Dansk EU-formandskab sikrer opbakning til grønnere vejtransport
Copyright: AdobeStock
Som led i EU-formandskabet har Danmark stået i spidsen for den indstilling, der nu lægger op til øgede europæiske vægtgrænser for grønne vogntog. Vægtgrænsen for nulemissionsvogntog, hvor både lastbilen og påhængskøretøjet har tre aksler, foreslås hævet med to ton til 44 ton – uanset teknologiens egenvægt. Ydermere foreslås en mulig forøgelse af vogntogslængden for nulemissionsvogntog med op til 90 cm. Også grønne intermodale vogntog skal kunne køre med op til 44 ton uanset drivline. Før ændringerne kan blive til gældende ret, venter dog de afgørende trilogforhandlinger mellem Parlamentet, Rådet og Kommissionen.
“Med el-lastbiler mister man typisk nyttelast, fordi batterierne vejer betydeligt mere end en dieselmotor. Den foreslåede vægtforhøjelse betyder derfor, at grøn teknologi ikke længere straffer vognmændene på kapaciteten på samme måde. Hvis 44 ton-grænsen bliver endeligt vedtaget, vil det bringe os et vigtigt skridt tættere på en reel grøn omstilling af vejgodstransporten,” udtaler Steffen Johannsen, køretøjsteknisk ekspert i International Transport Danmark (ITD).
ITD har også medlemmer, der kan se potentialet i de foreslåede vægtgrænser: Hvis ændringerne bliver endeligt vedtaget, vil eldrevne lastbiler kunne lastes tungere ved kørsel på tværs af Europa – og det kan styrke transporteffektiviteten markant.
Indstilling bevarer fleksibilitet
Indstillingen lægger op til, at medlemslandene fortsat kan fastsætte og videreudvikle deres egne regler for højere vægte og dimensioner. Det er især vigtigt for de nordiske lande, hvor man allerede i dag kører med seks- og syvakslede vogntog og højkapacitets EMS-vogntog, som ligger langt over EU’s standardvægte. At den nationale frihed og muligheden for grænseoverskridende samarbejde med nabolande bevares, sikrer både fleksibilitet i driften og plads til at udvikle de nordiske løsninger yderligere.
Selv om den foreløbige aftale bevarer den nordiske fleksibilitet, ændrer den ikke ved, at de fælles europæiske regler fortsat ligger et godt stykke under de vægte og dimensioner, vi har gode erfaringer med i Danmark og resten af Norden. Flere medlemsstater er dog tilbageholdende, da de højere vægtgrænser kan overbelaste deres infrastruktur. Steffen Johannsen uddyber:
“Indstillingen trækker i den rigtige retning, men vi havde selvfølgelig gerne set et lidt større gennembrud. Særligt omkring udbredelsen af modulvogntog og højere tilladte vogntogsvægte og drivakseltryk, som ville fremme effektiviteten yderligere og samtidig reducere nogle af de generelle problematikker. Men de bekymringer, som man i mange medlemsstater har omkring overbelastning af infrastrukturen, må vi selvfølgelig acceptere.”