torsdag 01. maj 2025 13:53

ITD’s podcast “Vognmanden” gør dig klogere på nye køretekniske regler

Fremover må visse typer af lastbiler være både tungere og længere. Men er det lige så god en nyhed for alle vognmænd, som det lyder? Det dykker værterne på ITD’s podcast “Vognmanden” ned i i den nyeste episode, hvor de har inviteret køreteknisk ekspert Steffen Johannsen i studiet.

Siden ITD i starten af året lancerede podcasten “Vognmanden”, er det blevet til hele fem episoder – fire fra podcaststudiet og ét live fra scenen til Transport 2025. I hvert afsnit dykker ITD’s formand, John Agervig Skovrup, og Anders Lau fra Truckerpodcast ned i et aktuelt emne fra branchen — altid i godt selskab med en eller flere gæster.

 

I den nye episode står der køreteknik på programmet. Det er nemlig ikke længe siden, at transportministeriet offentliggjorde en række nye lovændringer for lastbilers tilladte vægt og dimensioner. Men hvad skal der til for, at man som vognmand kan udnytte de nye regler i praksis? Det har værterne inviteret chefkonsulent og køreteknisk ekspert Steffen Johannsen i studiet for at gøre både dem selv og lytterne klogere på.

 

Steffen fortæller særligt om de øgede vægtgrænser for 7-akslede vogntog, modulvogntog og dobbelttrailervogntog, ligesom han kommer omkring de aerodynamiske førerhuse. “Gode tiltag,” fortæller Steffen Johannsen, “som fremmer både transporteffektiviteten og branchens grønne omstilling.” Men der er fortsat en række elementer, der skal justeres på, uddyber han: “Nu er det vigtigt, at regler og rammer tilpasses, så tiltagene rent faktisk kan udnyttes optimalt i praksis.”

 

ITD’s formand: De nye forøgelser har været længe ventet

De nye vægt- og dimensionsforøgelser har været længe undervejs, og mange vognmænd har efterspurgt svar. Og selvom reglerne måske for udefrakommende kan lyde som et teknisk hjørne af lovgivningen, så kan forøgelser som disse have enormt stor betydning i en vognmandsvirksomhed. Det fortæller ITD’s formand, John Agervig Skovrup:

 

“For os vognmænd er det vigtigt at vide, hvad vi skal investere i, så vi rent faktisk er fremtidssikret på den lange bane. Derfor har mange vognmænd stået i en venteposition — vi vidste, at der var nye regler på vej, men vi vidste ikke, hvornår de kom. Nu er det bare vigtigt, at embedsfolkene, der ikke har den branchespecifikke viden, også lytter til fagkundskaben, så vognmændene kan få det maksimale ud af de nye regler.”

 

Lyt med til det nye afsnit af “Vognmanden” via Spotify eller Apple Podcast.

SENESTE ITD NYT
torsdag 01. maj 2025

EU-krav til bæredygtighedsrapportering udsættes

Et flertal i folketinget er enige om ”Stop-the-clock” direktivændringen fra Kommissionen, som udskyder EU-kravene under CSRD og CSDDD i henholdsvis to og et år.

EU-krav til bæredygtighedsrapportering udsættes >
onsdag 30. april 2025

Vejafgift: Der skulle en journalist til, før Finn fik medhold

Vognmand Finn Pedersen kæmpede forgæves, da han forsøgte at få to klokkeklart uretmæssige vejafgiftsbøder annulleret. Først da Avisen Danmark rakte ud til Sund & Bælt, erkendte de deres fejl og annullerede bøderne. Historien er blot et af utallige eksempler på vejafgiftsskandalen og det totale konduitefravær fra myndighedernes side, siger ITD’s formand, John Agervig Skovrup.

Vejafgift: Der skulle en journalist til, før Finn fik medhold >
tirsdag 29. april 2025

Vejafgift: Bøder for over 107 mio. kr. sprænger politiske forventninger

På under tre måneder har staten udstedt vejafgiftsbøder for over 107 mio. kr. – næsten det dobbelte af, hvad politikerne havde budgetteret med for hele 2025. Det afslører Avisen Danmark i dag på baggrund af en aktindsigt, som ITD har modtaget fra Færdselsstyrelsen.

Vejafgift: Bøder for over 107 mio. kr. sprænger politiske forventninger >