torsdag 21. november 2024 10:34

Toldstyrelsens forlængede svartider i DMS skaber frustrationer

De ekstra lange svartider i toldsystemet betyder, at gods, som skal angives i systemet, risikerer at blive væsentligt forsinket grundet ekstra lange svartider i forbindelse med både import, eksport og forsendelse.

Toldstyrelsens DMS-system er pt. udfordret og har i en længere periode været ramt af markante forsinkelser. Ifølge Toldstyrelsen skyldes det en markant voksende mængde importangivelse, som de mener kan skyldes ændrede mønstre i nethandlen, men styrelsen afventer stadig det endelige resultat af en analyse af problemet. Ligeledes arbejder Udviklings- og Forenklingsstyrelsen og deres it-leverandør på tiltag, så systemet kan håndtere flere angivelser samtidigt, så kapaciteten øges.

I mellemtiden foreslår Toldstyrelsen, at virksomhederne så vidt muligt venter med at registrere angivelser i DMS til uden for spidsbelastningsperioden, hvilket er mellem klokken 09 og 17.

Forslaget klinger dog en smule hult, da det medfører, at angivelserne dels skal laves udenfor almindelig arbejdstid, og dels ikke harmonerer med transport og leveringstider.

Det er utilfredsstillende, at danske virksomheder påvirkes i så lang en periode, fordi myndighedernes IT-system ikke fungerer efter hensigten.

ITD følger sagen nøje og opfordrer Toldstyrelsen til at sørge for, at det pågældende IT-system kommer til at fungere tilfredsstillende hurtigst muligt.

SENESTE ITD NYT
mandag 20. januar 2025

Hvem skal have FDE Fondens Initiativpris 2025?

FDE Fondens Initiativpris gives til en eller flere, som har gjort sig særligt bemærket og som er en stor inspiration i den danske godstransport- og logistikbranche. Prisen kan gives til virksomheder, organisationer, uddannelses- og forskningsinstitutioner eller enkeltpersoner og består af et legat på 50.000 kroner, et diplom og en statuette.

Hvem skal have FDE Fondens Initiativpris 2025? >
torsdag 16. januar 2025

Storbritannien stiller krav om særlig importerklæring (ENS)

Fra den 31. januar 2025 skal der for alle varer, der importeres fra EU til Storbritannien, indsendes en særlig Safety and Security declaration, også kaldet en Entry Summary Declaration (ENS). Transportører, der transporterer varer ind over den britiske grænse, er juridisk ansvarlige for, at erklæringerne er indsendte. De kan dog aftale, at en tredjepart skal indsende erklæringer på deres vegne.

Storbritannien stiller krav om særlig importerklæring (ENS) >
tirsdag 14. januar 2025

Storbritannien indfører krav om elektronisk rejsetilladelse (ETA)

ITD minder om, at det fra 2025 bliver et krav at have en elektronisk rejsetilladelse (ETA) for at rejse til Storbritannien. Kravet er allerede gældende for nogle nationaliteter, men vil fra den 2. april 2025 omfatte stort set alle rejsende. Som chauffør skal du derfor fremover ansøge om en ETA, inden du transporterer gods til Storbritannien.

Storbritannien indfører krav om elektronisk rejsetilladelse (ETA) >