tirsdag 08. april 2025 12:28

ITD: Fantastisk melding om øget vægt til 7-akslede vogntog

ITD tager varmt imod transportminister Thomas Danielsens melding om øget vægt på 7-akslede vogntog, men understreger samtidig, at det for den positive effekt er vigtigt, at der ikke stilles særkrav til vogntogskonfiguration. I så fald vil det betyde, at de almindeligt anvendte 7-akslede vogntog vil stå tilbage uden mulighed for øget totalvægt.

Der har i længere tid været et ønske blandt danske vognmænd om at øge vægten på 7-akslede vogntog, da det både mindsker CO2-udledningen pr. transporteret vare og øger effektiviteten i en tid med stor chaufførmangel.

 

Derfor har vognmænd i årevis ventet på nyt om vægtkravene. I dag er ventetiden slut, da transportminister Thomas Danielsen har meldt ud, at det fra 2027 vil blive tilladt for 7-akslede lastbiler at fragte to tons ekstra gods, mens den tilladte højde øges til 4,20 meter.

 

”Branchen har efterspurgt det her i årevis, så vi er glade for den yderst fornuftige udmelding. Det kommer til at betyde grønnere og mere effektiv transport,” siger formand for ITD, John Agervig Skovrup.

 

Der bør ikke stilles særkrav til akselafstande

Det er ikke første gang, der bliver tilladt mere vægt for landets lastbiler og vogntog. For 6-akslede vogntog blev det i januar 2024 muligt at øge totalvægten fra 50 tons til 53 tons. Dog kræver det en længere akselafstand på den 3-akslede sættevogn, som er længere end den standard, der anvendes for 3-akslede sættevogne i markedet. Derfor er en vægtforøgelse ikke mulig for langt de fleste 6-akslede sættevogntog. ITD fremhæver, at det er vigtigt at tage ved lære af dengang, man lavede særkrav til akselafstande, hvilket betød, at langt de fleste vognmænd ikke kunne bruge lempelserne til noget.

 

”Der skal ikke herske nogen tvivl om, at det er gode nyheder, der er meldt ud, da vi har ønsket en betydelig kapacitetsudnyttelse på de 7-akslede vogntog i mange år. Vi havde håbet på en totalvægt på op til 60 tons. Men 58 tons er da bestemt også et plus i bogen. Vi beder myndighederne sikre, at der i beregningerne tages udgangspunkt i de bredt anvendte akselkonfigurationer på de forskellige typer af 7-akslede vogntog. På den måde vil vi opnå attraktive muligheder for vognmændene med positive, grønne effekter til følge,” fortæller ITD’s tekniske chefkonsulent, Steffen Johannsen.

 

Det vides endnu ikke, hvorvidt der indføres særkrav som en del af beslutningen. ITD følger sagen tæt og melder ud, når det står klart.

SENESTE ITD NYT
fredag 03. oktober 2025

Vejafgiftsbøder udstedes ikke til flere lande

De danske myndigheder udsteder ikke vejafgiftsbøder til køretøjer fra Ungarn og Spanien, afslører nye oplysninger. International Transport Danmark kalder det endnu et eksempel på, hvordan den kilometerbaserede vejafgift er hastet igennem, mens Danmarksdemokraterne kalder det en åbenlys konkurrenceforvridning.

Vejafgiftsbøder udstedes ikke til flere lande >
fredag 03. oktober 2025

ITD's bestyrelse på tour i oktober og november

Du kan stadig nå at melde dig til ITD's bestyrelse på tour i oktober-november i Hobro, Fredericia eller Ringsted, med fokus på vores fælles fremtid og de vigtigste dagsordener for branchen. Nyeste status på vejafgifter samt et indblik i, hvordan ITD arbejder for at gøre det lettere at være vognmand i hverdagen, er hovedemnerne. Derudover vil vi præsentere de mange fordele ved dit medlemskab og de tiltag, vi har sat i gang. Vi vil lytte til dine tanker og idéer om ITD's nuværende tilstand og fremtidige retning.

ITD's bestyrelse på tour i oktober og november >
torsdag 02. oktober 2025

Flere affaldsmodtagere skal indberette til Affaldsdatasystemet

Flere aktører med pligt til at indberette, ny indberetningsfrist og ændrede affaldsfraktionskoder. Det er blandt konsekvenserne af en ny bekendtgørelse om Affaldsdatasystemet, som forventes at træde i kraft den 1. januar 2026.

Flere affaldsmodtagere skal indberette til Affaldsdatasystemet >