bør i udgangspunktet fanges i den automatiske eller mobile kontrol mindst én gang per 24 timerDermed vil problemer, der ikke skyldes intentionelt snyd, også blive opdaget hurtigt, og lovlydige danske vognmænd vil undgå at blive idømt voldsomme bødestraffe. 

SENESTE ITD NYT
tirsdag 02. december 2025

Tyskland forlænger fritagelsen for vejafgift til 2031 for emissionsfrie lastbiler

Den eksisterende fritagelse, som ellers ville være ophørt den 31. december 2025, fortsætter nu helt frem til den 30. juni 2031 og giver dermed emissionsfrie lastbiler flere års fortsat afgiftsfri kørsel i Tyskland.

Tyskland forlænger fritagelsen for vejafgift til 2031 for emissionsfrie lastbiler >
tirsdag 02. december 2025

EU-Kommissionen går ind i sagen om danske vejafgiftsbøder

EU-Kommissionen beder nu den danske stat redegøre for den kilometerbaserede vejafgifts faste bødepraksis, efter brancheorganisationen International Transport Danmark har klaget over manglende proportionalitet.

EU-Kommissionen går ind i sagen om danske vejafgiftsbøder >
mandag 01. december 2025

Tyskland – Vigtig information vedrørende Wiehltal-broen

Broens kritiske tilstand får den ansvarlige motorvejsoperatør til at advare om risiko for lukning, hvis reglerne ikke følges.

Tyskland – Vigtig information vedrørende Wiehltal-broen >