ITD om vejafgiftsbøder: Større konduite er godt, men ikke nok

Copyright: Folketinget
Under behandlingen af et lovforslag om en række ændringer i den nye vejafgiftslov tilkendegav transportminister Thomas Danielsen onsdag aften, at han er opmærksom på, at antallet af afgiftsrelaterede bøder på kort tid er løbet op i ”en vis størrelse”. Ministeren sagde også, at vejafgiften stadig er i en indkøringsperiode, og at der i denne periode skal udvises en høj grad af konduite overfor vognmænd, der forsøger at overholde loven.
International Transport Danmark (ITD) glæder sig, efter mange ugers intensivt arbejde for at gøre opmærksom på problemerne, over ministerens udmelding. På baggrund af gennemsyn af cirka 600 bøder, der er udstedt på et uretmæssigt grundlag, er man dog ikke overbevist om, at der kun er tale om opstartsvanskeligheder.
ITD mener, at udstedelsen af bøder til køretøjer, der har installeret en afgiftsboks, bør suspenderes, indtil teknik og systemer beviseligt fungerer korrekt. ITD’s formand, John Agervig Skovrup, siger:
”Jeg vil gerne kvittere for, at transportministeren har lyttet til ITD’s advarsler om, at det her bødecirkus er kørt af sporet, og for, at flere bøder tilsyneladende vil blive annulleret. Det er meget positivt for hele branchen. Det er bare vigtigt, at man kommer ordentligt bag om, hvad de her voldsomt mange fejl skyldes, inden man begynder at hæve bødeblokken igen”.
ITD’s formand citeret i Folketingets debat om fordobling af bødesats
På trods af problemerne med de mange uretmæssige vejafgiftsbøder har transportministeren netop fremlagt et forslag om at fordoble den vejledende bødesats fra 4.500 til 9.000 kroner per dag. Under behandlingen af forslaget onsdag aften, opfordrede ordførere fra både Konservative og Danmarksdemokraterne til, at man lytter til ITD’s kritik af måden, vejafgiften administreres på nu, før man overvejer at sætte bøden op.
Konservatives transportordfører, Mai Mercado, citerede også udtalelser fra ITD’s formand, der bl.a. overfor Altinget Transport og Avisen Danmark har beskrevet, hvordan vognmænd, der har afregnet vejafgift korrekt, alligevel modtager bøder, og hvordan andre får bøder, for biler de aldrig har ejet eller ikke længere ejer.
Mai Mercado tilkendegav, at hun, på baggrund af kritikken og en aktindsigt indhentet af ITD, som viser, at der i perioden fra den 9. til den 14. januar blev udstedt næsten 3.000 bøder, vil følge udviklingen i antallet af bøder frem til udvalgsbehandlingen af det fremlagte lovforslag tæt.
ITD glæder sig over den politiske bevågenhed på problemerne og vil fortsat følge udstedelsen af vejafgiftsbøder tæt. Medlemmer, der ønsker at få gennemset bøder med henblik på en vurdering af, om der er grundlag for at gøre indsigelse, kan sende bøderne til ITD’s juridiske team på mfe@itd.dk.