torsdag 03. juli 2025 13:28

Åbent brev til transportministeren: Afskaf 25-timers-reglen

Afskaf 25-timers-reglen: Fair forhold kræver reel handling – ikke mere symbolpolitik. Sådan lyder budskabet i det åbne brev, som ITD's formand, John Agervig Skovrup og Erik Emil Hansen, formand for Godschaufførernes Landsklub i 3F, i dag har sendt til transportministeren.

Til transportminister Thomas Danielsen

 

Som formænd for henholdsvis ITD og Godschaufførernes Landsklub repræsenterer vi tusindvis af aktører i den danske vejgodstransport – både vognmænd og chauffører.

 

Du har ved flere lejligheder meldt ud, at du vil se nærmere på afskaffelsen af 25-timers-reglen for parkering på statens rastepladser. Det hilser vi velkommen! For det har vores branche i dén grad behov for.

 

Den 1. januar 2025 havde reglen seks år på bagen. Men der er intet at fejre – tværtimod. For den har vist sig at være en ineffektiv, uretfærdig og konkurrenceforvridende ordning, der først og fremmest rammer de danske chauffører og vognmænd.

 

Et nationalt selvmål

Reglen blev i sin tid indført for at komme langtidsparkering og ulovligt weekendhvil i lastbiler til livs. Men i stedet for at styrke kontrol og ordentlighed har man indført en administrativ tomgangsregel, som i praksis straffer dem, den skulle beskytte.

 

Reglen har ført til p-kontrol på rastepladser og dummebøder på 2040 kroner – for eksempel for at parkere på stregerne i en optegnet parkeringsbås. Danske chauffører betaler, mens de udenlandske smider deres p-afgifter i skraldespanden og kører videre. Der er nemlig ingen effektiv model til at inddrive deres gæld. Det er konkurrenceforvridning i sin reneste form.

 

Tilbage står vi med det samme problem, som 25-timers-reglen skulle løse: For få pladser til for mange lastbiler. I praksis betyder det, at chauffører gang på gang havner i et umuligt valg: Skal man tage chancen, køre videre til næste rasteplads og håbe på en ledig bås – og med høj sandsynlighed risikere at bryde køre- og hviletiden? Eller skal man parkere ulovligt uden for en bås, hvor man ikke er til gene for nogen, men alligevel kan forvente en bøde på 2040 kroner? Vi taler om chauffører, der bare forsøger at passe deres arbejde – ordentligt og effektivt. Men 25-timers-reglen spænder ben og tvinger dem til at være på kant med loven.

 

Flyt midlerne til tungvognspolitiet

I stedet for at holde liv i et ineffektivt bødeapparat, der koster ressourcer og ikke løser problemet, foreslår vi at bruge kræfterne dér, hvor det virker: Målrettet kontrol af ugehvilet. Her kan politiet rent faktisk gribe ind, udstede bøder - som udenlandske chauffører også skal betale - og om nødvendigt tilbageholde køretøjet. Det virker – bare se på Padborg, hvor tungvognspolitiet på én enkelt nat kunne skrive bøder for 1,5 mio. kr.

 

Derfor bør 25-timers-reglen afskaffes, og ressourcerne øremærkes til tungvognspolitiets arbejde. Det gavner den fair konkurrence og chaufførernes vilkår samtidig med, at det afhjælper pladsmanglen.

 

Så kære Thomas Danielsen. I 2018 blev vi lovet en regel, der kunne afhjælpe pladsmanglen og sikre chaufførerne ordentlige arbejdsvilkår. Det har vi stadig ikke fået. Afskaf 25-timers-reglen og dummebøderne – og øremærk i stedet alle midlerne til tungvognspolitiet, der kan udføre målrettede kontroller af ugehvilet. Så vi får færre unødvendige bøder og reel kontrol, der ikke straffer os, der bare gerne vil passe vores arbejde på lige vilkår med udenlandske chauffører.

 

Vi står selvfølgelig til rådighed og bidrager gerne aktivt til arbejdet med afskaffelsen af 25-timers-reglen.

 

Lastbil Magasinet dækker historien og bringer i dag det åbne brev. Læs med her. 

SENESTE ITD NYT
fredag 03. oktober 2025

Vejafgiftsbøder udstedes ikke til flere lande

De danske myndigheder udsteder ikke vejafgiftsbøder til køretøjer fra Ungarn og Spanien, afslører nye oplysninger. International Transport Danmark kalder det endnu et eksempel på, hvordan den kilometerbaserede vejafgift er hastet igennem, mens Danmarksdemokraterne kalder det en åbenlys konkurrenceforvridning.

Vejafgiftsbøder udstedes ikke til flere lande >
fredag 03. oktober 2025

ITD's bestyrelse på tour i oktober og november

Du kan stadig nå at melde dig til ITD's bestyrelse på tour i oktober-november i Hobro, Fredericia eller Ringsted, med fokus på vores fælles fremtid og de vigtigste dagsordener for branchen. Nyeste status på vejafgifter samt et indblik i, hvordan ITD arbejder for at gøre det lettere at være vognmand i hverdagen, er hovedemnerne. Derudover vil vi præsentere de mange fordele ved dit medlemskab og de tiltag, vi har sat i gang. Vi vil lytte til dine tanker og idéer om ITD's nuværende tilstand og fremtidige retning.

ITD's bestyrelse på tour i oktober og november >
torsdag 02. oktober 2025

Flere affaldsmodtagere skal indberette til Affaldsdatasystemet

Flere aktører med pligt til at indberette, ny indberetningsfrist og ændrede affaldsfraktionskoder. Det er blandt konsekvenserne af en ny bekendtgørelse om Affaldsdatasystemet, som forventes at træde i kraft den 1. januar 2026.

Flere affaldsmodtagere skal indberette til Affaldsdatasystemet >