ITD-direktør i stort interview om branchens fremtid
I et interview med Lastbil Magasinet fredag fortæller ITD’s direktør, Stefan K. Schou, om den voksende mængde krav og rapporteringspligter, der i stigende grad presser danske vognmænd:
“Noget af charmen ved branchen er, at det er relativt nemt at komme i gang. Det giver dynamik i branchen. Men kompleksiteten vokser med afrapportering og forskellige administrative krav, der bliver stadig større. Det er ikke kun i transportbranchen, men i samfundet generelt,” siger han til Lastbil Magasinet.
Han uddyber, at byrderne især rammer de vognmænd, der er for store til selv at klare papirarbejdet, men for små til at have en administrativ stab. Det gælder typisk virksomheder med 15–20 biler, mens de helt små vognmænd går fri af det værste pres.
Ifølge Stefan K. Schou kan det få betydning for branchens sammensætning, fordi flere vognmænd af denne mellemtype risikerer at give op. Det kan ændre branchens karakter, vurderer han, for hvis de forsvinder, går noget af fleksibiliteten og den tætte kontakt til kunderne tabt.
Behov for regelforenkling
Derfor peger ITD-direktøren på behovet for færre byrder og særregler for danske vognmænd. I den forbindelse roser han transportministeren, der blandt andet har sendt et lovforslag om afskaffelse af hastighedsattesterne i høring:
“Det er positivt, at man kigger på danske særregler, for det er der, det er nemmest at gøre noget,” siger han til Lastbil Magasinet og tilføjer, at både politikere og kunder i stigende grad efterspørger klima- og miljødata, og at det også kræver ressourcer.
Afslutningsvis understreger Stefan K. Schou, at det administrative arbejde også er en vigtig del af den service, vognmanden leverer. Han peger på, at arbejdet bag skrivebordet bør ses som en naturlig del af købmandskabet i at drive vognmandsforretning – og noget, vognmændene skal huske at tage sig betalt for.
Læs hele interviewet med Stefan K. Schou i Lastbil Magasinet her.