onsdag 17. december 2025 13:47

ITD-medlemmer i front: EU dropper krav om nulemissionslastbiler

Efter markant pres fra transportbranchen – herunder en bred dansk opbakning anført af ITD-medlemmer – har EU-Kommissionen valgt at droppe forslaget om at pålægge den tunge vejtransport tvungne købskrav om en fast andel nulemissionslastbiler.

EU-Kommissionen fremlagde tirsdag den 16. december 2025 sit forslag om grønne erhvervsflåder, Greening of Corporate Fleets, hvor transportvirksomheder ikke omfattes af krav om køb eller anvendelse af en fast andel nulemissionskøretøjer. Dermed er vognmændene nu undtaget fra det tidligere omtalte forslag om, at en fast andel af flåden skal indeholde nulemissionslastbiler.

 

“Den grønne omstilling af transportsektoren er i gang, og vores medlemmer investerer allerede i nye teknologier. Vi mener grundlæggende ikke, at grøn omstilling skal dikteres gennem EU-tvang og krav om faste flådeandele. EU’s rolle er at skabe de bedst mulige rammevilkår for omstillingen – ikke at trække bureaukratisk tvang ned over hovedet på branchen,” siger ITD’s direktør, Stefan K. Schou.

 

Beslutningen om at droppe flådekravene kommer efter en længere periode med dialog og politisk pres fra den europæiske transportsektor. Den internationale vejtransportorganisation IRU, hvor ITD er medlem, har samlet branchens budskaber og formidlet dem direkte til EU-Kommissionen og medlemslandene. En central del af indsatsen har været underskriftsindsamlingen Yes to greening – No to mandates, hvor i alt 5.203 europæiske transportvirksomheder har vist deres modstand mod de politiske tvangskrav.

 

ITD-medlemmer står bag over 80% af den danske opbakning

Fra Danmark skrev i alt 275 vognmænd under på den fælleseuropæiske underskriftsindsamling. Heraf var 222 medlemmer af ITD, hvilket betyder, at ITD-medlemmer stod bag mere end 80 procent af de danske underskrifter. Underskrifterne blev indsendt som led i IRU’s samlede europæiske henvendelse til EU-Kommissionen.

 

“Det er meget positivt at se, at så mange danske vognmænd – og i særlig grad ITD-medlemmer – har engageret sig og stået i front for den danske opbakning. Når branchen står samlet og taler med én stemme, bliver den også hørt i Bruxelles. Underskriftsindsamlingen har været et tydeligt signal om, at den grønne omstilling skal ske på en måde, der tager højde for transportens virkelighed og de rammevilkår, vognmændene arbejder under,” siger ITD’s direktør, Stefan K. Schou.

 

Selv om transportvirksomhederne er undtaget kravene om en fast andel emissionsfrie køretøjer i det aktuelle forslag, vil ITD fortsat følge lovprocessen tæt. Organisationen vil arbejde for, at EU’s transportpolitik fremadrettet understøtter investeringer i grønne løsninger gennem bedre rammevilkår, udbygning af infrastrukturen og stabile, langsigtede regler.

SENESTE ITD NYT
onsdag 17. december 2025

Frist for indberetning til Affaldsdatasystemet er nu 1. februar 2026

En fremrykket indberetningsfrist, ændrede affaldsfraktionskoder og flere aktører med pligt til at indberette. Det er blandt ændringerne i den nye bekendtgørelse om Affaldsdatasystemet, som træder i kraft den 1. januar 2026. Samtidig lanceres værktøjet Mit Affaldsoverblik, som giver bedre overblik og bedre mulighed for dialog.

Frist for indberetning til Affaldsdatasystemet er nu 1. februar 2026 >
tirsdag 16. december 2025

Importsystemet lukker i februar 2026

Fra den 28. februar 2026 skal alle nye importangivelser oprettes i DMS Import. Inden da opdateres DMS den 31. januar 2026.

Importsystemet lukker i februar 2026 >
tirsdag 16. december 2025

EU-undersøgelse: Del dine erfaringer med Schengen og grænsekontrol

EU-Kommissionen gennemfører en spørgeskemaundersøgelse af Schengen-samarbejdet og konsekvenserne af indre grænsekontrol, og dine erfaringer fra transportbranchen er vigtige input. Del dine erfaringer senest den 19. december 2025.

EU-undersøgelse: Del dine erfaringer med Schengen og grænsekontrol >