Vejafgift: Der skulle en journalist til, før Finn fik medhold

Copyright: AdobeStock
Den 9. januar 2025 landede der to vejafgiftsbøder i Finn Pedersens e-Boks. Det var til stor frustration for vognmanden, der havde gjort alt det rigtige for at være klar til den kilometerbaserede vejafgift. Det fortæller han i dag til Avisen Danmark.
Vognmanden tog fat i ITD, der hurtigt konkluderede, at vejafgiften var registreret korrekt og betalt efter de foreskrevne regler. Med beviserne herpå, som endda stammer fra myndighedernes eget system, gjorde brancheorganisationen derfor indsigelse mod bøderne på vegne af Finn Pedersen.
Det vakte derfor stor undren, da afvisningen på indsigelsen kom fra Sund & Bælt. “Det var en fuldstændig vanvittig besked at få,” fortæller Finn Pedersen til Avisen Danmark, og uddyber: “Jeg har gennem ITD været i dialog med Færdselsstyrelsen længe og har opbrugt de muligheder, jeg har for at klage. De har sendt mig rykkere og fortalt, at politiet ville blive involveret, hvis ikke jeg betalte.”
Fraværet af konduite er larmende
ITD rådgav, på trods af de afviste indsigelser, fortsat Finn Pedersen til ikke at betale bøderne, da det klokkeklart kan bevises, at hans biler har registreret korrekt vejafgift. Derfor var vognmanden også klar til at tage bøderne til højere instans.
Det blev dog heldigvis ikke nødvendigt. Da Avisen Danmark rakte ud til Sund & Bælt, der har ansvaret for vejafgiftsordningen, var meldingen pludselig en helt anden. Sund & Bælt kunne nemlig fortælle, at der er tale om fejl – og at de derfor nu har annulleret Finn Pedersens bøder. Selvom meldingen vakte glæde hos vognmanden, er han også forarget over forløbet: “Og så er det da horribelt, at der skal en journalist til at ringe dem op, før de vælger at annullere bøden,” siger han til Avisen Danmark.
Finn Pedersens sagsforløb er blot ét eksempel på, hvad ITD har været vidne til, siden den kilometerbaserede vejafgift blev indført. Det fortæller ITD’s formand, John Agervig Skovrup: “Det skaber en stor brancheusikkerhed, når vi igen og igen ser, at vognmændene ikke kan stole på vejafgiftssystemet. Finn Pedersens sag er et godt eksempel på den skandale, vejafgiften har udviklet sig til: Vognmændene bliver ikke vist den konduite, som transportministeren lover."