Åbent brev til transportministeren: Afskaf 25-timers-reglen

Til transportminister Thomas Danielsen
Som formænd for henholdsvis ITD og Godschaufførernes Landsklub repræsenterer vi tusindvis af aktører i den danske vejgodstransport – både vognmænd og chauffører.
Du har ved flere lejligheder meldt ud, at du vil se nærmere på afskaffelsen af 25-timers-reglen for parkering på statens rastepladser. Det hilser vi velkommen! For det har vores branche i dén grad behov for.
Den 1. januar 2025 havde reglen seks år på bagen. Men der er intet at fejre – tværtimod. For den har vist sig at være en ineffektiv, uretfærdig og konkurrenceforvridende ordning, der først og fremmest rammer de danske chauffører og vognmænd.
Et nationalt selvmål
Reglen blev i sin tid indført for at komme langtidsparkering og ulovligt weekendhvil i lastbiler til livs. Men i stedet for at styrke kontrol og ordentlighed har man indført en administrativ tomgangsregel, som i praksis straffer dem, den skulle beskytte.
Reglen har ført til p-kontrol på rastepladser og dummebøder på 2040 kroner – for eksempel for at parkere på stregerne i en optegnet parkeringsbås. Danske chauffører betaler, mens de udenlandske smider deres p-afgifter i skraldespanden og kører videre. Der er nemlig ingen effektiv model til at inddrive deres gæld. Det er konkurrenceforvridning i sin reneste form.
Tilbage står vi med det samme problem, som 25-timers-reglen skulle løse: For få pladser til for mange lastbiler. I praksis betyder det, at chauffører gang på gang havner i et umuligt valg: Skal man tage chancen, køre videre til næste rasteplads og håbe på en ledig bås – og med høj sandsynlighed risikere at bryde køre- og hviletiden? Eller skal man parkere ulovligt uden for en bås, hvor man ikke er til gene for nogen, men alligevel kan forvente en bøde på 2040 kroner? Vi taler om chauffører, der bare forsøger at passe deres arbejde – ordentligt og effektivt. Men 25-timers-reglen spænder ben og tvinger dem til at være på kant med loven.
Flyt midlerne til tungvognspolitiet
I stedet for at holde liv i et ineffektivt bødeapparat, der koster ressourcer og ikke løser problemet, foreslår vi at bruge kræfterne dér, hvor det virker: Målrettet kontrol af ugehvilet. Her kan politiet rent faktisk gribe ind, udstede bøder - som udenlandske chauffører også skal betale - og om nødvendigt tilbageholde køretøjet. Det virker – bare se på Padborg, hvor tungvognspolitiet på én enkelt nat kunne skrive bøder for 1,5 mio. kr.
Derfor bør 25-timers-reglen afskaffes, og ressourcerne øremærkes til tungvognspolitiets arbejde. Det gavner den fair konkurrence og chaufførernes vilkår samtidig med, at det afhjælper pladsmanglen.
Så kære Thomas Danielsen. I 2018 blev vi lovet en regel, der kunne afhjælpe pladsmanglen og sikre chaufførerne ordentlige arbejdsvilkår. Det har vi stadig ikke fået. Afskaf 25-timers-reglen og dummebøderne – og øremærk i stedet alle midlerne til tungvognspolitiet, der kan udføre målrettede kontroller af ugehvilet. Så vi får færre unødvendige bøder og reel kontrol, der ikke straffer os, der bare gerne vil passe vores arbejde på lige vilkår med udenlandske chauffører.
Vi står selvfølgelig til rådighed og bidrager gerne aktivt til arbejdet med afskaffelsen af 25-timers-reglen.
Lastbil Magasinet dækker historien og bringer i dag det åbne brev. Læs med her.