ITD sender brev til transportministeren: Drop kontrolattesterne
Copyright: AdobeStock
Problemet er ikke nyt. Allerede i oktober 2023 henvendte ITD sig til Færdselsstyrelsen, hvor vi gjorde opmærksom på, at Danmark tilsyneladende er det eneste land, som kræver en hastighedsattest i forbindelse med det årlige syn. Det gør kravet konkurrenceforvridende og skader de danske vognmænd.
Hastighedskontrolattesterne koster op mod 1.000 kr. pr. lastbil, men attesterne er ikke et krav, for at udenlandske lastbiler kan køre på de danske veje. Det er heller ikke et krav for nye lastbiler eller for ikke-registrerede lastbiler det første år på vejene.
Det er altså udelukkende en udgift, som de danske vognmænd bliver pålagt. Ikke alene i form af gebyret på op mod 1.000 kr., men også i udgiften til at udtage lastbilen fra drift for at få foretaget de nødvendige tests.
ITD har konsekvent kritiseret kravet og gør det nu igen i dette brev. I brevet roser vi også transportministeren for, at han nu har tilkendegivet, at han er lydhør over for kritikken og nu vil undersøge det nærmere.
”Det er positivt, at transportministeren nu har bedt sit embedsværk om at undersøge sagen. Men vi er ikke i mål, før vognmændene bliver fri for de dyre og besværlige attester, som skævvrider konkurrencen med de udenlandske vogne,” siger administrerende direktør i ITD, Stefan K. Schou.
”Jeg håber, at transportministeren tager henvendelsen alvorligt, men det forventer jeg også, at han gør. Vi holder et vågent øje med udviklingen,” afslutter han.