Ny synslov vedtaget: Tidssvarende og mere overskuelige regler på vej

Copyright: AdobeStock
Efter mere end 20 år med utallige tilføjelser og ændringer bliver den nuværende synslov snart sendt på pension. Folketinget vedtog i denne uge en ny synslov, der træder i kraft den 1. juli 2025, og som på flere områder er en tiltrængt opdatering af reglerne.
Køretøjsteknisk ekspert og chefkonsulent i ITD, Steffen Johannsen, glæder sig især over, at Folketinget har lyttet til ITD’s anbefaling om at gøre det muligt at anerkende periodiske syn af dansk indregistrerede køretøjer foretaget i andre lande:
”Det er et væsentligt fremskridt for vejgodstransporten, hvor mobilitet og fleksibilitet er helt afgørende. Men også for klimaet, der har lidt helt unødvendigt under den hidtidige model: Indtil nu har tusindvis af især sættevogne har skullet køres hele vejen tilbage til Danmark alene for at blive synet.”
Steffen Johannsen finder det dog beklageligt, at den nye ordning i første omgang tilsyneladende kun kommer til at omfatte påhængskøretøjer:
”Hvis det her for alvor skal batte noget som et effektiviseringstiltag, er der behov for, at både påhængskøretøjer og motorkøretøjer er omfattet – og for, at det lovpligtige årlige ADR-eftersyn tilsvarende kan udføres i udlandet. Mange sættevogne, som primært har lange ophold i udlandet, har nemlig også en tilknyttet ADR-godkendelsesattest.”
ITD mener, at den nye danske synslov er et vigtigt skridt i den rigtige retning, og at fokus nu bør rettes mod en opdatering og harmonisering af EU-reglerne. Udover at sikre gensidig anerkendelse af periodisk syn foretaget i andre EU-lande, er det også væsentligt at få ændret ADR-konventionen, som aktuelt forhindrer, at det tekniske ADR-eftersyn kan udføres i udlandet.
En oplagt opgave, når Danmark den 1. juli – samme dag som den nye synslov træder i kraft – overtager EU-formandskabet.