Samråd om kilometerafgiften: Oppositionen kræver ordentlighed

Copyright: Folketinget
Tidligere i dag var transportminister Thomas Danielsen (V) i samråd i Folketingets Transportudvalg for at redegøre for ”de massive problemer, udrulningen af kilometerafgiften har påført vognmandsbranchen og følgeerhverv i form af økonomiske byrder, bødekaos, tekniske fejl og en generel utilregnelig administration af kilometerafgiften”.
Samrådet kommer i forlængelse af International Transport Danmarks (ITD) vedholdende kritik af implementeringen af ordningen og de mange eksempler på uretmæssige bøder, der er kommet frem, siden vejafgiften trådte i kraft 1. januar 2025.
”Guldmedalje i udenomstale”
Debatten var præget af skarp kritik fra oppositionen. Transportordfører Kenneth Fredslund Petersen (DD) sagde blandt andet, at transportministeren burde få ”en guldmedalje i udenomstale” for at henvise til, at systemet fungerer i 99,9 procent af tilfældene, uden at forholde sig til de mange dokumenterede fejl.
Hos ITD deler man kritikken. Ifølge formand John Agervig Skovrup er tallet ikke i sig selv bevis for, at vejafgiften fungerer:
”Det lyder selvfølgelig flot med sådan en høj ’succesrate’, men her skal man altså holde tungen lige i munden. Vi har f.eks. en medlemsvirksomhed hos ITD, som har afregnet korrekt 99,6 procent af tiden, men stadig har fået bøder for 300.000 kroner.”
Kenneth Fredslund Petersen understregede på samrådet, at netop den høje betalingsvillighed i branchen burde tale for, at de resterende sager behandles med ordentlighed. Han opfordrede til at suspendere bødeudskrivningen, indtil kontrollen fungerer, og foreslog at indføre mulighed for efterbetaling som i Tyskland. ITD har længe argumenteret for de samme løsninger.
”Når politikerne selv efterlyser ordentlighed, understreger det, hvad vi i ITD har sagt hele tiden: Problemet er de tusindvis af ulovlige bøder, som myndighederne alligevel fastholder. Det er et klart brud på retssikkerheden – og derfor har vi set os nødsaget til at stævne Transport- og Skatteministeriet,” siger John Agervig Skovrup.
Danmarksdemokraternes skatteordfører, Hans Kristian Skibby, pegede i forlængelse af transportministerens udsagn om, at der er udvist en høj grad af konduite i forvaltningen af vejafgiften, på at der allerede på nuværende tidspunkt er udstedt tre gange så mange bøder, som der var budgetteret med for hele 2025 i finansloven.
Endelig satte retsordfører i Liberal Alliance Steffen Larsen fokus på dialogen med branchen. Han spurgte blandt andet til, hvordan transportministeren forholder sig til ITD’s kritik, og hvordan han vil sikre den videre dialog.
Ikke et brancheønske
Transportministeren forklarede under samrådet, at bødeforhøjelsen til 9.000 kroner pr. døgn var indført efter ønske fra branchen. Den udlægning afviser ITD:
”Vi er nødt til at have fakta på plads. ITD har aldrig ønsket en bøde på 9.000 kroner. Tværtimod advarede vi mod den – skriftligt og tydeligt. Det er derfor meget misvisende, når ministeren nu siger det modsatte”, understreger John Agervig Skovrup.
Det fremgår af høringssvarene til lovforslaget om bødeforhøjelsen fra december 2024, at både ITD og Dansk Industri advarede imod en højere sats, mens DTL og Dansk Erhverv tilkendegav opbakning til forslaget.
Samrådet i dag sluttede uden klare svar på, hvordan transportministeren forholder sig til kritikken. Ministeren bemærkede dog, at han senere på ugen vil mødes med ITD i forbindelse med et branchearrangement i Padborg.