mandag 07. juli 2025 14:30

25-timers-reglen afskaffes: Fantastiske nyheder for branchen

Efter længere tids opfordring fra ITD afskaffer Transportministeriet nu 25-timers-reglen. Ophævelsen af parkeringsreglen træder i kraft den 1. januar 2026. “Et nødvendigt opgør med en håbløs regel,” udtaler formand for ITD, John Agervig Skovrup.

Transportministeriet har i dag meldt ud, at 25-timers-reglen for parkering på statens motorvejsrastepladser bliver afskaffet fra den 1. januar 2026. Afskaffelsen sker, fordi reglen har skabt ulige konkurrencevilkår for danske vognmænd og været tung at administrere. Det oplyser transportminister Thomas Danielsen i en pressemeddelelse.

 

Parkeringsreglen blev indført i 2018 for at forhindre langtidsparkering på de statslige rastepladser langs motorvejsnettet. Men i stedet for at løse problemet har den skabt nye – og alvorlige – udfordringer. Derfor hilser ITD nyheden om afskaffelsen velkommen, fortæller ITD’s formand, John Agervig Skovrup:

 

“Det er en fantastisk nyhed for branchen! 25-timers-reglen har i årevis skabt frustration og uretfærdige arbejdsvilkår for danske vognmænd og chauffører. Nu har ministeren lyttet – og det er vi rigtig glade for.”

 

En tung administrationsregel

I dagens pressemeddelelse erkender transportministeren, at 25-timers-reglen har ført til ulige konkurrenceforhold, fordi alt for få af de udenlandske chauffører reelt betaler deres p-afgifter. Samtidig har reglen været tung at håndhæve og administrere – uden at have nogen mærkbar effekt på parkeringssituationen.

 

ITD har gentagne gange advaret mod 25-timers-reglens konkurrenceforvridende konsekvenser. John Agervig Skovrup uddyber:

 

"Det er helt uacceptabelt, at 25-timers-reglen i praksis straffer danske chauffører og vognmænd, mens de udenlandske går fri. Reglen og de meningsløse dummebøder rammer mennesker, der bare passer deres arbejde. Derfor er det på høje tid, at den afskaffes." 

 

Fremover skal politiet føre tilsyn

Fra 1. januar 2026 bliver det igen politiets opgave at føre tilsyn med parkeringsreglerne på rastepladserne, hvilket ITD hilser velkommen. Transportministeriet har dog ikke meldt ud, om de fremover vil målrette midler til flere kontroller af ugehvilet.

 

“Vi har hele tiden sagt, at midlerne bør gå til kontrol, der virker – ikke til meningsløse og konkurrenceforvridende parkeringsbøder. Derfor er vi ærgerlige over, at ministeren ikke med det samme flytter midlerne til tungvognspolitiet, som kan udføre målrettede kontroller. En praksis, vi ved virker,” udtaler John Agervig Skovrup. ITD’s formand understreger dog, at ITD tager glædeligt imod nyheden.

 

I praksis modtager Færdselsstyrelsen bevilling til varetagelse af p-kontroller langs motorvejsnettets rastepladser frem til den 1. januar 2026. Efter nytår overgår kontrolopgaven til politiet.

SENESTE ITD NYT
onsdag 29. oktober 2025

Støt underskriftsindsamlingen mod tvungne krav om nul-emissionslastbiler

Vi støtter en europæisk underskriftsindsamling mod EU-Kommissionens planlagte tvangskrav om nul-emissionskøretøjer og anbefaler vores medlemmer at gøre det samme.

Støt underskriftsindsamlingen mod tvungne krav om nul-emissionslastbiler >
onsdag 29. oktober 2025

“Vognmanden” vender det danske transporteventyr

I denne måneds afsnit af “Vognmanden” tager John Skovrup og Mads Krabbe lytterne med hele vejen fra de første eksportvognmænd og FDE’s begyndelse til nutidens ITD. Der bliver også nørdet plys til lastbilen, politik og grøn omstilling.

“Vognmanden” vender det danske transporteventyr >
fredag 24. oktober 2025

ITD-direktør i stort interview om branchens fremtid

Stigende administrative byrder rammer især de mindre vognmænd, og det kan få konsekvenser for branchens fremtid. Det siger International Transport Danmarks direktør, Stefan K. Schou, i et interview med Lastbil Magasinet.

ITD-direktør i stort interview om branchens fremtid >