torsdag 01. maj 2025 13:53

ITD’s podcast “Vognmanden” gør dig klogere på nye køretekniske regler

Fremover må visse typer af lastbiler være både tungere og længere. Men er det lige så god en nyhed for alle vognmænd, som det lyder? Det dykker værterne på ITD’s podcast “Vognmanden” ned i i den nyeste episode, hvor de har inviteret køreteknisk ekspert Steffen Johannsen i studiet.

Siden ITD i starten af året lancerede podcasten “Vognmanden”, er det blevet til hele fem episoder – fire fra podcaststudiet og ét live fra scenen til Transport 2025. I hvert afsnit dykker ITD’s formand, John Agervig Skovrup, og Anders Lau fra Truckerpodcast ned i et aktuelt emne fra branchen — altid i godt selskab med en eller flere gæster.

 

I den nye episode står der køreteknik på programmet. Det er nemlig ikke længe siden, at transportministeriet offentliggjorde en række nye lovændringer for lastbilers tilladte vægt og dimensioner. Men hvad skal der til for, at man som vognmand kan udnytte de nye regler i praksis? Det har værterne inviteret chefkonsulent og køreteknisk ekspert Steffen Johannsen i studiet for at gøre både dem selv og lytterne klogere på.

 

Steffen fortæller særligt om de øgede vægtgrænser for 7-akslede vogntog, modulvogntog og dobbelttrailervogntog, ligesom han kommer omkring de aerodynamiske førerhuse. “Gode tiltag,” fortæller Steffen Johannsen, “som fremmer både transporteffektiviteten og branchens grønne omstilling.” Men der er fortsat en række elementer, der skal justeres på, uddyber han: “Nu er det vigtigt, at regler og rammer tilpasses, så tiltagene rent faktisk kan udnyttes optimalt i praksis.”

 

ITD’s formand: De nye forøgelser har været længe ventet

De nye vægt- og dimensionsforøgelser har været længe undervejs, og mange vognmænd har efterspurgt svar. Og selvom reglerne måske for udefrakommende kan lyde som et teknisk hjørne af lovgivningen, så kan forøgelser som disse have enormt stor betydning i en vognmandsvirksomhed. Det fortæller ITD’s formand, John Agervig Skovrup:

 

“For os vognmænd er det vigtigt at vide, hvad vi skal investere i, så vi rent faktisk er fremtidssikret på den lange bane. Derfor har mange vognmænd stået i en venteposition — vi vidste, at der var nye regler på vej, men vi vidste ikke, hvornår de kom. Nu er det bare vigtigt, at embedsfolkene, der ikke har den branchespecifikke viden, også lytter til fagkundskaben, så vognmændene kan få det maksimale ud af de nye regler.”

 

Lyt med til det nye afsnit af “Vognmanden” via Spotify eller Apple Podcast.

SENESTE ITD NYT
onsdag 30. juli 2025

To unge vognmænd gør branchen attraktiv for unge kræfter

Hvordan får vi flere unge kræfter til at vælge en fremtid i branchen? De to unge vognmænd, Emil og Frederik fra Fredsø, giver deres perspektiv på sagen i det nye afsnit af “Vognmanden”.

To unge vognmænd gør branchen attraktiv for unge kræfter >
tirsdag 29. juli 2025

Første vejafgiftsbødesager er nu overgivet til politiet: Det skal du være opmærksom på

I løbet af første halvår har Færdselsstyrelsen på foranledning af Sund & Bælt udstedt et hav af bøder til vognmænd for overtrædelse af loven om vejafgift. Flere af disse sager er nu blevet overgivet til politiet. Vi samler her, hvad det betyder, og hvad det er vigtigt, du er opmærksom på.

Første vejafgiftsbødesager er nu overgivet til politiet: Det skal du være opmærksom på >
mandag 28. juli 2025

IRU’s hæderspris for professionel, dygtig og loyal indsats uddeles igen, og du kan stadig nå at nominere én eller flere chauffører. Læs mere her

Kender du en chauffør, der fortjener særlig anerkendelse? Så husk, at du stadig kan nominere vedkommende til det prestigefyldte IRU Diploma of Honour – en international hæderspris for professionel dygtighed og loyal indsats.

IRU’s hæderspris for professionel, dygtig og loyal indsats uddeles igen, og du kan stadig nå at nominere én eller flere chauffører. Læs mere her >