onsdag 27. august 2025 11:10

Væk med bøvl og bureaukrati

I det nye afsnit af ITD’s podcast “Vognmanden” sætter værterne og ITD’s politiske chef, Jeppe Frank Christensen, fokus på den politiske kamp mod meningsløse regler og bureaukrati.

I det nye afsnit af “Vognmanden” er budskabet klart: Det skal være lettere at være vognmand. Sammen med ITD’s politiske chef, Jeppe Frank Christensen, går John Skovrup og Anders Lau i dybden med, hvordan ITD arbejder for at få afskaffet meningsløse regler, der gør hverdagen mere bøvlet for vognmændene.

 

“Thomas Danielsen har jo et mål om at være den transportminister, der afskaffer flest regler, og det har vi taget rigtig pænt imod. Det er jo lige vores kop te, at der skal afskaffes så mange meningsløse og bøvlede regler som muligt. Derfor har vi også budt flittigt ind til ministeren med, hvilke regler der egentlig giver mening at fjerne,” fortæller Jeppe Frank Christensen.

 

Den politiske chef tilføjer, at ITD hver dag kæmper for at afskaffe bunkerne af bureaukrati. Det gælder både de små regler, som skaber unødvendigt papirarbejde i hverdagen, og de store rammevilkår, der har konsekvenser for hele branchen. “Det er jo ikke bare for sjov, at vi tager de her kampe. Bøvl og bureaukrati har en unødig pris for vognmændene – enten i form af tid, penge eller tabt fleksibilitet. Derfor er det vores vigtigste opgave at sikre, at reglerne giver mening. Hvis de ikke gør det, skal de væk,” siger han.

 

Unødige særregler og status på vejafgiftsskandalen

I afsnittet fortæller John Skovrup og Jeppe Frank Christensen også om andre politiske dagsordener, hvor ITD lige nu har særligt fokus. Det gælder blandt andet hastighedskontrolattesterne – en bøvlet papirregel, som kun rammer danske vognmænd. Derfor har ITD også flere gange opfordret transportminister Thomas Danielsen til at afskaffe kravet.

 

“Attesterne er jo virkelig et skoleeksempel på en regel, der er rent tidsspild og en fuldstændig unødig ekstraomkostning. Vi vognmænd skal hive mellem 500 og 1000 kroner op af lommen pr. bil hvert år – for et stykke papir. Samtidig skal vi tage bilen ud af produktion for at køre hen på et værksted og få attesten skrevet ud, før vi kan komme til syn. Det giver ingen mening, så kravet skal bare afskaffes. Jo før, jo bedre,” siger John Skovrup.

 

Derudover giver Jeppe Frank Christensen en status på vejafgiftsskandalen, hvor antallet af udstedte bøder siden januar allerede har rundet et beløb på flere hundrede millioner kroner. ITD har klaget til EU og arbejder fortsat for en lovlig sanktionsmodel, der følger EU-direktivet.

 

Lyt med til afsnittet via Spotify eller Apple Podcast.

SENESTE ITD NYT
tirsdag 04. november 2025

Bedre rammer for særtransport i sigte: Udvidelse af korridoren til Esbjerg Havn

Forligskredsen bag Infrastrukturplan 2035 har besluttet at afsætte 120 millioner kroner til udvidelse og ombygning af særtransportkorridoren til Esbjerg Havn. Det er en beslutning, der vækker glæde i ITD og markerer et vigtigt skridt mod bedre vilkår for særtransportører.

Bedre rammer for særtransport i sigte: Udvidelse af korridoren til Esbjerg Havn >
onsdag 29. oktober 2025

Støt underskriftsindsamlingen mod tvungne krav om nul-emissionslastbiler

Vi støtter en europæisk underskriftsindsamling mod EU-Kommissionens planlagte tvangskrav om nul-emissionskøretøjer og anbefaler vores medlemmer at gøre det samme.

Støt underskriftsindsamlingen mod tvungne krav om nul-emissionslastbiler >
onsdag 29. oktober 2025

“Vognmanden” vender det danske transporteventyr

I denne måneds afsnit af “Vognmanden” tager John Skovrup og Mads Krabbe lytterne med hele vejen fra de første eksportvognmænd og FDE’s begyndelse til nutidens ITD. Der bliver også nørdet plys til lastbilen, politik og grøn omstilling.

“Vognmanden” vender det danske transporteventyr >