tirsdag 21. maj 2024 15:30

ITD støtter EU-Kommissionens kritik af Østrig

EU-Kommissionen har givet Italien medhold på en række punkter i en klage om urimelige regler i forbindelse med transport på Brenner-motorvejen. ITD er enig i, at østrigerne blokerer for EU’s frie bevægelighed og støtter op om EU-Kommissionens udmelding, og håber at der nu endelig kan komme en afgørelse på sagen.

I årevis har Tyrol indført hindringer for trafikken på Brenner-motorvejen, i form af kørselsforbud og blokafvikling til tider med køer på op til 80 kilometer. Brenner-motorvejen gennem Østrig er den vigtigste vejforbindelse mellem Italien og Tyskland, og ruten er derfor af afgørende betydning for europæiske transporter, herunder og for mange danske virksomheder.

 

Men de mange regler, kørselsforbud og lange køer har længe besværliggjort transporten for de chauffører og vognmænd, der kører til Italien. Derfor håber International Transport Danmark (ITD), at der snart bliver grebet ind over for Østrig.

 

”Det er fint, at EU-Kommissionen bakker op om italienernes klage, men det ville ærlig talt også være mærkeligt, hvis de ikke havde gjort det. Vi mener, at en række af de tiltag, som Østrig har indført, nærmer sig ren chikane. Derfor havde jeg gerne set, at EU allerede havde indledt en retssag mod Østrig, især når Kommissionen er enig i at der er tale om hindringer af den fri bevægelighed”, fortæller Europapolitisk chef i ITD, Maria Feldberg.

 

Ifølge Italien har Østrig overtrådt EU-retten ved at indføre en række foranstaltninger, som begrænser trafikken på Brenner-motorvejen.

 

EU-Kommissionen udtaler i en pressemeddelelse, at den er enig i, at nogle af de foranstaltninger, der er indført i Østrig, begrænser transporten ad motorvej A12 og A13 og dermed den frie bevægelighed for varer i EU. Det gælder bl.a.:

 

  • Forbud mod natkørsel
  • Det sektorale kørselsforbud
  • Vinterkørselsforbud
  • Blokafvikling

 

Kommissionen anerkender ganske vist enkelte af Østrigs forklaringer på, hvorfor de har indført de mange regler og forbud, f.eks. miljøhensyn og trængsel. Men Kommissionen mener, at de østrigske foranstaltninger mangler sammenhæng og derfor ikke kan retfærdiggøres i forhold til de tilsigtede mål.

 

Samtidig vurderer EU-Kommissionen, at der er en større sandsynlighed for, at nogle af Østrigs foranstaltninger vil påvirke udenlandske virksomheder i højere grad end de østrigske.

 

”Det er for mig klokkeklart, at Østrig er gået langt over grænsen for, hvad der er rimeligt i forhold til trafikken gennem Brenner-passet. Jeg håber, at Italien vil indbringe sagen for EU-domstolen, og jeg håber også på, at den danske regering vil bakke Italien op, for der skal snart trækkes en streg i sandet i forhold til østrigernes ageren”, siger Maria Feldberg.  

 

Efter Kommissionens vedtagelse af den begrundede udtalelse kan Italien nu indbringe sagen for EU-Domstolen. Det forhindrer dog ikke at parterne i mellemtiden kan finde en mindelig løsning på tvisten, hvilket dog indtil nu ikke har været muligt, da Østrig ikke har været indstillet på at lempe på restriktionerne.

SENESTE ITD NYT
fredag 21. februar 2025

ITD om vejafgiftsbøder: Større konduite er godt, men ikke nok

Efter halvanden måneds bødecirkus lover transportminister Thomas Danielsen, at flere vejafgiftsbøder vil blive annulleret. ITD glæder sig over ministerens tilkendegivelse, men stiller sig tvivlende overfor, om annullering af enkelte bøder vil løse problemerne.

ITD om vejafgiftsbøder: Større konduite er godt, men ikke nok >
torsdag 20. februar 2025

Fordobling af bødesatser kan ende med konkurser

Folketinget har netop drøftet en fordobling af bødesatsen for ikke korrekt betalt vejafgift. ITD frygter, at forslaget vil føre til konkurser blandt danske vognmænd, men glæder sig over transportministerens tilkendegivelse af, at flere bøder vil blive annulleret.

Fordobling af bødesatser kan ende med konkurser >
onsdag 19. februar 2025

Vejafgift: ITD gør indsigelse mod over 500 bøder

ITD advarede i sidste uge om alvorlige fejl i vejafgiftssystemet. Nu har organisationen modtaget over 500 bøder, som alle gøres indsigelse mod. Myndighederne bør tage ansvar og suspendere alle bøder, indtil vejafgiftssystemet fungerer optimalt, mener formand for ITD, John Agervig Skovrup.

Vejafgift: ITD gør indsigelse mod over 500 bøder >