fredag 14. november 2025 15:05

EU sætter stopper for Omnibus-usikkerhed

EU-Parlamentet har vedtaget en forenkling af bæredygtighedsrapporteringskravene CSRD og CSDDD. Det er gode nyheder for vognmændene, der nu slipper for yderligere usikkerhed om kravene til rapporteringen.

Med et flertal på 382 stemmer har Europa-Parlamentethøjrefløj nu vedtaget Omnibus 1-pakken, der har til formål at lempe kravene til bæredygtighedsrapportering (CSRD) og kravene til ansvarlighed i værdikæden (CSDDD). Det betyder, at reglerne for, hvilke virksomhedstyper, der er omfattet af bæredygtighedskravene, bliver lempet markant. Det er en glædelig nyhed, fortæller Jeppe Frank Christensen, politisk chef i International Transport Danmark:

 

“Det er på høje tid, at Parlamentet nu har landet sin position. Mange vognmænd har i månedsvis stået i et vakuum, hvor ingen vidste, hvilke krav der ville gælde for hvem. Med den parlamentariske aftale er der endelig udsigt til klarhed og en markant reduktion i omfanget af bæredygtighedskravene. Det er et vigtigt skridt i retning af mere rimelige og proportionale krav til danske virksomheder – også selv om den endelige vedtagelse først falder på plads i de kommende trilogforhandlinger.”

 

EU-Parlamentet har vedtaget, at kravene til bæredygtighedsrapportering, CSRD, vil gælde for virksomheder med mere end 1.750 ansatte og en omsætning på mere end 450 millioner euro. Kravene til ansvarlighed i værdikæden, CSDDD, vil fremover gælde for virksomheder med over 5.000 ansatte og en omsætning på over 1,5 milliarder euro.

 

Processen har været dyr for mange

Vedtagelsen af Omnibus 1-pakken har været en langvarig og omskiftelig proces, der har skabt stor usikkerhed blandt danske virksomheder. Det har tvunget mange transportvirksomheder til at investere tid, penge og interne ressourcer i at forberede sig på krav, der undervejs ændrede sig flere gange.

 

“Lempelsen er uden tvivl positiv, men processen har været alt andet end hensigtsmæssig. Mange virksomheder har brugt hundredvis af timer og betydelige beløb på at forberede sig på regler, som endte et helt andet sted,” siger Jeppe Frank Christensen. 

 

Forude venter den endelige vedtagelse af Omnibus 1-pakken, der indebærer trilogforhandlinger mellem Parlamentet, Rådet og Kommissionen. Forhandlingerne starter den 18. november, og der arbejdes med henblik på at færdiggøre forhandlingerne ved udgangen af 2025.

SENESTE ITD NYT
fredag 05. december 2025

Mulig tilbagebetaling af tysk vejafgift

Der kan være opkrævet et for højt beløb i tysk vejafgift fra 2022 og frem til i dag. Du skal være opmærksom på, at et muligt krav om tilbagebetaling for 2022 forældes ved udgangen af 2025. Vi står klar til at hjælpe dig med at rejse kravet.

Mulig tilbagebetaling af tysk vejafgift >
onsdag 03. december 2025

Webinar: Forstå de kommende EU-regler for varebiler i international transport

European Labour Authority (ELA) inviterer til et gratis webinar den 9. december. På webinaret kan du få styr på de kommende regler, der gælder fra den 1. juli 2026.

Webinar: Forstå de kommende EU-regler for varebiler i international transport >
tirsdag 02. december 2025

Tyskland forlænger fritagelsen for vejafgift til 2031 for emissionsfrie lastbiler

Den eksisterende fritagelse, som ellers ville være ophørt den 31. december 2025, fortsætter nu helt frem til den 30. juni 2031 og giver dermed emissionsfrie lastbiler flere års fortsat afgiftsfri kørsel i Tyskland.

Tyskland forlænger fritagelsen for vejafgift til 2031 for emissionsfrie lastbiler >