torsdag 20. februar 2025 20:21

Fordobling af bødesatser kan ende med konkurser

Folketinget har netop drøftet en fordobling af bødesatsen for ikke korrekt betalt vejafgift. ITD frygter, at forslaget vil føre til konkurser blandt danske vognmænd, men glæder sig over transportministerens tilkendegivelse af, at flere bøder vil blive annulleret.

I går aftes drøftede Folketinget et forslag fra transportminister Thomas Danielsen, som indebærer en fordobling af den vejledende bødesats for overtrædelse af reglerne om den kilometerbaserede vejafgift fra 4.500 til 9.000 kroner per dag. Forslaget kommer i en situation, hvor systemerne bag den nye afgift stadig er præget af en række alvorlige fejl.

Flere aktindsigter indhentet af International Transport Danmark (ITD) viser, at det har regnet med uforklarlige bøder over danske vognmænd, siden den kilometerbaserede vejafgift trådte i kraft den 1. januar 2025. Alene fra den 9. til den 14. januar blev der udskrevet næsten 3.000 bøder, svarende til et beløb på over 13,4 millioner kroner. Bøder, der i mange tilfælde er udstedt uretmæssigt.

ITD’s formand, John Agervig Skovrup, udtaler:

“Det her forslag kan betyde konkurser for vognmænd på baggrund af forhold, de ikke har en jordisk chance for at gøre noget ved. Derfor må jeg igen opfordre til, at man tager ved lære af andre europæiske lande, hvor der skelnes mellem bevidst snyd og utilsigtede tekniske fejl.”


Signal om større konduite og annullering af bøder er godt nyt

Selvom John Agervig Skovrup er stærkt bekymret over forslaget om at fordoble bødesatsen, glæder han sig over, at transportministeren under Folketingets behandling tilkendegav, at han er opmærksom på, at der er opstartsvanskeligheder, og at flere bøder derfor vil blive annulleret: 

”I ITD er vi meget tilfredse med, at man fra politisk hold har lyttet til vores bekymringer. Situationen med det her bødecirkus er uholdbar, så ministerens udmelding er godt nyt for hele branchen.”

Som eksempler på bøder, der vil kunne blive annulleret, nævnte Thomas Danielsen blandt andet bøder, der er udstedt på grund af fejl i det indtastede registreringsnummer, og bøder udløst af udfald i signalet til den ”vejafgiftsboks”, som mange anvender til automatisk at afregne afgiften med.

ITD opfordrer dog fortsat til, at myndighederne helt suspenderer udstedelsen af bøder til køretøjer, der har installeret en boks, indtil der er kommet bedre styr på systemerne. 

”Når man har en boks i bilen, har man alle intentioner om at betale. Danske vognmænd har administrativt bøvl nok i forvejen, og det kan ikke være meningen, at de skal sidde og bruge tid og kræfter på at gøre indsigelser mod bøder, de slet ikke burde have haft,” siger John Agervig Skovrup.

Særligt udfald i registreringen af forbruget er en tilbagevendende fejl blandt de mere end 500 vejafgiftsbøder, ITD indtil videre har modtaget og agter at gøre indsigelse imod på medlemmernes vegne.

SENESTE ITD NYT
onsdag 17. december 2025

Frist for indberetning til Affaldsdatasystemet er nu 1. februar 2026

En fremrykket indberetningsfrist, ændrede affaldsfraktionskoder og flere aktører med pligt til at indberette. Det er blandt ændringerne i den nye bekendtgørelse om Affaldsdatasystemet, som træder i kraft den 1. januar 2026. Samtidig lanceres værktøjet Mit Affaldsoverblik, som giver bedre overblik og bedre mulighed for dialog.

Frist for indberetning til Affaldsdatasystemet er nu 1. februar 2026 >
onsdag 17. december 2025

ITD-medlemmer i front: EU dropper krav om nulemissionslastbiler

Efter markant pres fra transportbranchen – herunder en bred dansk opbakning anført af ITD-medlemmer – har EU-Kommissionen valgt at droppe forslaget om at pålægge den tunge vejtransport tvungne købskrav om en fast andel nulemissionslastbiler.

ITD-medlemmer i front: EU dropper krav om nulemissionslastbiler >
tirsdag 16. december 2025

Importsystemet lukker i februar 2026

Fra den 28. februar 2026 skal alle nye importangivelser oprettes i DMS Import. Inden da opdateres DMS den 31. januar 2026.

Importsystemet lukker i februar 2026 >