EU bremser ESG-forenkling: Usikkerheden fortsætter for vognmænd

Copyright: AdobeStock
Et flertal på 318 mod 309 stemmer har onsdag stemt nej til den ”omnibus 1”-lovpakke, som ellers skulle have lempet både bæredygtighedsrapporteringen (CSRD) og kravene til ansvarlighed i værdikæden (CSDDD).
I stedet gælder fortsat kun den allerede vedtagne "stop-the-clock"-ordning, som udskyder tidspunktet for, hvornår forskellige virksomhedstyper bliver omfattet af rapporteringspligten – men ikke ændrer på hvem der i sidste ende omfattes, eller hvor omfattende kravene bliver.
Mange hundrede vognmænd tvinges til at navigere i usikkerhed
Det estimeres, at omkring 1.050–1.200 danske virksomheder bliver omfattet af CSRD med de gældende regler, mens antallet med omnibus 1-pakken ville have ligget under 150. I praksis betyder det, at en mellemstor vognmandsvirksomhed med f.eks. 300–400 ansatte fortsat skal forholde sig til kravene, selv om denne virksomhedsstørrelse ellers ville være blevet undtaget.
Forskellen handler heller ikke kun om antallet af omfattede virksomheder, men også om kravenes tyngde. Med omnibus 1-pakken ville rapporteringen være blevet lettere, blandt andet med færre datapunkter og mindre detaljeringsgrad. Eksempelvis på CO₂-området, hvor virksomheder i dag forventes at kunne dokumentere både udledning, metode og opfølgningsproces. Samtidig ville kravene til dokumentation og opfølgning være reduceret, og mindre virksomheder ville i mindre grad blive mødt med indirekte afrapportering gennem deres kunder.
For CSDDD ville effekten have været endnu tydeligere: færre store virksomheder ville have været forpligtet til at videreføre krav om ansvarlighed ned i værdikæden, og dermed også til underleverandører i transportleddet.
"Nedstemningen af omnibus 1 har betydelige konsekvenser for vognmændene. Mange virksomheder har allerede brugt ressourcer på at forberede sig, og når det planlagte forenklingsspor falder, skaber det tvivl om, hvor kravene ender. Det er ikke rimeligt, at mindre virksomheder skal disponere efter regler, der fortsat er i bevægelse," siger Maria Feldberg, EU-chef i International Transport Danmark.
Europa-Parlamentet ventes at genoptage forhandlingerne i næste måned. International Transport Danmark følger udviklingen tæt og arbejder for en mere proportional regulering.