mandag 07. juli 2025 14:30

25-timers-reglen afskaffes: Fantastiske nyheder for branchen

Efter længere tids opfordring fra ITD afskaffer Transportministeriet nu 25-timers-reglen. Ophævelsen af parkeringsreglen træder i kraft den 1. januar 2026. “Et nødvendigt opgør med en håbløs regel,” udtaler formand for ITD, John Agervig Skovrup.

Transportministeriet har i dag meldt ud, at 25-timers-reglen for parkering på statens motorvejsrastepladser bliver afskaffet fra den 1. januar 2026. Afskaffelsen sker, fordi reglen har skabt ulige konkurrencevilkår for danske vognmænd og været tung at administrere. Det oplyser transportminister Thomas Danielsen i en pressemeddelelse.

 

Parkeringsreglen blev indført i 2018 for at forhindre langtidsparkering på de statslige rastepladser langs motorvejsnettet. Men i stedet for at løse problemet har den skabt nye – og alvorlige – udfordringer. Derfor hilser ITD nyheden om afskaffelsen velkommen, fortæller ITD’s formand, John Agervig Skovrup:

 

“Det er en fantastisk nyhed for branchen! 25-timers-reglen har i årevis skabt frustration og uretfærdige arbejdsvilkår for danske vognmænd og chauffører. Nu har ministeren lyttet – og det er vi rigtig glade for.”

 

En tung administrationsregel

I dagens pressemeddelelse erkender transportministeren, at 25-timers-reglen har ført til ulige konkurrenceforhold, fordi alt for få af de udenlandske chauffører reelt betaler deres p-afgifter. Samtidig har reglen været tung at håndhæve og administrere – uden at have nogen mærkbar effekt på parkeringssituationen.

 

ITD har gentagne gange advaret mod 25-timers-reglens konkurrenceforvridende konsekvenser. John Agervig Skovrup uddyber:

 

"Det er helt uacceptabelt, at 25-timers-reglen i praksis straffer danske chauffører og vognmænd, mens de udenlandske går fri. Reglen og de meningsløse dummebøder rammer mennesker, der bare passer deres arbejde. Derfor er det på høje tid, at den afskaffes." 

 

Fremover skal politiet føre tilsyn

Fra 1. januar 2026 bliver det igen politiets opgave at føre tilsyn med parkeringsreglerne på rastepladserne, hvilket ITD hilser velkommen. Transportministeriet har dog ikke meldt ud, om de fremover vil målrette midler til flere kontroller af ugehvilet.

 

“Vi har hele tiden sagt, at midlerne bør gå til kontrol, der virker – ikke til meningsløse og konkurrenceforvridende parkeringsbøder. Derfor er vi ærgerlige over, at ministeren ikke med det samme flytter midlerne til tungvognspolitiet, som kan udføre målrettede kontroller. En praksis, vi ved virker,” udtaler John Agervig Skovrup. ITD’s formand understreger dog, at ITD tager glædeligt imod nyheden.

 

I praksis modtager Færdselsstyrelsen bevilling til varetagelse af p-kontroller langs motorvejsnettets rastepladser frem til den 1. januar 2026. Efter nytår overgår kontrolopgaven til politiet.

SENESTE ITD NYT
fredag 01. august 2025

Vejafgift: Bødekaos har ingen grænser

Den danske vejafgift skaber ikke kun stor frustration blandt danske vognmænd. Også udenlandske vognmænd rammes i stor stil af massive systemfejl og den dertilhørende bøderegn. Det bringer Flensborg Avis i dag en artikel om. ITD’s formand har udtalt sig om sagen.

Vejafgift: Bødekaos har ingen grænser >
torsdag 31. juli 2025

NIS2-lovens betydning for fødevarevirksomheder

ITD har spurgt Fødevarestyrelsen, om fødevaretransportører er omfattet af NIS2-loven. Det korte svar er, at rene transportvirksomheder ikke er omfattet. Det er dog stadig relevant at have styr på cybersikkerheden.

NIS2-lovens betydning for fødevarevirksomheder >
torsdag 31. juli 2025

ITD advarer: Vejafgiftsbøder overgives nu til politiet

ITD – International Transport Danmark – ser nu de første eksempler på vejafgiftsbøder, der lander hos politiet. Derfor advarer brancheorganisationen vognmændene: Et nyt bødeforlæg fra politiet kræver en ny indsigelse – også selvom der tidligere er klaget.

ITD advarer: Vejafgiftsbøder overgives nu til politiet >