mandag 02. december 2024 17:15

ITD: Høje bøder og skrappe sanktioner må ikke ramme lovlydige vognmænd

Kontrol er godt, og snyd skal straffes, men planerne om endnu højere bødesatser og om at afvise køretøjer ved Storebælt risikerer at ramme de forkerte. Det er hovedbudskabet i et nyt høringssvar, som ITD netop har sendt til Transportministeriet.

Transportminister Thomas Danielsen fremlagde i starten af det nye folketingsår et udkast til et lovforslag om en række ændringer, der skal forebygge snyd og sikre en effektiv håndhævelse af reglerne om den kilometerbaserede vejafgift, som netop har været i høring. ITD betoner i sit svar behovet for en fair og lige håndhævelse af reglerne, så lovlydige danske vognmænd ikke risikerer tårnhøje bøder pga. menneskelige fejl eller indplacering i den forkerte CO2-emissionsklasse.

Højere bødestraffe rammer især danske vognmænd
ITD har sagt det førsenest i en direkte henvendelse til transportministeren: Planerne om at forhøje det vejledende bødeniveau fra 4.500 til 9.000 kroner per overtrædelse per dag risikerer at ramme skævt. Ikke mindst fordi, der ikke er noget bødeloftVognmænd, der ikke har nogen intention om at snyde, men f.eks.senere opdager problemer med køretøjets On Board Unit, eller at det er blevet indplaceret i den forkerte CO2-emissionsklasse i Motorregistret, risikerer derfor principielt en veritabel bøderegn for overtrædelse af vejafgiftsloven.

ITD opfordrer i sit høringssvar til, at Danmark lader sig inspirere af andre lande såsom Belgien, hvor man har en differentieret bødetakst, der tillader en fleksibel håndhævelse af reglerne. Vognmænd, der har alle intentioner om at overholde lovgivningen, bør ikke kunne rammes lige så hårdt som virksomheder, der bevidst forsøger at omgå reglerne. Særligt ikke, da erfaringer fra bl.a. parkeringsområdet viser, at systematisk snyd er mest udbredt blandt udenlandske biler, hvor myndighedernes inddrivelsesmuligheder er dårligere. Uden et regelsæt og en håndhævelse, der tager hensyn til kontekst og intention, vil konkurrencen mellem lovlydige danske vognmænd og udenlandske virksomheder, der bevidst ignorerer den danske lovgivning, blive endnu mere ulige. Myndighederne bør derfor udvise konduite i håndhævelsen af reglerne.

Det gælder også i forhold til Sund & Bælts sanktionsmuligheder, der spænder fra at kontakte vognmanden og gøre opmærksom på eventuelle fejl i f.eks. køretøjsudstyret eller CO2-emissionsklassen, til med det samme at indgive en politianmeldelse. Særligt i indkøringsfasen med den kilometerbaserede vejafgift, der træder i kraft ved årsskiftet, bør det første redskab i værktøjskassen så vidt muligt være dialog.

Effektiv og ensartet kontrol er vejen frem
Den eneste måde at sikre den frie og lige konkurrence på transportområdet er, udover effektive inddrivelsesmuligheder, en systematisk kontrolindsats. ITD opfordrer derfor i sit høringssvar til, at den planlagte kontrolfrekvens i forhold til kilometerbaserede vejafgift øges væsentligt: Køretøjer, der ikke har betalt afgift, bør i udgangspunktet fanges i den automatiske eller mobile kontrol mindst én gang per 24 timerDermed vil problemer, der ikke skyldes intentionelt snyd, også blive opdaget hurtigt, og lovlydige danske vognmænd vil undgå at blive idømt voldsomme bødestraffe. 

SENESTE ITD NYT
fredag 05. december 2025

Dansk EU-formandskab sikrer opbakning til grønnere vejtransport

EU’s transportministre er blevet enige om en indstilling for højere vægtgrænser for nulemissionskøretøjer og grønne kombinerede transporter. Det giver bedre nyttelast og fleksibilitet – men udnytter ikke det fulde potentiale.

Dansk EU-formandskab sikrer opbakning til grønnere vejtransport >
fredag 05. december 2025

Nye muligheder for øget totalvægt og højde fra 2026 og 2027

Flere ændringer til reglerne om vægt og dimensioner for lastbiler og vogntog er nu fastlagt. Vi i ITD har gennem en længere periode arbejdet for mere fleksible rammer, og nu bliver flere af forbedringerne en realitet. Her får du et samlet overblik over de kommende ændringer og de vigtigste forhold, du bør være opmærksom på.

Nye muligheder for øget totalvægt og højde fra 2026 og 2027 >
fredag 05. december 2025

Mulig tilbagebetaling af tysk vejafgift

Der kan være opkrævet et for højt beløb i tysk vejafgift fra 2022 og frem til i dag. Du skal være opmærksom på, at et muligt krav om tilbagebetaling for 2022 forældes ved udgangen af 2025. Vi står klar til at hjælpe dig med at rejse kravet.

Mulig tilbagebetaling af tysk vejafgift >