Hvordan får vi flere dobbelttrailere på de danske veje?

Vi er nu et år og ni måneder inde i forsøget med de CO2-besparende dobbelttrailervogntog på op til 34 meter. Desværre sætter de politiske rammer om forsøget en unødvendig stopper for det ekstralange vogntogs udbredelse.
Det skyldes blandt andet, at det tilladte vejnet for kørsel med dobbelttrailervogntog er begrænset til strækningen Aarhus-Høje Taastrup-Øresund. Vil en vognmand køre fra egen firmaadresse, kræver det screening og projekteringsundersøgelse til en pris på 50.000 kroner i ansøgningsgebyr – plus omfattende etableringsomkostninger. Indtil videre har kun 13 danske vognmænd søgt om screening, og heraf er kun én virksomhed kommet i mål med anlæggelsen af en godkendt rute ind til egen matrikel.
“De transporteffektive vogntog står klar hos mange vognmænd, men de nuværende regler gør det alt for svært og dyrt at få dem på vejene. Derfor er vi i løbende dialog med myndighederne og har flere gange spillet ind med konkrete løsningsforslag,” understreger køreteknisk ekspert Steffen Johannsen.
Udvid vejnettet og foretag screening efter svensk model
International Transport Danmark arbejder for en billigere og mere effektiv udbredelse af dobbelttrailervogntog. Over for myndighederne har brancheorganisationen for dansk vejgodstransport blandt andet foreslået:
- Udvid vejnettet: Den godkendte rute for kørsel med dobbelttrailervogntog går lige nu fra Aarhus-Høje Taastrup-Øresund. ITD anbefaler, at alle færgehavne, grænseovergange og andre vigtige transportknudepunkter inkluderes i det tilladte vejnet. Det er nødvendigt, hvis dobbelttrailervogntog skal være en reel mulighed for flere vognmænd. På sigt arbejder ITD for, at dobbelttrailere skal have samme kørselsmuligheder som modulvogntog, som de i mange tilfælde med fordel kan erstatte.
- Foretag screening efter svensk model: ITD ønsker, at Danmark åbner for en alternativ screening og godkendelse af A-double-vogntog efter svensk specifikation. Disse vogntog er en smule mere teknisk avancerede, men også mindre pladskrævende i sving, hvilket vil betyde færre og billigere tilpasninger af vejnettet. Lige nu screener Danmark ud fra en dobbelttrailertype, der fylder mere, end de fleste danske vognmænd benytter. Derfor bør screening og godkendelse ske ud fra den plads, vogntoget reelt optager – og ikke på baggrund af en større type, som ikke vil blive anvendt på de ønskede strækninger frem til virksomhedens egen matrikel. Den svenske dobbelttrailertype findes allerede i et større antal i Danmark, da flere vognmænd ønsker at anvende typen til kørsel mellem Danmark og Sverige. Erfaringerne fra Sverige viser potentialet: Her er allerede åbnet omkring 6.000 km vejnet til dobbelttrailere, mens Danmark fortsat er låst fast på blot et par hundrede kilometer.
- Lavere ansøgningsgebyr: Screening og godkendelse skal være billigere. Lige nu er prisen 50.000 kroner, og lagt sammen med de høje etableringsomkostninger forhindrer det dobbelttrailervogntogenes udbredelse.
”Sveriges erfaringer viser, at det kan lade sig gøre at udbrede dobbelttrailervogntog langt mere effektivt. Det kræver, at vi nu efter en læringsperiode justerer rammerne i Danmark. Ellers risikerer vi at bremse en teknologi, der kan levere både grønne, økonomiske og infrastrukturmæssige gevinster,” afslutter Steffen Johannsen.