Toldstyrelsens forlængede svartider i DMS skaber frustrationer
Copyright: AdobeStock
Toldstyrelsens DMS-system er pt. udfordret og har i en længere periode været ramt af markante forsinkelser. Ifølge Toldstyrelsen skyldes det en markant voksende mængde importangivelse, som de mener kan skyldes ændrede mønstre i nethandlen, men styrelsen afventer stadig det endelige resultat af en analyse af problemet. Ligeledes arbejder Udviklings- og Forenklingsstyrelsen og deres it-leverandør på tiltag, så systemet kan håndtere flere angivelser samtidigt, så kapaciteten øges.
I mellemtiden foreslår Toldstyrelsen, at virksomhederne så vidt muligt venter med at registrere angivelser i DMS til uden for spidsbelastningsperioden, hvilket er mellem klokken 09 og 17.
Forslaget klinger dog en smule hult, da det medfører, at angivelserne dels skal laves udenfor almindelig arbejdstid, og dels ikke harmonerer med transport og leveringstider.
Det er utilfredsstillende, at danske virksomheder påvirkes i så lang en periode, fordi myndighedernes IT-system ikke fungerer efter hensigten.
ITD følger sagen nøje og opfordrer Toldstyrelsen til at sørge for, at det pågældende IT-system kommer til at fungere tilfredsstillende hurtigst muligt.